مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به انتشار خبری مبنی بر تلف شدن حیوانات حیات وحش رفسنجان به دلیل طاعون گفت: از نظر این اداره کل هیچ گونه حیوان وحشی در مناطق حفاظت شده این شهرستان به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان تلف نشده است.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ 16 November 2022

حسین رشیدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: موردی از ابتلا حیات وحش در منطقه رفسنجان به طاعون نشخوارکنندگان و مرگ ناشی از این بیماری وجود نداشته و دامپزشکی موضوع تلف شدن ۳۰۰ راس از حیوانات را که اخیرا مطرح و رسانه ای شده، تکذیب می‌کند.

وی تاکید کرد: ظاهرا اشتباهی در نقل موضوعی از سوی رییس محیط زیست شهرستان رفسنجان رخ داده است و تاکید می شود، دامپزشکی تلف شدن حیوانات حیات وحش در این منطقه را تایید نمی‌کند زیرا اگر تلفاتی در منطقه صورت گیرد باید دامپزشکی حتما ببیند و آن را تایید کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه این اداره کل برای مقابله با بیماری‌هایی مانند طاعون نشخوارکنندگان در خصوص حیات وحش مستقیما کاری انجام نمی‌دهد، ادامه داد: در دامداری‌هایی که در اطراف مناطق حفاظت شده باشند از نظر بیماری‌هایی که قابل انتقال به حیات وحش هستند از جمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب برفکی پوشش واکسیناسیون کامل انجام می‌ شود تا اگر احیانا حیات‌وحش با حیوانات اهلی در تماس قرار گرفتند، مشکلی برایشان پیش نیاد.

وی با اشاره به اینکه ضدعفونی آبشخورهای مربوط به حیات وحش از سوی محیط زیست باید انجام شود، گفت: هر زمان محیط زیست دعوت کرده پرسنل دامپزشکی در محل آبشخورهای حیات وحش حضور پیدا کرده و اگر ماده ضدعفونی‌کننده نیز نیاز بوده در اختیار آنها گذاشته‌ایم.

رشیدی با اشاره به اینکه به طور کل امکان تزریق واکسن به حیات وحش وجود ندارد، تاکید کرد: برای واکسن خوارکی نیز محیط زیست باید اقدام کند که احتمالا در این خصوص اقدامی انجام داده باشد.

به گزارش ایرنا، اظهارات مدیرکل دامپزشکی کرمان در گفت و گو با ایرنا در حالی است که صبح امروز خبری به گزارش فرمانداری رفسنجان و به نقل از "حسین آخوندی" رییس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در مانور پدافند غیرعامل منتشر شد که حاکی از مرگ ۳۰۰ حیوان حیات وحش رفسنجان طی ۲ سال اخیر به دلیل ابتلا به طاعون بود.

آخوندی در این خبر اعلام کرده بود، سرشماری وحوش این شهرستان در سال ۹۹ وجود بالغ بر ۲ هزار راس قوچ و میش، کل و بز را نشان می‌دهد در حالی که یک سال بعد، این آمار هزار و ۷۰۰ رأس ثبت شده و این آمار کاهشی ناشی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان بین حیوانات این منطقه بوده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ابتلا به طاعون موجب مرگ ۳۰۰ راس از وحوش رفسنجان شد
طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان "طاعون بزی" نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌‍کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود.

عامل بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است. بیماری PPR جزء فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند.

ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند. انتقال ویروس به شکل ریز قطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشناق هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز می تواند یکی از راههای انتقال بیماری باشد اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

همه‌گیری PPR بر اساس کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل می باشد. موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون است که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالانه تکرار شود.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار