سرپرست شهرداری کرمان گفت: متوسط سرانه فضای سبز شهر کرمان در حال حاضر به ۱۵ مترمربع رسیده اما در پراکندگی فضای سبز در مناطق پنج‌گانه شهری مشکل داریم.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 11 October 2021

محسن پوراسماعیلی، ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول و گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، در خصوص سرانه فضای سبز شهر کرمان افزود: طبق دستورالعمل ضمیمه ماده ۲۲ قانون هوای پاک، شهرداری‌ها باید از شیوه‌های نوین در راستای ایجاد فضاهای سبز استفاده کنند؛ مشروط بر اینکه در زمینه مصرف آب و انتخاب گونه‌های گیاهی، کارشناسی دقیق صورت گیرد تا مصرف آب به حداقل رسیده و گونه‌های گیاهی که نیاز آبی کمتری دارند، کاشته شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو نیز مکلف است ۲۰ درصد از پساب فاضلاب شهری را به‌عنوان آب مورد نیاز به منظور آبیاری فضاهای سبز شهری در اختیار شهرداری قرار دهد؛ در حالی‌ که شهرداری کرمان هنوز از این حق قانونی خود برخوردار نشده است.

سرپرست شهرداری کرمان با بیان اینکه در حال حاضر، متوسط سرانه فضای سبز شهر کرمان به ۱۵ مترمربع می‌رسد، اما در پراکندگی فضای سبز مشکل داریم، افزود: در مناطق یک و چهار شهر کرمان به‌دلیل وجود جنگل قائم (عج) بیش از سرانه‌های استاندارد فضای سبز داریم، اما مشکل ما در غرب شهر است که سرانه قابل قبولی ندارد.

پوراسماعیلی با تأکید بر اینکه به‌دلیل مشکل در تأمین آب و خشک شدن چاه‌های موجود، برنامه‌ریزی درخصوص تأمین آب فضاهای سبز جدید قبل از ایجاد آن‌ها ضروری است، خاطرنشان کرد: شبکه آب خام شهر کرمان در سال‌های گذشته تا حد زیادی اجرا شده و در حال تکمیل است که در صورت تکمیل، مشکل چندانی در زمینۀ تأمین آب فضای سبز شهر نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: بالا رفتن سختی آب به برخی از گونه‌های گیاهی در شهر کرمان آسیب زده، اما در مجموع سرانۀ فضای سبز شهر کرمان با توجه به شرایط آب‌وهوایی آن مناسب است.

سرپرست شهرداری کرمان درخصوص راه‌اندازی گرمخانه‌ها نیز، با اشاره به ضوابط ایمنی و مقررات موجود در زمینه راه‌اندازی گرمخانه‌ها، خاطرنشان کرد: دوره قبلی شورا هم اهتمام ویژه‌ای بر راه‌اندازی گرمخانه‌ها داشتند، اما نمی‌توان در این زمینه اقدام سریع و بدون برنامه‌ریزی و هماهنگی با سایر دستگاه‌های متولی انجام داد؛ بلکه باید مسئولیت‌های قانونی و امنیتی آن مشخص باشد.

پوراسماعیلی با اشاره به اینکه راه‌اندازی گرمخانه‌ها به‌تنهایی کافی نیست، تأکید کرد: شهرداری این مراکز را مهیا می‌کند، اما اگر برای مشکلات اجتماعی که ممکن است در آینده در پی داشته باشند، چاره‌اندیشی نشود، بعداً دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: لازم است سایر دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و دستگاه‌های نظارتی پای کار بیایند.

سرپرست شهرداری کرمان با اشاره به اینکه گرمخانه‌ای که شهرداری در سال‌های قبل ایجاد کرده بود، مشکلات زیادی را به‌دنبال داشت، یادآور شد: مکان‌های مناسب برای راه‌اندازی گرمخانه‌ها را معرفی و مهیا می‌کنیم، اما سایر دستگاه‌های متولی نیز باید به کمک شهرداری بیایند و مسئولیت خود را به عهده بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار