استاندار کرمان:
استاندار کرمان گفت: مستندسازی و اطلاع رسانی ظرفیت‌های میراث فرهنگی و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری برای افکار عمومی در کنار راه اندازی سایت‌های گردشگری، در زمینه معرفی و جذب گردشگران به این استان بسیار موثر است.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳ 24 May 2022

به گزارش تابناک کرمان، محمدمهدی فداکار روز سه شنبه در همایش پاسداشت نیم قرن دستاوردهای میراث فرهنگی و تبیین چشم انداز آینده با محوریت مشارک، با بیان اینکه استان کرمان هفت اثر ثبت جهانی دارد افزود: مجموعه هایی مانند روستای تاریخی میمند و کویر به تنهایی یک پدیده ارزشمند و بزرگ هستند و این در حالی است که برخی کشورها مشغول ساختن جاذبه و میراث فرهنگی برای خود هستند، در حالی که ما از داشته های خودمان استفاده نمی کنیم.

بخشی از مشکلات میراث فرهنگی کرمان به معرفی نشدن ظرفیت های این حوزه برمی گردد

وی با اشاره به ضعف معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: برخی از ظرفیت های حوزه میراث فرهنگی برای خود من هم ناشناخته است و بخشی از مشکلات این حوزه به معرفی نشدن آثار بر می گردد.

استاندار کرمان تاکید کرد: زیست بوم اطراف مجموعه های گردشگری باید ساماندهی و فعال و آموزش های لازم به مردم و جوامع محلی ارائه شود.

وی ادامه داد: در بخش صنایع دستی نیز پتانسیل های زیادی مانند دست دوزها و فرش و گلیم وجود دارد که مسئولان استان کرمان باید به آن توجه کنند و برای میهمانان سوغات کرمان را حتما در برنامه خود داشته باشند.

دستگاه های اجرایی برای توسعه زیرساخت های میراث فرهنگی پای کار بیایند

فداکار با بیان اینکه میراث فرهنگی جزو حقوق عامه قرار دارد افزود: ساختارهای میراث فرهنگی جزو این حقوق قرار دارد و همه دستگاه ها برای توسعه زیرساخت ها و مرمت آثار فرهنگی پای کار بیایند و کمک کنند.

قنات های کرمان به خوبی معرفی نشده است

وی تصریح کرد: قنات در استان های محدودی از کشور وجود دارد و کرمان ظرفیت های بی نظیری در این بخش دارد، اما قنات های این استان به خوبی معرفی نشده اند.

استاندار کرمان با اشاره به اقدامات و تجارب استان های دیگر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی افزود: بکارگیری این تجارب در رونق اقتصادی مجموعه میراث فرهنگی این استان بسیار موثر است و حتما باید مجموعه هایی مانند کنارصندل جیرفت که یک ظرفیت گردشگری بزرگ است، معرفی شوند.

میراث فرهنگی در حال دفاع برای بقای خود است

دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز گفت: بیشتر قوانین ما متناسب با شگرد مجرمان دچار تغییر تحول شده اند، اما در حوزه قوانین میراث فرهنگی هیچ تغییر و تحولی صورت نگرفته و در حقیقت میراث فرهنگی به عنوان هویت و شناسنامه ما مظلومانه در حال دفاع برای حفظ و بقای خویش است.

دادخدا سالاری افزود: میراث فرهنگی امروز رنجور و نیازمند طبیبی حاذق، نگرش و دیدگاهی نو است و بیشتر از درک مفهومی در رنج است تا گرفتار کمبود بودجه و ضعف ساختار باشد، نگاه به میراث فرهنگی، نگرشی پولساز و بنگاه تجاری است که باید نگاه به این حوزه تغییر کند.

وی اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان فرهیختگان جامعه دور هم جمع شده اند و طرحی با عنوان استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج ها تدوین کرده اند که مفهوم این طرح، یعنی تاراج و غارت میراث فرهنگی آن هم با مجوز قانونی است.

وی تصریح کرد: این طرح مانند سپردن تیغ جراحی به سلاخ در بالای سر بیمار است و نداشتن درک مفهومی از میراث فرهنگی منجر به آن شده  که در برنامه هیچ نامزد ریاست جمهوری به عنوان مقام عالی اجرایی، سخن و طرحی در زمینه ارزش و میراث فرهنگی و چگونگی پاسداشت آن وجود نداشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان ادامه داد: خوانده و شنیده ایم میراث فرهنگی مانند مادر و ناموس ملی کشور است، حال سئوال اینجاست که آیا می توانیم و اجازه داریم به بهانه ایجاد اشتغال و کسب و کار، این سرمایه ارزشمند را فروخته و یا آن را گرو بگذاریم آیا نمایندگان طراح این طرح به عواقب آن فکر کرده که چه بازی خطرناکی را شروع کرده اند.

ابزار حاکمیتی در اختیار میراث بانان قرار گیرد

وی افزود: میراث‌داری نگهداری یک شی نیست بلکه پاسداری از اصالت و ریشه ها است و باید قوانین دفاعی و سلاح در اختیار این مدافع قرار داده شود و همه ابزارهای حاکمیتی در اختیار میراث‌بانان قرار گیرد.

سالاری تاکید کرد: نبود درک جایگاه میراث فرهنگی در کشور منجر به نهادینه نشدن صیانت از این حوزه به عنوان معرفت عمومی، از طریق قرار گرفتن در دروس سطح مختلف آموزشی از دوران ابتدایی تا دانشگاه و ساخت انیمیشن و فیلم است.

وی بیان کرد: فراموشی میراث فرهنگی یعنی استفاده نکردن از ظرفیت علما، مراجع و شخصیت های تاثیرگذار جامعه از قبیل اهالی مطبوعات و سینما و الزام دستگاه های اجرایی و حاکمیتی برای برنامه ریزی برای پیوست الزامات میراث فرهنگی در تمامی طرح ها و برنامه ها است.

تخصیص اعتبارات حوزه معادن به رونق اقتصادی میراث فرهنگی کمک می کند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به آثار جهانی و تاریخی فراوان در این استان گفت: در حال حاضر ۴۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۶ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی با اعتبارات دولتی و معادن در حال  اجرا است.

فریدون فعالی افزود: در سال گذشته حوزه میراث فرهنگی در ردیف دستگاه هایی قرار گرفت که از محل اعتبارات معادن استان می توانند استفاده کنند که بسیار به این حوزه برای ساماندهی وضعیت جاذبه های تاریخی و گردشگری استان کرمان کمک می کند.

وی اظهار داشت: همچنین تعداد ۱۳ پروژه نیز با اعتبار ۱۳۶ میلیارد تومان از محل املاک در اختیار میراث فرهنگی استان، برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: بخشی از املاک میراث فرهنگی نیز مانند ارگ راین و کاروانسرای وکیل در قالب بسته سرمایه گذاری به بخش خصوصی برای برنامه ریزی ساماندهی و بهره‌برداری در زمان طولانی واگذار شده است.

وی تاکید کرد: این شائبه وجود دارد که میراث فرهنگی باید همه بناهای تاریخی را مرمت کند، اما با توجه به‌ فراوانی آثار تاریخی و باستانی در استان کرمان، سایر دستگاه ها نیز باید در این زمینه با میراث فرهنگی همکاری کنند.

 در این همایش یک روزه که با حضور جمعی از مسئولان و دست اندرکاران حوزه میراث فرهنگی این استان در تالار اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، از خادمان و فعالان حوزه میراث فرهنگی استان کرمان تجلیل به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار