معاون آبخیزداری کرمان گفت: میزان آب ذخیره شده حاصل از بارندگی‌های دی ماه امسال در سازه‌های آبخیزداری شمال کرمان، ۷۶ میلیون مترمکعب است.
کد خبر: ۱۰۲۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ 11 January 2022

به گزارش تابناک کرمان، شجاعی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت:ذخیره ۷۶ میلیون مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری کرمان کارشناسان اداره کل منابع طبیعی، میزان آب ذخیره شده حاصل از بارندگی‌های چند روز گذشته را در سازه‌های آبخیزداری به طور میانگین ۷۶ میلیون متر مکعب اعلام کرده اند.

به گفته وی این میزان آبگیری سازه‌های آبخیزداری، نقش مهمی در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دارد.

شجاعی گفت: در پی بارندگی‌های دی ماه در استان کرمان، ۱۲۶ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان کرمان مدیریت شده است.

به گفته معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان کرمان، شهرستان‌های سیرجان، بافت و بردسیر بیشترین میزان بارندگی و ذخیره نزولات را در شمال استان کرمان به خود اختصاص داده اند.

او گفت: تا کنون مجموعه عملیات آبخیزداری اجرا شده مساحتی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ و ۲۰ هزار هکتار از سطح حوزه‌های آبخیز استان کرمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که نتیجه آن کاهش و کنترل فرسایش خاک و حمل رسوب، استحصال آب ناشی از بارش‌های سالانه، کنترل سیلاب‌های مخرب سالانه و کاهش خسارت احتمالی ناشی از آن است.

شجاعی از ساخت ۸هزار سازه‌ آبخیزداری در شمال استان کرمان خبر داد و گفت: امسال نیز ساخت ۲۵۶ سازه‌ دیگر با اعتبار هزار میلیارد ریال در دستور کار است که تعدادی از این سازه‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

به گفته وی تعداد زیادی از این طرح‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طی سه سال گذشته احداث شده که خوشبختانه به دنبال بارش‌های اخیر آبگیری شدند.

شجاعی می گوید: آبخیزداری، یکی از شیوه‌های نوین حفاظت از آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار