مرکز ملی فرش ایران به‌عنوان نهادی متمرکز و باهدف حمایت همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف تولید، این بار اقدام به حفظ و صیانت از فرش منطقه مهربان کرده و هنری بی‌بدیل که مدتی است به ورطه فراموشی سپرده‌شده بود را جانی دوباره بخشد وامید آن می‌رود که با ثبت ملی فرش منطقه مهربان این هنر دست هنرمندان مهربانی دوباره اصالت خود را به‌دست آورد.
کد خبر: ۳۶۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱ 31 January 2017
فرش دستباف افزون برجایگاه والای هنری در طول حیات خود دارای ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی ارزنده‌ای است که به‌عنوان سرمایه و هنر ایرانی لزوم توجه به این کالا و سرمایه ملی دوچندان می‌شود.

به گزارش تابناک همدان؛ در دوره‌ای که هجمه کشورهای رقیب به تصاحب هرچه بیشتر بازارهای مصرفی فرش رو به افزایش است مرکز ملی فرش ایران با حمایت از تولید و گشایش بازارهای جدید فرش دستباف قصد دارد تا همچنان فرش را به‌عنوان کالایی کلیدی در تحقق شعار حمایت از تولید ملی در رده‌هایی بالای تولید داخلی نگه دارد.

مرکز ملی فرش ایران به‌عنوان نهادی متمرکز و باهدف حمایت همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف تولید، عرضه و حفظ و صیانت از ارزش‌های هنری و فرهنگی فرش دستباف ایران در سال  ۱۳۸۲ و بر پایه مصوبه شورای عالی اداری بنیان نهاده شد.

فرش مهربان همدان از فرش‌هایی است که قدمتی دیرینه در منطقه جغرافیایی خود دارد و لزوم ثبت شدن آن به‌صورت ملی و جهانی کمترین کاری است که در حفظ و صیانت از این هنر دیرینه می‌توان انجام داد.

کارشناس ثبت مالکیت معنوی مرکز ملی فرش ایران که برای ثبت ملی فرش مهربان در منطقه ی کبودراهنگ حضور یافته بود در گفتگو با تابناک همدان گفت: مرکز ملی فرش ایران زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است که مهم‌ترین وظایف این مرکز ثبت کردن فرش‌های دستباف بر اساس منطقه جغرافیایی و همچنین ثبت طرح و نقشه‌ها و شناسنامه‌دار کردن این هنر بی‌بدیل ایرانی است.

محمدحسن محمدی با اشاره به روند ثبت ملی فرش دستباف ایرانی، افزود: بخش مهمی که در امر ثبت وجود دارد بخش نشان‌های جغرافیایی است که در ابتدا به‌صورت ملی و سپس ثبت جهانی وای پو (w I p  o) می‌شود و در حال حاضر وای پو زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند که دارای ۲۳ عضو در جهان است که ایران نیز عضو این سازمان است. 

وی خاطرنشان ساخت: سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)  یکی از  آژانس‌های تخصصی سازمان ملل است که برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تأسیس‌شده است.

محمدی افزود: برای جلوگیری از کپی‌برداری در بافت فرش از نام منطقه‌ای ونشان جغرافیایی در اداره مالکیت صنعتی جهت ثبت ملی استفاده‌شده و در مراحل بالاتر ثبت جهانی می‌شود.

وی با اشاره به فاکتورهای لحاظ شده برای ثبت ملی فرش دستباف که از نشان‌های جغرافیایی استفاده می‌شود، خاطرنشان ساخت: نشان جغرافیایی، نوع گره‌های به‌کاررفته در بافت فرش، مواد اولیه از نوع رنگرزی تا نقشه و طرح همه لحاظ شده و سپس فرش یک منطقه ثبت می‌شود.

محمدی با اشاره به پروسه ثبت ملی فرش دستباف هر منطقه، عنوان کرد: در وهله اول بعد از تکمیل فرم‌های ثبت با حضور ذی‌نفعان از کارگاه‌های تولیدی بازدید میدانی صورت می‌گیرد و پس از مشاهده فاکتورهای ذکرشده فرم‌ها به اداره مالکیت صنعتی صادر می‌شود.

وی افزود: بعد از مطالعات کارشناسی و تأییدیه کارشناسان به روزنامه سراسری معرفی‌شده و پس از طی پروسه‌های بعدی شماره ثبت ملی همراه با ترجمه فرم لیسبون به وای پو صادر می‌شود و ثبت جهانی نیز هشت ماه به طول می‌انجامد.

محمدی بابیان این مطلب که جهانی‌سازی و دریافت شماره ثبت وای پو می‌تواند در تجاری‌سازی فرش ایرانی بسیار مؤثر باشد، افزود: روند ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران به‌منظور جلوگیری از کپی‌برداری رقبای فرش ایران و دست‌اندازی به نام‌های جغرافیایی مناطق فرش‌بافی کشورمان صورت می‌گیرد.

کارشناس ثبت مالکیت معنوی مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ منطقه ثبت ملی و ۲۹ منطقه در ایران به ثبت جهانی رسیده‌اند، تصریح کرد: ثبت برند جهانی مناطق بر اساس معاهده لیسبون و طی فرآیند کارشناسی مستمر مطابق با قوانین بین‌المللی به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش دستباف انجام می‌پذیرد.

محمدی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات مرکز ملی فرش ایران گفت: یکی از اقدامات مهمی که در راستای احیا و حفظ فرش ایرانی انجام می‌شود بحث شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی است که در حال حاضر ۱۳ هزار فرش دارای شناسنامه هستند.
  



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار