شهردار کرمان با اشاره به اینکه کمربند سبز کرمان ۲ کیلومتر دورتر از برخی مناطق حاشیه ای قرار دارد گفت: در این زمینه شهر کرمان مستعد زمین خواری است و اجرای طرح جامع یکی از دلایل زمین خواری در کرمان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹ 16 March 2022

به گزارش تابناک کرمان، سعید شعرباف روز چهارشنبه در دومین نشست خبری افزود: زمانی خط کمربند سبز در طرح جامع این شهر ۲ کیلومتر پس از مناطقی از جمله الله آباد قرار گرفته، به معنی این است این روستا و روستای شیشه گر جزو شهر نیستند اما این شهر تا ۲ کیلومتر پس از آن ادامه دارد.

وی ادامه داد: این محدوده مستعد انواع اتفاقات از جمله زمین خواری است که مشاور طرح جامع باید حتما آن را در نظر می گرفت.

وی اظهار داشت: منطقه شرف آباد بارانداز پسته ایران محسوب می شود اما این محدوده تعیین تکلیف نشده در صورتی که شهرداری کرمان یک متر محدوده خدمات شهری را آنسوتر ببرد، عده ای می گویند این حق را نداشتی؛ مردم شهرک ۱۴ معصوم چه گناهی دارند که در طرح قرار نگرفته اند.

شهردار کرمان با بیان اینکه شهرداری کرمان مسئول طرح جامع و تفصیلی نیست گفت: محدوده روستاهای ۱۴ معصوم و شیشه گر سالها قدیمی تر از الله آباد هستند اما طرح هادی ندارند لذا این مناطق مستعد زمین خواری هستند.

اشکالات راهبردی در طرح تفصیلی کرمان

وی اضافه کرد: طرح های تفصیلی در کرمان دچار اشکالات راهبردی هستند اما در تمام نقاط کشور این اشکالات وجود دارد.

شعرباف افزود: ۸۰ درصد کاربری اماکن شهری ما مسکونی است که نشان می دهد، این شهر طرح تفصیلی ندارد.

تکدی‌گری را از کرمان جمع می کنیم

وی با اشاره به احداث گرمخانه شهرداری کرمان گفت: عده ای به علت مصرف مواد مخدر در این گرمخانه نمی ماندند و ما نیز نمی توانستیم به زور آنان را به‌ گرم خانه ها ببریم.

شهردار کرمان تصریح کرد: اما کودکان کار را ۲۴ ساعت در این گرمخانه نگهداری و موارد تکدی گری و اعتیاد آشکار را از فضا جمع آوری می کنیم.

آسفالت خیابان های کرمان نیاز به عزم استانی دارد

وی اضافه کرد: فقط به ۸۰ هزار متر مربع آسفالت اولیه در معابر اصلی محله سرآسیاب نیاز داریم، شهرک شهید، همت، الله آباد، شهرک قمر بنی هاشم و برخی از مناطق دیگر که شهرداری عوارض گرفته اما معابر آن را آسفالت نکرده که باید آسفالت شوند.

وی افزود: نمی توانستیم بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در حوزه آسفالت معابر شهر اعتبار بگذاریم و آسفالت کردن این معابر در واقع نیاز به عزمی استانی دارد.

شهردار کرمان یادآور شد: از طریق وزارت متبوع و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن از این محصول را دریافت کردیم و قرارداد پیمانکاری آن هم منعقد شده است.

وی افزود: شهر کرمان به شدت در حال توسعه است لذا باید تامین اعتبار جدی شود و از استاندار کرمان درخواست داریم به این حوزه ورود جدی کنند، زیرا وضعیت معابر کرمان در شان شهر حاج قاسم نیست.

وی با اشاره به اینکه خطوط اعتباری در قالب طلب از نهادهای دولتی برای تحقق بودجه پیگیری می شود گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان طلب از دستگاه های اجرایی داریم لذا از همه ابزار این حوزه استفاده خواهیم کرد.

انتخاب مشاوران شهرداری در راستای ارتقای شاخص‌های شهری

شعرباف عنوان کرد: تاکنون ۱۴ نفر حکم مشاور شهردار دریافت کردند اما این آمار در شهرداری های گذشته تا ۲۰ نفر هم بود، و در این زمینه به دنبال فضاسازی برای ارتقای شاخص های کرمان هستیم.

وی افزود: مشاور در حوزه حیوانات حتی به تامین مالی ما در پناهگاه سگ ها کمک می کند، در اوراق مشارکت نیز یکی از دوستانم با سابقه درخشان مشاور شد که افتخاری از تجربیات ایشان استفاده می کنیم.

شهردار کرمان با بیان اینکه معتقدم افزایش تعداد مشاوران بویژه در حوزه نخبگان و دانشگاهیان بسیار ضروری است بیان کرد: اکنون بخشی از مشاوران شهرداری کرمان نقش ناظران فنی را در پروژه ها ایفا می کنند.

وی ابراز داشت: سه نفر از مشاوران ناظران فنی شهرداری در پروژه های عمرانی و در ارتباط با مردم هستند و بسیاری از مشکلات خارج از بوروکراسی اداری توسط این افراد حل شده است و همواره سعی کردیم از افراد متخصص، باتجربه و افراد جوان در کنار ساز و کار اداری شهرداری استفاده کنیم.

ساخت تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان را رها نمی کنیم

شهردار کرمان در ادامه با بیان اینکه تقاطع شهدای خلبان (هوانیروز) جزو اولویت های کرمان نیست افزود: ساخت تقاطع غیر همسطح از دید عموم بهترین راهکار برای ترافیک شهری است، لذا طرح شهدای خلبان را بازنگری می کنیم.

وی ادامه داد: تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی‌ دارد و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه شده لذا نمی توانیم آن را رها کنیم.

اجرای تقاطع غیر همسطح شرف آباد در هاله ای از ابهام 

شعرباف همچنین با اشاره به احداث تقاطع غیرهمسطح در منطقه شرف آباد گفت: امروز داده ها را شبیه سازی می کنیم و در سیستم ترافیکی به احتمال زیاد نیاز به تقاطع شرف آباد داشته باشیم زیرا کمربندی کرمان دیگر نقش رینگ را ندارد و در عمل یک خیابان درون شهر است.

وی با اشاره به قرارداد ترافیک با مجموعه دانشگاه تهران در خصوص پل شرف آباد گفت: مقرر شد داده های شرف آباد را به ما بدهند و در این زمینه اصرار داشتیم تصمیم گیری عالمانه باشد و طبق پیش گزارش آن، اعلام شد که شرف آباد نیاز به تقاطع غیرهمسطح دارد و شکل آن به تکمیل مطالعات عودت داده شده است.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: زمان اجرای پروژه شرف آباد کرمان مشخص نیست و اختلاف شهرداری و قرارگاه خانم الانبیا نیز به علت قراردادی منعقد نشده، است و این قرارگاه فقط تجهیز کارگاه در این منطقه داشته است.

وی افزود: شهرداری اولویت سنجی می کند که بین سه روش توسعه حمل و نقل عمومی، بازسازی ایستگاه های اتوبوس و ساخت تقاطع غیرهمسطح ترکیب بهینه ای برای کرمان انتخاب کند.

بودجه شهرداری کرمان دچار عقب ماندگی است

وی خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری کرمان به لحاظ سرانه جمعیتی دچار عقب ماندگی است زیرا سرانه بودجه شهرداری مشهد به ازای هر مشهدی ۶ میلیون تومان در بخش درآمدها و مصارف است، در صورتی که این آمار در کرمان محقق میشد امروز باید چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه داشتیم.

شعرباف افزود: این آمار در حالی رقم می خورد که شهرداری کرمان در شرایط یکسان با مشهد بود اما این عدد در سال جاری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۹۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری است.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ نیرو در شهرداری کرمان داریم که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آن رسمی و مابقی شرکتی هستند عنوان کرد: حرکت به سمت ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده حرکتی شجاعانه است اما چاره ای جز آن نداریم.

وی ابراز داشت: رشد ۵۰ درصدی بودجه شهرداری را هدف گذاری و در این راستا تلاش کنیم تا به رشد شهری در کرمان دست یابیم.

وی با اشاره به رایزنی برای ارزش افزوده گفت: تلاش می کنیم سهم شهرداری کرمان در این بخش واقعی شود و سیاست های دولت در سال ۱۴۰۱ سبد مالیاتی ما را افزایش می دهد.

شعرباف افزود: شهرداری کرمان در جذب اوراق مشارکت نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان هدف گذاری دارد که به نفع مردم این شهر است زیرا کرمان تاکنون در این حوزه اقدامی نکرده و راهی دشوار در پیش داریم که امیدوارم با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمان قفل آن را بشکنیم. 

وی ابراز داشت: ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات در بودجه شهرداری کرمان گذاشته شده و جذب این اعتبار به شرطی که برای کالاهای سرمایه ای هزینه شود، بهتر از فروش زمین خام است.

شهردار کرمان ادامه داد: در این سالها بیش از نیمی از بودجه را از زمین خام تامین می کردیم که اگر تسهیلات دریافت می کردیم به نفع ما بود.

وی افزود: بسیاری از کلانشهر ها شعار می دهند که شهر را با بدهی اداره می کنیم، و تسهیلات بودجه ای شهرداری کرمان فقط در کاربری سرمایه ای هزینه می شود، ضمن اینکه دوربین های شهر کرمان را تکمیل و عقب ماندگی کرمان را در این حوزه کاهش می دهیم.

رقم عوارض در کرمان عادلانه نیست

شعرباف با بیان اینکه عوارض در بودجه شهرداری کرمان رشد اندکی دارد گفت: میزان عوارض یک پزشک متخصص در دفترچه عوارضی سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵۰ هزار تومان در ماه است که قانون دست ما را برای افزایش آن بسته اما این میزان عوارض هم صحیح نیست.

وی افزود: برخی اصناف ۲۰ سال عوارض خود را پرداخت نکرده اند، و در محلات بالای شهر این عوارض بعضا ۲۰ هزار تومان در ماه است.

وی ابراز داشت: وضعیت عوارض نوسازی در کرمان نامناسب است و یکی از کارهاری شهردار پیشین کرمان نیز همین است که به سمت واقعی کردن عوارض حرکت کرد که حتما کار درستی است، در واقع هر شهروند بایستی اندازه هزینه ای که به شهر تحمیل می کند، عوارض پرداخت کند که این آمار هنوز عادلانه نشده است.

شهردار کرمان یادآور شد: افراد برای ساخت طبقات بالای پنج و ۶ باید جریمه فراتر از طرح تفصیلی در حوزه تراکم پرداخت کند اما رقم جریمه به نسبت متر مربع ساخت با عوارض نوسازی سال ۱۴۰۰ در حد ۷۰ هزار تومان بوده و شبیه همین موضوع در استان یزد به میزان ۱۰ درصد قیمت فروش آن واحد است.

ساخت نمای کامپوزیت در کرمان ممنوع است

وی تاکید کرد: مجتمع صالح المهدی حتی پایان کار هم ندارد که امیدواریم از ارتباطات ویژه صاحب ملک در این زمینه استفاده نشده نباشد.

شعرباف گفت: ساخت نمای کامپوزیت در شهر کرمان ممنوع است و این نما یک بمب ساعتی تلقی می شود و خدا رحم کرد که آتش سوزی این برج به جای دیگر گسترش نیافت.

وی عنوان کرد: اکثر بانک ها در کرمان از همین نما استفاده می کنند و به آنان تذکر می دهیم اما بازهم جلوی آن گرفته نمی شود، در مرحله ای می خواستیم نیوجرسی جلوی ورودی آنان بگذاریم اما برخی نهادها خدمت رسانند و مثلا شهرداری نمی تواند جلوی بیمارستان را ببندد، پس صاحبان این املاک رعایت کنند زیرا ساخت این نما با زندگی مردم در ارتباط است.

شهردار کرمان افزود: صاحبان مجتمع صالح المهدی مراجعه رسمی به شهرداری کرمان نداشتند و طرحی برای نما به ما ارائه نکردند و زمانی که مراجعه نداریم براساس قانون نمی توانیم جلوی کار را بگیریم اما اگر ضابط قضایی این اجازه را به ما بدهد در این مورد می توانیم وارد عمل شویم.

۴۰ میلیارد تومان برای تامین خودروهای آتش نشانی هزینه شد

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۴۰ میلیارد تومان برای ماشین آلات و خودروهای کوچکی که قابلیت پرتاب آب را دارند، هزینه کردیم.

شعرباف با بیان اینکه نردبان های بلند نیاز کرمان نیست تصریح کرد: امروزه خودروهایی با موتور قوی وجود دارد که قدرت پرتاب بالایی دارند که قول دادیم این نیاز را تامین کنیم و باید خودروهای اطفای حریق مناسب با محدوده بازار تهیه‌کنیم زیرا خودروهای فعلی امکان ورود به بازار کرمان را ندارند. 

وی ادامه داد: وزارت کشور یک سوم هزینه های خرید خودروهای مورد نیاز آتش نشانی را پرداخت می کند که امیدواریم در رابطه به کرمان نیز به تعهدات خود عمل کند تا این خرید انجام گیرد.

تقویت ظرفیت های گردشگری کرمان

شهردار کرمان اضافه کرد: با قاطعیت می توان گفت کرمان شهری زیارتی و سیاحتی است زیرا بیش از ۵۰ کشور در سال گذشته زائر مرقد مطهر حاج قاسم سلیمانی بودند و شهرداری کرمان برنامه ریزی هایی در راستا دارد زیرا هدف مسافران نوروزی فقط زیارت سردار دلها نیست و باید قابلیت های دیگر کرمان را هم در نظر بگیریم.

وی افزود: شهرداری کرمان هر فعالیتی به لحاظ اجتماعی در مردم کرمان بروز و ظهور داشته باشد، از جشن های نوروز و مذهبی گرفته، تا برگزاری مسابقات ورزشی، هنری و مسابقات ورزش زورخانه ای را برگزار می کند و این ورزش را به علت ریشه تاریخی کرمان، به صورت جدی در سطح محلات می بینیم.

وی با بیان اینکه کرمان در توسعه ورزش زورخانه ای در حال ارتباط با تاجیکستان است گفت: کرمان در موسیقی ظرفیت بسیار خوبی دارد و به قطب موسیقی نواحی تبدیل شده و مهمتر از همه آنها احیای بافت تاریخی است که در برنامه قرار دارد.

کرمان محیای نوروز می شود

شعرباف همچنین گفت: در این دوره به اندازه ۱.۵ برابر و نصف قیمت سال گذشته گل و گیاه برای سطح شهر خریداری و مجموعه تولیدات گل و گیاه نسبت به سال گذشته سه برابر شده و ۹۰ درصد نیاز شهرداری را در سال آینده تامین خواهد کرد و در آینده فروش گل و گیاه نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در عید نوروز ۱۸ هفت سین در سح شهر نصب می شود که بیشتر آنها تا سه‌چهار روز آینده نصب می شوند و ۹ پارک محوری در حوزه اسکان پیش بینی کرده ایم. همچنین ۶ جشن محوری در نظر گرفتیم و سه بازارچه محلی افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه تا چهار فرونشست در هر بارندگی داریم گفت: در استانداری باید مطالعه جامعی در خصوص فرونشست انجام شود غیر از آن یک مکان یابی صورت گیرد و معتقدم پروژه فاضلاب در این مورد مقصر نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار