مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه در تمامی گروه‌ها خونی کمبود داریم به ویژه گروه خونی A و O گفت: آقایان سه ماه یک بار و خانم‌ها هر ۴ ماه یک بار می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند.
کد خبر: ۱۰۱۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷ 06 December 2021

 

ایرج شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به نیاز جدی استان کرمان به فرآورده خونی در این ایام اظهار داشت: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز مستمر و در این ایام این نیاز بیشتر هم شده است.

وی با بیان اینکه آغاز فصل سرما، کوتاه شدن روزها و شیوع ویروس کرونا باعث کاهش ذخایر خونی شده است گفت: این باور نادرست وجود دارد که اهدای خون باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه افرادی که مبتلا به کرونا بودند 28 روز پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند ادامه داد: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کردند پس از 14 روز می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند و کسانی که واکسن‌هایی تزریق کردند که مکانیسم اثرشان یک ویروس غیرفعال است از جمله واکسن سینوفارم، کووایران برکت و باهارات هندی به واسطه مکانیسم اثرشان که یک ویروس غیرفعال هستند هیچ منعی برای اهدای خون ندارند.

وی با بیان اینکه افرادی که به کرونا مبتلا شدند 28 روز پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های اهدای خون سراسر استان مراجعه کنند گفت: پنج پایگاه انتقال خون در استان کرمان در شهرستان‌های کرمان، جیرفت، بم، سیرجان و رفسنجان همه روزه آماده دریافت خون اهداکنندگان هستند و تمام مراحل فرآورده‌های خونی در استان کرمان انجام می‌شود.

شکوهی با اشاره به وجود بیش از هزار و 500 بیمار تالاسمی و هموفیلی در استان کرمان که از مصرف‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی در استان کرمان هستند بیان کرد: از سوی دیگر آمار بالای تصادفات، اعمال جراحی و غیره باعث مصرف بالای خون در استان کرمان شده است.

وی به وجود 42 موسسه درمانی دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و تامین اجتماعی در استان اشاره کرد و گفت: به طور متوسط روزانه 200 واحد خون در این مراکز درمانی مورد نیاز است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه از هر واحد خونی که اهدا می‌شود سه فراورده استخراج می‌شود افزود: عمر برخی فرآورده‌ها مانند پلاکت 3 تا 5 روز است و اگر مراجعه مداوم اهداکنندگان وجود نداشته باشد با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه در تمامی گروه‌ها خونی کمبود داریم به ویژه گروه خونی A و O بیان کرد: آقایان سه ماه یک بار و خانم‌ها هر 4 ماه یک بار می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه روز دانشجو قرار داریم و به این مناسبت پویش اهدای خون دانشجویان از 13 تا 18 آذرماه در استان در حال برگزاری است گفت: از تمام دانشجویان، کارکنان، اساتید دانشگاه‌های استان کرمان دعوت می‌شود در این پویش شرکت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار