یک دکترای هوش مصنوعی گفت: ربات «رف خوان پارس» می تواند طی سه روز بیش از 100 هزار جلد کتاب را با دقت بالای 99 درصد بررسی و کتاب های اشتباه را کشف و تعیین محل کند.
کد خبر: ۴۰۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 04 April 2017
طراحی ربات «رف خوان پارس» با دقت بالای 99 درصد/ مهمترین مساله بازاریابی محصول است
"مهدی جم پور" دارای دکترای هوش مصنوعی از کشور اتریش و عضو بنیاد ملی نخبگان در رابطه با "رف خوانی" اظهار کرد: به طور کلی مساله رف خوانی به فرآیند منظم کردن کتاب های یک کتابخانه گفته می شود، در این فرآیند مشکل از آنجا به وجود می آید که کتاب ها به مرور زمان و به وسیله افراد مراجعه کننده امانت گرفته و ناخواسته جابه جا می شوند مثلا در قفسه ای که بوده اند در جای دیگر قرار می گیرد و به دلیل محل غلط در مراجعات بعدی توسط امانتدار پیدا نمی شود درنتیجه نیاز است که کتابخانه در دوره های زمانی مشخص، مرتب سازی یا اصطلاحا رف خوانی شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل متخصصین کتابداری معمولا سالی یکبار فرآیند رف خوانی را انجام می دهند ولی این کار بسیار سخت و پر زحمت است به این خاطر که کدهای کتاب که معمولا از آن به عنوان کد کنگره یاد می شود ترکیبی از حروف و اعداد و معمولا بیشتر از 10 کاراکتر است و مقایسه این کدها به منظور مرتب سازی الفبایی برای انسان کار دشواری محسوب می شود. منتهی این کار برای ماشین ساده است و مکانیزم مقایسه و مرتب سازی به صورت ماشینی انجام می شود. 

جم پور با اشاره به اینکه ما با تحلیل این مساله راهکار جدیدی ارائه و ربات Hi Technology را طراحی کرده ایم گفت: این ربات قادر است در کتابخانه قدم بزند و بین قفسه ها به پردازش این کتاب ها بپردازد، کتاب ها را شناسایی کند و کدهای آنها را بخواند و با آنچه که در پایگاه کتاب های کتابخانه وجود دارد مقایسه کند، به این ترتیب کتاب هایی که اشتباها در محل غلط قرار گرفته اند را مشخص می کند و محل واقعی را هم تعیین خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن کامپیوتر ویژن ایران با بیان اینکه اسم این ربات «رف خوان پارس» است تصریح کرد: این ربات می تواند طی سه روز بیش از 100 هزار جلد کتاب را با دقت بالای 99 درصد بررسی و کتاب های اشتباه را کشف و تعیین محل کند، به طور مثال در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان رف خوانی و از دستاوردهای آن می توان به کسب امتیاز8 TRL  از 9 در نمایشگاه بین المللی تهران و فن بازار وزارت علوم اشاره کرد و جز طرح های برتر دانشگاه کرمان نیز بوده است.

وی درپاسخ به این سوال که برای ساخت این ربات از چه تکنولوژی هایی استفاده شده است؟ گفت: درواقع برای ساخت رف خوان پارس از کارآمدترین و کاربردی ترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده و این ربات مجهز به شش دوربین است که یک دوربین برای تعیین مسیر استفاده می شود و پنج دوربین دیگر به طور همزمان کار تحلیل کتاب ها را برعهده دارند.

جم پور افزود: در تولید این محصول نوآوری هایی هم به کار رفته است؛ به عنوان نمونه یکی از آنها در قالب مقاله ای به کنفرانس بین المللی بازشناسی الگو و تحلیل تصویر(Ipria) ارسال شده است، ضمناً در ساخت آن از همکارانی چون دکتر سلیمانی به عنوان مشاور علم اطلاعات، مهندس محمدامین کریمی در بخش نرم افزار، مهندس حسین رضایی در بخش الکترونیک، خانم مهندس بیژنی در طراحی ربات استفاده شده و خودم نیز در طراحی سیستم هوشمند ربات کار کرده ام، همچنین این ربات با حمایت های خانم دکتر احتشام زاده معاونت پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکتر گل ریاست کتابخانه دانشگاه شهید باهنر کرمان ساخته شده است، به علاوه در سایر بخش ها به صورت جزئی همکاران دیگری نیز به ما کمک کرده اند. 

عضو بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: فناوری این ربات درمراحل ثبت اختراع قرار دارد، همچنین با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه شهید باهنر کرمان مراحل ثبت اختراع بین المللی آن نیز در دست اقدام است، به طور کلی مراحل تجاری سازی این ربات انجام شده و امیدواریم بتوانیم علاوه بر دانشگاه کرمان این محصول را به سایر دانشگاه ها و کتابخانه های کشور نیز عرضه کنیم. 

جم پور بیان کرد: به علاوه ما امیدواریم بعد از ثبت اختراع بین المللی بتوانیم صادرات این محصول را انجام دهیم، درحقیقت با وجود این ربات هر کتابخانه ای این امکان را دارد که به جای سالی یک بار رف خوانی ماهی یکبار، هفته ای یکبار یا حتی به طور دائم و پیوسته رف خوانی کند، گرچه به دلیل اهمیت مساله رف خوانی قبلا با راه حل های دیگری مورد توجه قرار گرفته است اما روش پیشنهادی ما از کیفیت و دقت به مراتب بالاتری برخوردار است و هرچه کتابخانه بزرگتر باشد عملکرد این ربات هم بیشتر به چشم می آید.

این دکترای هوش مصنوعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای عرضه این محصول با مشکلی مواجه هستید؟ یادآور شد: می توان گفت در حال حاضر مهمترین مساله ما بازرگانی و بازاریابی محصول است، امیداریم این مساله نیز به نحو مطلوب اصلاح شود و با حضور حامی و یا بازاریاب مناسب بتوانیم کار فروش ربات را انجام دهیم، البته برای معرفی بیشتر، این محصول در نمایشگاه کتاب اردیبهشت ماه عرضه خواهد شد، ضمناً می توان بدون فروش آن، کار رف خوانی را برای کتابخانه های مختلف انجام داد.

جم پور در پایان با اشاره به چشم انداز این محصول خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که ربات رف خوان پارس بتواند در آینده صحبت کند، یعنی دانش آن را داریم که سیستم های ساده سخنگویی را برای این ربات در نظر بگیریم تا قابلیت ارتباط با کاربر را از طریق صوت داشته باشد و خوشبختانه این امکان وجود دارد. 

یادآوری می شود: تصاویر و ویدیوهای ربات رف خوان پارس در آدرس وب سایت jampour.ir/pars موجود است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
در سال تولید و اشتغال طرح بسیار جالب و زیبایی است. موفق باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار