قائم مقام مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: کودک آزاری در استان کرمان کاهش یافته اما هنوز هم مواردی از این آسیب در استان مشاهده می شود.
کد خبر: ۲۸۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 26 August 2016
به گزارش تابناک کرمان ، مهدی نخعی عصر پنجشنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کرمان در جمع خبرنگاران افزود: در سال های گذشته یکی از پارامترهایی که حق کرمان نبود، کودک آزاری بوده است.
وی مسائل فرهنگی و اجتماعی و اعتیاد را از دلایل اصلی کودک آزاری برشمرد و ادامه داد: کرمان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در معبر قاچاق مواد مخدر، وضعیت خاصی در حوزه اعتیاد دارد و اعتیاد سرمنشاء کودک آزاری، همسر آزاری و طلاق بوده است.
ایشان در ادامه گفت: از زمانی که اعتیاد به عنوان یک بیماری مطرح شد، نگاه به اعتیاد تغییر کرد و سطح آگاهی مردم با برگزاری دوره های آموزشی برای ضعیف ترین اقشار از دورترین نقاط استان افزایش یافت.
قائم مقام مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی با افزایش اعتیاد روبرو نیستیم اما پدیده اعتیاد زمانی که به سمت اعتیادهای صنعتی می رود، به نوعی خود را تغییر می دهد.برای کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه اعتیاد، تمامی برنامه های آگاه سازی با بحث اجتماع محور در حال شکل گیری است.
وی ابزار اجرای برنامه های اجتماع محور را تشکل ها و سازمان های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: در حوزه اجتماع محور و آگاه سازی اعتبارات خاص اختصاص یافته است.
نخعی اقدامات انجام شده در حوزه ارائه آموزش های اجتماع محور را خوب ارزیابی کرد و گفت: اعتیاد، طلاق، همسرآزاری و کودک آزاری از مهمترین آسیب های اجتماعی استان کرمان به شمار می رود و فرار کودکان در رتبه بعدی از آسیب های اجتماعی استان است.
وی به راه اندازی اورژانس های اجتماعی از حدود 10 سال قبل اشاره کرد و افزود: این اورژانس ها قدرت اجرایی خوبی دارد و قضات و نیروی انتظامی نیز در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارند.
وی اظهار کرد: در بحث های اجتماعی تمام تلاش مجموعه بهزیستی با رویکردهای قضایی متفاوت است و بر مبنای اقدامات پیشگیرانه و مددکارانه اقدام می شود.
قائم مقام مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: شمار ارائه خدمات سیار از یکهزار نفر در سال گذشته به یکهزار و 350 نفر در سال جاری افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: افزایش مراجعات به اورژانس های اجتماعی نشان دهنده افزایش اطلاعات مردم است که به دنبال آن هستند مشکلات خود را حل کنند.وی به موضوع طلاق اشاره و بیان کرد: زمانی که زندگی به طلاق می رسد، مشکلات اجتماعی نیز افزایش می یابد.نخعی گفت: یکی از دلایل بروز طلاق بین زوجین، آشنا شدن هر یک از آنها به حقوق خود است که موجب می شود با غیر قابل تحمل شدن زندگی مشترک، به آن پایان دهند.
وی ادامه داد: در بروز پدیده طلاق باید توجه کرد با افزایش سطح توقعات و کاهش آستانه صبر، تحمل و سازگاری زوجین شاهد رشد طلاق بوده ایم و به نوعی شاهد دلایل بچه گانه در بروز این پدیده هستیم.
وی گفت: شبکه های اجتماعی در بسیاری از زمینه ها نقش منفی داشته اند زیرا با فرهنگ آن به صورت همزمان وارد جامعه ما نشده اند و این امر موجب بروز برخی آسیب ها شده است.
قائم مقام مدیرکل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: باید روی مسائل فرهنگی آنقدر کار کنیم که زمینه را برای کاهش آسیب های اجتماعی فراهم آورد.آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید از کوچکترین سنین آغاز شود زیرا مسائل فرهنگی به دلیل آنکه یکباره ایجاد نشده اند، یکباره نیز حل نمی شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بالا بودن آمار خودکشی در برخی از شهرستان های استان کرمان گفت: راور از شهرستان هایی است که آمار خودکشی در آن بالا بود و با راه اندازی مرکز اورژانس اجتماعی در این شهرستان تلاش شده تا حدودی از این آسیب جلوگیری شود.
نخعی با تاکید بر اینکه در راور نیاز به کار تحقیقی و برنامه ای برای کاهش میزان خودکشی هاست ادامه داد: در حوزه کارهای تحقیقی برای کاهش خودکشی پیگیری های لازم انجام شده و اعتبار آن نیز در مصوبات سفر رئیس سازمان بهزیستی پیش بینی می شود و امیدواریم نسخه کارایی را برای شهرستان راور تعریف کنیم.
وی گفت: پدید آمدن افسردگی بین مردم آمار خودکشی را بالا برده است.وی افزود: با راه اندازی اورژانس های اجتماعی در راور، میزان خودکشی ها به شدت کاهش یافته است.
قائم مقام مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به بالا بودن آمار خودکشی در یکی از روستاهای زرند عنوان کرد: اورژانس اجتماعی در این شهرستان نیز فعال شده و از امسال اقدام به خودکشی در این شهرستان نیز به شدت کاهش یافته است و در آمار سال گذشته خودکشی موفق را در زرند نداشته ایم.
وی افزود: در برخی مناطق جنوب استان کرمان نیز موضوع کودکان سرراهی موضوعی فرهنگی است زیرا تعدد زوجین و بارداری ناخواسته را در این شهرستان ها داریم و از سوی دیگر نبود فرهنگ جلوگیری از بارداری و فقر باعث شده فرزند را از خود جدا کنند.
نخعی گفت: رفع مساله کودکان سرراهی کار فرهنگی سنگینی را می طلبد و بهزیستی در جنوب استان کرمان برای رفع این مشکل جایگاه، ردیف و اعتبار خاص را داده تا در حوزه آگاه سازی و رفع فقر تلاش کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار