قبرستان جدید شهر کرمان در حالی چند ماه قبل افتتاح شد که راه دسترسی غیراستاندارد به این مجموعه و عدم وجود زیرساخت به یکی از دردسرهای مردم شهر تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۱۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ 06 December 2021

 

به گزارش تابناک کرمان، در قسمت غربی و ارتفاعات مشرف بر شهر کرمان، آرامستان این شهر در دامنه کوه‌های صاحب الزمان و در کنار جنگلی گسترده قرار گرفته است که بعد از شیوع کرونا عملاً مکان‌های دفن باقیمانده در این قبرستان به اتمام رسید و مسئولان به ناچار گزینه جابجایی قبرستان کرمان را کلید زدند و درنهایت پروژه انتقال آرامستان به آن سوی کوه‌های صاحب الزمان کلید خورد و پس از حواشی بسیار آرامستان جدید شهر با نام بهشت کریمان افتتاح شد.

احتیاط کنید به قبرستان نزدیک می‌شوید

اما این آرامستان در کنار اینکه از امکانات اولیه به بی بهره است از شهر نیز بسیار فاصله دارد و امکان دسترسی به این مکان وجود ندارد، در صورت تاریکی هوا وضعیت این آرامستان به گونه‌ای است که امکان تردد تقریباً از بین می‌رود و در کنار مشکلات امنیتی امکان تردد در جاده نا امن این قبرستان نیز وجود ندارد.

روزهای پایانی هفته گذشته بود که زوج جوانی که برای حضور بر مزار درگذشتگانشان به قبرستان جدید مراجعه کرده بودند در راه با گشت و در پیچ‌های خطرناک این جاده دچار سانحه شدند و خودرو آنها واژگون شد.

روزهای پایانی هفته گذشته بود که زوج جوانی که برای حضور بر مزار درگذشتگانشان به قبرستان جدید مراجعه کرده بودند در راه با گشت و در پیچ‌های خطرناک این جاده دچار سانحه شدند و جانشان را از دست دادند

ماجرا از این قرار بود که این زوج پس از واژگونی جاده به دلیل عدم تردد مردم و دور افتادگی جاده ساعتهای بعد از تصادف در خودرو رها شدند و جان خود را از دست دادند.

جاده بهشت کریمان از پشت ارتفاعات کوهستانی کرمان در مسیری پر پیچ و خم و فاقد استاندارد به قبرستانی می‌رسد که نه خط اتوبوسرانی و تاکسی ندارد بلکه به ندرت کسی جرأت می‌کند از این مسیر پرت و خلوت عبور کند.

مسیری کوهستانی در چند کیلومتری کرمان که نمایانگر جاده‌های کوهستانی و گردنه‌های حادثه خیز است، نکته قابل توجه اینکه این جاده هیچ گونه تابلوی هشدار دهنده و روشنایی هم ندارد اما این تنها مشکل آرامستان کرمان نیست. این آرامستان که فاقد غسالخانه است، از داشتم هر گونه امکانات زیر بنایی نیز محروم مانده است.

قبرستانی که آخر دنیاست

قرار گرفتن آرامستان در میانه بیابانی دور افتاده که در اطرافش هیچ گونه آبادانی وجود ندارد موجب وجود حیوانات از جمله سگ‌های ولگرد نیز شده است.

تمام این موارد دست به دست هم داده که مردم از این آرامستان گریزان شوند، جدا از تلاش‌های صورت گرفته برای احداث این آرامستان اما جانمایی این قبرستان در مکانی دور افتاده‌ای دور افتاده و فاصله زیادی از شهر جای سوال دارد.

همچنان با وجود درخواست‌های مکرر برای ایجاد زیر ساخت در این قبرستان و جاده دسترسی، با گذشت چندین ماه از افتتاح این قبرستان اما دستگاه‌های متولی برای نصب علائم رانندگی، روشنایی، ایجاد زیر ساخت از جمله آب، گاز، برق و … اقدامی انجام نداده‌اند و مشخص نیست چه زمانی این مشکلات رفع می‌شود.

قبرها را سیل می‌برد

و حالا برای بازماندگان متوفیان از یک سو غم از دست رفتن عزیزانشان سنگینی می‌کند و از سوی دیگر تدفین درگذشتگان در چنین مکانی!

حالا برای بازماندگان متوفیان از یک سو غم از دست رفتن عزیزانشان سنگینی می‌کند و از سوی دیگر تدفین درگذشتگان در چنین مکانی

اما نکته عجیب دیگر در مورد این آرامستان قرار گرفتن این قبرستان در مسیر سیلاب است، آرامستان دقیقاً در دامنه ارتفاعات غربی شهر و در آن سوی کوه قرار گرفته است و در صورت بارندگی نه تنها قبرستان بلکه جاده دسترسی نیز در معرض خطر سیل قرار دارد؟

شهردار کرمان در گفتگو با مهر خواستار همکاری همه دستگاه‌های مرتبط در خصوص انجام اصلاحات ضروری در این آرامستان شد و گفت: به هر صورت ظرفیت آرامستان قدیم کرمان به اتمام رسیده و جابجایی آرامستان ضروری ست اما هم اکنون آرامستان جدید با مشکلاتی مواجه است که برای رفع آنها باید همه دستگاه‌ها ورود کنند.

ورود شبانه به قبرستان ممنوع شد

سعید شعرباف‌تبریزی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در این آرامستان مسائل زیر بنایی است و بخشی نیز ناشی از مسائل امنیتی است به همین دلیل راه دسترسی به آرامستان باید در ساعات خاصی از شبانه روز بسته شود تا خدای نکرده شاهد بروز حوادث نباشیم.

وی رفع نقاط حادثه خیز جاده دسترسی و ایجاد زیر ساخت‌ها را ضروری دانست و خواستار پیگیری دستگاه‌های ذی ربط و مدیریت کلان استان شد.

وی همچنین بهدر دستور کار قرار گرفتن اصلاح نقاط حادثه خیز جاده دسترسی به آرامستان اشاره کرد و ادامه داد: نکته اساسی در این زمینه تأمین امنیت این مکان و جاده دسترسی است که باید در دستور کار مراجع مرتبط قرار گیرد.

وی یکی دیگر از نیازهای این آرامستان را ایجاد سیل بند دانست و گفت: باید اعتبار لازم در این خصوص اختصاص یابد تا شاهد بروز حوادث در صورت بارندگی نباشیم.

با توجه به شرایط شهر کرمان نقاط در دسترس برای جابجایی آرامستان جدید محدود بود و در نهایت جمع بندی همه دستگاه‌های متولی در خصوص جابجایی آرامستان به چیزی رسید که الان می‌بینید

محمد احسانی کارشناس شهرسازی در گفتگو با مهر در این خصوص اظهارکرد: با توجه به شرایط شهر کرمان نقاط در دسترس برای جابجایی آرامستان جدید محدود بود و در نهایت جمع بندی همه دستگاه‌های متولی در خصوص جابجایی آرامستان به چیزی رسید که الان می‌بینید. در واقع این تصمیم یک ارگان خاص نبود بلکه در جلسات متعدد دستگاه‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که قبرستان به این مکان منتقل شود.

وی ادامه داد: هم اکنون نزدیک ۳۰۰ نفر در این قبرستان دفن شده‌اند که در صورت عدم راه اندازی قبرستان برای جانمایی قبرها در قبرستان قدیم معضل جدی کمبود فضا وجود داشت.

مدیران دستگاه‌های که امکانات را منتقل نکرده‌اند پاسخگوی مردم باشند

وی گفت: قبرستان جدید کرمان دارای مشکلات زیر ساختی فراوانی است که برای حل آنها همه دستگاه‌ها باید ورود کنند اما متأسفانه شاهد یک رخوت در این زمینه هستیم و همه دستگاه‌های از جمله شرکت گاز، توزیع برق، آب و فاضلاب و مخابرات باید پای کار باشند.

وی افزود: نمی‌توان فقط از مردم توقع داشت که با حضور خود این مکان را آباد کنند چون زیر ساخت‌ها به شدت مشکل دارد در صورت اینکه جاده دسترسی به قبرستان به دهستان‌های ده بالا ختم شود احتمال افزایش رفت و آمد و رونق این مجموعه وجود دارد اما هم اکنون قبرستان کرمان در بن بست قرار دارد.

احسانی ادامه داد: قبرستان در فرهنگ مردم کرمان باید مکانی در دسترس باشد چون کرمانی‌ها دائماً به این مکان سر می‌زنند و مراسم‌های مختلف برپامی کنند اما از مسئولان سوال می‌کنم در هر ساعت از شبانه روز چه کسی جرأت حضور در قبرستانی را دارد که جاده دسترسی نا امن است و در شب که حضور در این مکان اصلاً منطقی نیست.

اینکه پس از ماه‌ها از راه اندازی قبرستان هنوز بسیاری از زیر ساخت‌ها در این منطقه وجود ندارد جای سوال است و مدیران دستگاه‌های مرتبط که باید زیر ساخت‌ها را ایجاد کنند در این خصوص پاسخگو باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار