عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کرمان با اشاره به اینکه ما در سال 85 پدیده ای به نام گرد و غبار نداشتیم و فقط با طوفان شن مواجه می شدیم گفت: با بررسی یک دهه اخیر درمی یابیم که استان به سمت بیابانی شدن پیش رفته است و این مساله خطر جدی محسوب می شود.
کد خبر: ۳۹۴۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 14 March 2017
دکتر"ندا رحیم پور" صبح امروز سه شنبه 24 اسفندماه در پنل های تخصصی طرح آمایش استان کرمان که درمحل ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد اظهار کرد:  مبحث تحلیل محیط زیست استان کرمان توسط گروهی از متخصصین و کارشناسان و نظرات کارشناسان دستگاه های اجرایی تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست از سال 84 تاکنون مناطق حفاظت شده استان روند افزایشی داشته است افزود: در زمینه تعداد تالاب های طبیعی استان مانند جازموریان روند کاهشی داشته ایم یعنی به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی با این رویه مواجه شده ایم اما در دهه اخیر تعداد تالاب های مصنوعی که دریاچه های پشت سد محسوب می شود افزایش یافته است.

رحیم پور سپس بیان کرد: در تنوع پرندگان مهاجر آبزی مشخص شد برخی پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند که از جمله می توان به عقاب شاهی، فاخته خاوری و یلوه حنایی اشاره کرد ازا ین رو ما در طرح آمایش قصد داریم راهکاری برای جلوگیری از انقراض این پرندگان بیابیم.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کرمان ادامه داد: حوزه آبزیان نیز در مناطق مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و در این زمینه نیز آبزیان استخرهای مصنوعی افزایش یافته اما در منطق طبیعی کاهش یافته اند.

رحیم پور با اشاره به اینکه 48 گونه خزنده در استان کرمان شناسایی شده است، گفت: از آنجا که خزندگان خود را بیشتر با شرایط اقلیمی استان وفق داده اند از این رو کمتر در خطر انقراض قرار دارند.

وی همچنین با بیان اینکه عوامل و فرآیندهای مخرب محیط زیست به دو دسته عوامل طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می شوند، تصریح کرد: عوامل طبیعی مانند سیل خیزی و سیل گیری، موقعیت گسل ها و نقاط لرزه خیز، پهنه بندی خطر ریزش سنگ، فرسایش بادی، آفات و بیماری ها و... از جمله عوامل طبیعی محسوب می شود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کرمان اظهار کرد: بالای 90 درصد عوامل آتش سوزی در جنگل ها انسانی است و هرچند که عمدی نیست اما سهوا باعث خسارات گسترده ای می شود.

وی با اشاره به اینکه ما در سال 85 پدیده ای به نام گرد و غبار نداشتیم و فقط با طوفان شن مواجه می شدیم یادآوری کرد: با بررسی یک دهه اخیر درمی یابیم که استان به سمت بیابانی شدن پیش رفته است و این مساله خطر جدی محسوب می شود.

رحیم پور گفت: در منابع طبیعی استان کرمان یکسری تعارض و توازن ها وجود دارد بطوریکه روند کاشت جنگل های دست کاش افزایش اما جنگل های طبیعی کاهش یافته و همچنین مراتع به دلیل افزایش بی رویه دام ها رو به کاهش رفته است.

وی با اشاره به حوزه آب نیز بیان کرد: رشد جمعیت، عدم تناسب توسعه و استقرار مراکز جمعیتی، افزایش مصرف سرانه آب ناشی از ارتقا فرهنگ بهداشتی جامعه، بحران های ناشی از خشکسالی و .... برخی چالش های حوزه خشکسالی و بحران آب محسوب می شوند.

رحیم پور اظهار کرد: 48 دشت یا زیر حوزه در استان کرمان زیر نظر آب منطقه ای وجود دارد، ضمن اینکه 90 درصد منابع آب استان از چاه ها تامین می شود و روند تخلیه آی چاه های عمیق از سال 86 تا 92 افزایشی بوده است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کرمان در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین کف شکنی ها در استان از سال 75 تا 84 صورت گرفته و چاه های زیادی حفر شده است، همچنین بیشترین نوع مصرف آب ما در کشاورزی می باشد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار