مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه ۸۵ نقطه پرتصادف این استان طی سال جاری اصلاح شد گفت: کرمان در این بخش نزدیک به پنج برابر کشور عملکرد داشته و تاثیر حذف این مناطق در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار محسوس است.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷ 13 December 2021

به گزارش تابناک کرمان، سیدعلی حاج سیدعلیخانی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته راهداری و حمل و نقل افزود: استان کرمان در بخش رفع نقاط حادثه خیز جاده ای بیشترین آمار کشور را به خود اختصاص داده زیرا به طور متوسط در کشور ۱۷ نقطه اصلاح شده است.

وی به پرتلفات ترین بزرگراه های استان کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه محور کرمان - بم،  بردسیر - سیرجان و هفت باغ بیشترین تلفات را دارند.

جابجایی ۳۷ میلیون تن بار از مبدا کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان تصریح کرد: این استان سال ۹۸ با جابجایی ۲۹ میلیون تن کالا رتبه پنجم کشور بود که به لحاظ مدیریت و قانونمند شدن وضعیت حمل بار معادن ۳۷ میلیون تن از مبدا کرمان حمل شد که در این زمینه به جایگاه دوم کشور رسیدیم و مواد معدنی، نفتی، کشاورزی و سیمان بیشترین کالاهای جابجا شده از این استان هستند.

وی ادامه داد: ۱۳ هزار کامیون و ۱۸ هزار راننده در بخش حمل و نقل استان کرمان فعال هستند و عمر ناوگان بار ما متوسط ۱۴ سال و ۲ سال جوان تر از ناوگان کشوری است.

وی گفت: ۵.۲ میلیون مسافر از سال ۹۲ توسط هفت پایانه حمل و نقل مسافر کرمان جابجا شده اند و در این زمینه این استان رتبه پنجم کشور را دارد و همچنین کرمان با سه هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه بین شهری و پنج هزار راننده در مقام دوم کشور قرار دارد.

سیدعلیخانی افزود: سه دسته آموزش از جمله آموزش های پنجگانه در مدارس حاشیه راه، توسط اداره کل راهداری کرمان ارائه می شود که در این زمینه از آغاز سال جاری ۷۴۰ راننده آموزش های لازم را فرا گرفته و ۴۰ روستا برای آموزش های پنجگانه امسال در برنامه قرار گرفته اند که نیمی از آن تاکنون انجام شده و همچنین ۲ هزار نفر روستایی نزدیک محورهای ارتباطی را نیز آموزش دادیم.

وی ابراز داشت: امسال ۳۲۰ کپسول آتش نشانی، ۲۱۰ کلاه ایمنی و چهار هزار و ۵۰۰ برچسب روشنایی بین جامعه هدف توزیع شد و حدود ۵۰ مدرسه حاشیه راه نیز بصورت آنلاین آموزش دیده و اکنون باتوجه به بازگشایی فیزیکی مدارس، لوازم التحریری با نشانه ترافیکی بین دانش آموزان توزیع می شود.

کرمان در رتبه دوم راه های کشور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان گفت: این استان دارای ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه آسفالته‌ است که به لحاظ طول بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور قرار دارد، ضمن اینکه کرمان یکهزار و ۹۷۰ کیلومتر بزرگراه دارد.

وی با اشاره به نگهداری و ایمن سازی راهها بیان داشت: سال گذشته سه هزار کیلومتر خط کشی، هشت هزار و ۵۰۰ تابلو راهنمایی و رانندگی و ۱۲۰ کیلومتر روشنایی مسیرها و ایمن سازی ۱۲ تقاطع را انجام دادیم.

سیدعلیخانی یادآور شد: کرمان سال گذشته در نگهداری رویه آسفالت راهها نیز جایگاه نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داد و در این راستا ۳۰۵ کیلومتر روکش، ۵۳۰ هزار متر درزگیری، ۱۹۰ هزار کیلومتر رویه و همچنین فوکسیل مسیرها در راه های این استان انجام شده است.

وی افزود: هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی، ۱۳ هزار کیلومتر تیغ زنی راه روستایی و همچنین نگهداری ابنیه ارتباطی در استان کرمان انجام شد تا در زمان وقوع سیلاب خسارتی به محورها وارد نشود.

احداث ۴۷ مجتمع خدماتی رفاهی در کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: براساس گزارش ها ۵۷ درصد تلفات تصادفات جاده ای بر اثر واژگونی خودرو به علت خواب آلودگی راننده است که با وجود طول بزرگراهی این استان، بیشترین تلفات در بزرگراه های ما اتفاق می افتد که استفاده رانندگان از مجتمع های خدمات رفاهی از این اتفاقات و حوادث جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: ۴۷ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در حال بهره برداری در استان کرمان وجود دارد که ۱۷ مورد طی سال گذشته افتتاح شد و ۲۲ مورد در حال ساخت است که می توانند به کاهش آمار حوادث جاده ای کمک کند.

سیدعلیخانی ادامه داد: مجتمع خدماتی رفاهی ورودی محور هفت را به منظور تشویق سرمایه گذاران با اعتبار چهار میلیارد تومان آسفالت کردیم.

وی با اشاره به وجود سیستم های هوشمند جاده ای گفت: تا سال ۹۷ وضعیت دوربین های ما مناسب نبود و کرمان با ۲۳ دوربین تقریبا رتبه آخر کشور را داشت که با همت سازمان راهداری کشور و پیگیری های این استان اکنون ۱۴۹ دوربین در شمال و در مجموع ۱۷۶ مورد در کل استان کرمان نصب شده که از این حیث جزو سه استان نخست‌ کشور هستیم و ۱۰۲ دستگاه تردد شمار جاده ای داریم.

وی افزود: ۱۴ دستگاه سامانه پیام متغیر برای اطلاع رسانی از وضعیت جاده ها، عبور و مرور را اطلاع رسانی می کند که این آمار در استان کرمان بیشترین میزان در کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان گفت: همچنین ۲۷ گردنه برفگیر در این استان وجود دارد که پنج دستگاه امسال نصب شده و به صورت دائمی فیلم ها را به مرکز مدیریت راه های کشور ارسال می کند.

وی خاطرنشان کرد: ۶ سامانه توزین در جاده های استان نصب شده که تناژ بار را کنترل می کند تا به آسفالت صدمه ای وارد نشود که اعتبارات عمرانی خوبی برای راه های روستایی کرمان دیده شده و ۱۲۵ پروژه راه روستایی با ۶۳۰ میلیارد تومان در برنامه است که تاکنون ۵۶ کیلومتر از جاده ها انجام شده‌ و مابقی در برنامه قرار دارد که روستاییان از آن بهره‌مند می شوند.

وی افزود: ضمن اینکه ۱۳ پروژه ملی ساختمانی از جمله قرارگاه مرکزی پلیس، پلیس راه زرند و باغین را در دستور کار قرار داریم.

اندیشیدن تدابیر راهداری برای تردد زائران سردار دلها

سیدعلیخانی با بیان اینکه برنامه ریزی لازم برای تردد جاده ای زائران مزار مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شده است گفت: برخی محدودیت ها را برداشتیم و ورودی کرمان از سمت ماهان و زرند آسفالت شد که و کیفیت ورودی ها اکنون مناسب است اما بهبود شرایط ورودی شهرها عمدتا مربوط به شهرداری ها است.

وی عنوان کرد: هزینه های نگهداری راهها بسیار بالا است و اعتبارات موجود پاسخگوی این نیاز نیست.

وی ادامه داد: شورای راه مصوب کرد چهار درصد بارنامه ها به راهها اختصاص یابد، در صورتی که این اعتبار به ۹ درصد ارتقا یابد بسیاری از مشکلات راههای استان کرمان رفع خواهد شد و دست سازمان راهداری بازتر می شود و خدمات بهتری می توانیم به مردم ارائه بدهیم.

سیدعلیخانی افزود: حدود ۱۳ هزار کیلومتر جاده در استان کرمان وجود دارد، ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نگهداری آن است که این اعتبار ۱۰ درصد نیاز موجود هم نیست.

۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز ساخت محور شهداد - نهبندان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: مطالعات محور شهداد - نهبندان به پایان رسیده و در صورتی که منابع و ردیف اعتباری در اختیار راهداری قرار گیرد آمادگی ساخت آن به گونه ای که توسط سیل تخریب نشود، وجود دارد که ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد این اعتبار است.

وی ادامه داد: منطقه شهداد به گونه ای است که آب های کل مناطق اطراف به این منطقه وارد می شود و اکنون این مسیر به صورت اضطراری باز است در حالی که مرتب نشست می کند و ماموران راهداری مرتب آن را برطرف می کنند که امکان تردد باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری به مناسبت سخنرانی تاریخی امام در سال ۶۲ که کشور را از بحران کالاهای اساسی رهایی داد، نام گذاری شده و روز نخست دی ماه نیز به مناسبت آغاز فصل سرما روز راهدار نامگذاری شده که کار راهداری زمستانی از این روز آغاز می شود.

از ۲۶ آذرماه به مدت یک هفته در تقویم ملی نام روز به حمل و نقل رانندگان و راهداری نام گذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار