دانشنامه
تابناک: منظور این است که در این مرحله آن بخش از فعالیت های نظامی ایران مورد نظر است که احتمال توجه شود که فقط احتمال استفاده از آن در به کار گیری سلاح هسته ای وجود داشته باشد. چیزی شبیه تحریم فروش سیم خاردار به ایران در دوران جنگ تحمیلی با این بهانه که گفته می شد ایران می تواند از سیم خاردار برای ایجاد موانع حلقوی در جبهه ها استفاده کند، بنابراین سیم خاردار در فهرست تجهیزات جنگی جای می گیرد!
کد خبر: ۱۳۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰ 02 December 2015

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از میزان، آنچه از مذاکرات کارشناسی و  سیاسی هسته ای شنیده شد، این بود که یکی از موضوعات چالشی بین مذاکره کنندگان ایران و 5+1؛ بررسی موضوع "PMD" یا "ابعاد احتمالی نظامی" ایران است.

ادعاهایی بر مبنای کامپیوتر شخصی یکی از کارمندان فراری سابق ایران!

PMD یا آنچه که ایران بارها آن را "مطالعات ادعایی" نامیده، مجموعه ای از اتهامات کشورهای غربی و عمدتاً آمریکا، نسبت به وجوه تسلیحاتی برنامه اتمی «جمهوری اسلامی» است که برای اولین بار؛ طبق ادعای آمریکایی ها از کامپیوتر شخصی یکی از کارمندان فراری سابق ایران بدست آمد. آژانس، طی گزارش معروف خود در نوامبر 2011 م.، تمامی این ادعاها را در یک گزارش جمع آوری نمود.

ریشه های تاریخی پی ام دی به روایت عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان

حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در صفحه اینستاگرام خود درباره واقعیت بحث پی ام دی (ابعاد احتمالی نظامی) و اهمیت آن در مذاکرات هسته‌ای نوشت: بحث پ ام دی ادعای کشورهای غربی در انجام برنامه نظامی هسته‌ای به قصد تولید و توسعه سلاح هسته‌ای است که ریشه تاریخی آن به سال‌های قبل از سال 1382 (2003) بر می‌گردد. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و کشورهای غربی همواره در سال‌های اخیر ایران را متهم کرده‌اند که طی سال‌های قبل از 2003 بخش نظامی ایران تحت هدایت برخی از فرماندهان خاص کشور درگیری پروژه مخفی گسترده‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای بوده است. برای آنکه آن کشورها ادعای نادرست خود را نیز اثبات کنند، ملغمه‌ای از اطلاعات مستند به سرویس‌های جاسوسی خود را به آژانس ارائه کرده‌اند که ایران همه آنها را ساختگی می‌داند. لازم به توضیح نیست که همان سال‌ها، سال‌هایی است که دولت جنگ طلب آمریکا به دنبال زمینه‌سازی جهت دخالت در کشورهای منطقه بود که حمله به عراق نیز دقیقا با همین بهانه تلاش عراق برای دستیابی به سلاح‌های کشتارجمعی صورت گرفت.

 در ادامه بعید‌ی‌نژاد به کتابی که از سوی "رایزنز" خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در سال دو هزار و شش در آمریکا منتشر شد می‌پردازد.

او می‌نویسد: خبرنگار نیویورک تایمز از این امر پرده برداشت که او سندهایی را در اختیار دارد که نشان می‌دهند سازمان سیا برای اجرای منویات دولت آمریکا برای دخالت احتمالی در ایران نیز، پروژه‌ای برای مستند کردن تلاش ایران جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای را به طور جدی پیگیری می‌کند تا در صورت قصد انجام این دخالت نظامی آن‌را به تلاش ایران به تولید سلاح هسته‌ای مستند کند.

آمریکا و متحدین نظامی آنها در ناتو در قالب یک همکاری سازماندهی شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی سیا و موساد و با سوء استفاده کامل از سازمان منافقان، به این ترتیب پروژه‌ای را برای متهم ساختن ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای آغاز کردند و در این قالب هزاران صفحه سند کتبی، عکس و تصویر ساخته و پرداخته کرده و همه را نیز به آژانس ارسال کردند. بدین ترتیب با تکمیل ساختن این پروژه نیز با توجه به فشار کشورهای قدرتمند بر آژانس، در سال 2011 یعنی همزمان با اوج گرفتن خصومت علیه کشورمان با وضع شدیدترین تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه، با فشارهای سیاسی کشورهای غربی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارائه یک دادخواست سیاسی علیه ایران پرداخت که در ذیل دوازده بخش اتهامات این کشورها علیه ایران را منظم و طبقه‌بندی کرد. این کیفرخواست سیاسی که اتهامات گسترده‌ای را علیه ایران مطرح می‌کرد در پی اثبات این ادعا بود که ادعای تلاش ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای را اولا مستند کند و دوما آنکه آن‌را با انتشار آن به صورت گزارش مدیرکل آژانس رسمیت بدهد.

حل و فصل اتهامات ساختگی علیه ایران با یک تفاهم سیاسی

بعیدی‌نژاد ادامه داد: هیچ تردیدی در اینکه حل و فصل اتهامات ساختگی علیه ایران فقط با یک تفاهم سیاسی ممکن است، وجود ندارد، وگرنه بحث و بررسی این موضوع هر چقدر هم که طول بکشد نمی‌تواند به رفع این اتهامات کمکی کند.

تمدید تعلیق تحریم ها

حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در یادداشتی پیرامون پی ام دی نوشت: نکته در خور توجه دیگر که گفته می شود در توافق پیش روی گنجانده شده و در صورت پذیرش آن از سوی ایران خطر بزرگی در پی خواهد داشت این است که قرار است ایران برای تمدید تعلیق تحریم ها دور جدیدی از همکاری با آژانس را در چارچوب «ابعاد احتمالی نظامی (PMD) آغاز کند. منظور از PMD یافتن نشانه هایی نیست که حاکی از انحراف برنامه هسته ای کشورمان از حالت صلح آمیز به فاز نظامی باشد. چرا که طی بازرسی های 12 ساله آژانس، هیچ نشانه ای از این نوع در فعالیت های هسته ای ایران دیده نشده است

شریعتمداری در ادامه پاسخ به این سوال که «پس منظور از PMD چیست؟» گفت: «منظور این است که در این مرحله آن بخش از فعالیت های نظامی ایران مورد نظر است که احتمال توجه شود که فقط احتمال  استفاده از آن در به کار گیری سلاح هسته ای وجود داشته باشد. چیزی شبیه تحریم فروش سیم خاردار به ایران در دوران جنگ تحمیلی با این بهانه که گفته می شد ایران می تواند از سیم خاردار برای ایجاد موانع حلقوی در جبهه ها استفاده کند، بنابراین سیم خاردار در فهرست تجهیزات جنگی جای می گیرد!

پی. ‌ام. دی به زبان ساده

علی لاریجانی دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما، خیلی ساده «پی. ‌ام. دی» را تعریف کرد و گفت: آژانس انرژی اتمی درباره مسئله هسته‌ای و مشکلاتی که می‌گفتند با مسئله هسته‌ای ایران داریم، فهرستی را به ایران داده بود، آن زمان طبقه‌بندی انجام و مقرر شد یکی یکی مشکلات حل شود و سپس سراغ موضوع بعدی برویم.

وی افزود: مسئله حل، و پرونده بسته شد و ما از آژانس انرژی اتمی ورقه گرفتیم که به نتیجه رسیدیم و تنها یک موضوع در این زمینه باقی ماند اینکه برخی کشور‌ها دعوایی را مطرح کردند مبنی براینکه آنان اطلاعاتی دارند که ایران در دانش هسته‌ای منحرف شده و به سمت سلاح هسته‌ای پیش رفته که اطلاعاتشان ناقص بود و استناداتشان هم ضعیف بود.

رییس مجلس تصریح کرد: این پرونده بین ایران و آژانس انرژی اتمی ادامه یافت که به آن «پی. ‌ام. دی» می‌گوییم که شامل ادعاهای یکسری از کشور‌ها است، چندین بار آژانس از ایران گزارش‌هایی خواست و ما به تک‌تک آن‌ها پاسخ گفتیم تا اینکه این مسئله در مذاکرات اخیر هسته‌ای مطرح و به آن پرداخته شد، قرار شد آژانس انرژی اتمی بگوید که چه چیزهایی می‌خواهد و ما اطلاعاتمان را در اختیارشان قرار دهیم، قرار بود که «آمانو» از یک مرکز ما (پارچین) چند دقیقه‌ای بازدید داشته باشد که انجام شد، قرار بود پرونده «پی. ‌ام. دی» را با هر نتیجه‌ای ببندند که این مسئله در جریان موضوع برجام مطرح و مقرر شد آژانس گزارشی به شورای حکام بدهد و تکلیف آن را روشن کند.

هر چند «پی . ام . دی» به «مطالعات ادعایی» غرب در مورد پرونده هسته ای کشورمان اطلاق می شود که محمدجواد ظریف روز یکشنبه در دیدار با همتای یونانی خود در مورد «پی. ‌ام. دی» گفت: پی‌ام دی عبارت غلطی است زیرا برنامه هسته‌ای ایران هیچ بعد نظامی نداشته است.

وزیر امور خارجه ایران به این نکته نیز اشاره کرد که منتظر گزارش آمانو و تصمیم شورای حکام هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار