خیابانهای کرمان یک چهره غالب دارد و آن انتخابات و بحث های داغ سیاسی است که در کنار جدی بودن در فضای صمیمی انجام می شود و هر فرد سعی می کند آرای بیشتری برای کاندیدای مورد نظرش جذب کند.
کد خبر: ۴۲۵۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 17 May 2017
کرمان بزرگترین استان کشور است و دو میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۳۵ نفر کرمانی واجد شرایط رای دادن روز جمعه با حضور در پای دو هزار و ۶۷۸ صندوق رای منتخبان شورا و همچنین منتخب ریاست دولت را معرفی کنند.

نتیجه این انتخاب، رقابت تنگاتنگ بین ۳۵۰ کاندیدای شورا و شش کاندیدا ریاست جمهوری طی هفته های اخیر بود که با انصراف قالیباف از ادامه رقابت ها این رقابت در حوزه انتخابات ریاست جمهوری بسیار داغ تر شده است.
حالا اگر به خیابانهای شهر کرمان سر بزنید ستادهای متعدد کاندیداها ریاست جمهوری را می بینید که درب های خود را به روی مردم باز کرده اند و با سر دادن شعارهایی از کاندیداهای مورد نظر خود حمایت می کنند.

خیابان هزار یک شب و حمزه در کرمان که ستادهای اصلی روحانی را در خود جای داده اند و همچنین خیابان شریعتی که فعالیت ستادهای رئیسی را شاهد است این روزها لحظات پر هیاهو و با نشاطی را شاهد هستند.

مردم با در دست گرفتن رنگ ها، پرچم ها و نمادهای کاندیداهای مورد نظرشان در کنار این ستادهای می ایستند و از برنامه های کاندیدای خود دفاع می کنند.

آنچه که مردم کرمان به خصوص از ساعات اولیه عصر می بینند نشاط انتخاباتی در کنار احترام گذاشتن به نظر یکدیگر است.

عدم تقابل و احترام گذاشتن به نظر یگدیگر از اصولی است که این روزها بر نشاط انتخاباتی در استان کرمان افزوده است.

طرفداران رئیسی پس از انصراف قالیباف به نفع رئیسی با در دست داشتن پلاکارهایی از قالیباف تشکر کردند و حالا هم شب گذشته پس از انصراف جهانگیری طرفداران روحانی در خیابان های شهر جمع شده اند و از جهانگیری که از اهالی استان کرمان است تشکر می کنند.

اوج نشاط انتخاباتی در عین قانونمداری

مردم لباس هایی به رنگ کاندیدا مورد نظر می پوشند و با در دست داشتن عکس منتخب خود در معابر عمومی راه می روند.

هر چند تبلیغات در حوزه شورای شهر پر هرج و مرج و افسارگسیخته شده اما در حوزه انتخابات ریاست جمهوری کمترین آسیب در کرمان مشاهده می شود و حتی پس از اتمام زمان تبلیغات که ساعت ۱۰ مشخص شده است تجمعات به پایان می رسد و اعضای برخی از ستادهای تراک های تبلیغاتی بر زمین ریخته را جمع آوری می کنند.


در این میان طرفداران یکی از کاندیداها نیز با سوار شدن موتور و حرکت کاروانی رو به رو ستاد سایر کاندیداها سعی در جلب توجه بیشتر دارند.

این روزها نشاط انتخاباتی در کرمان موج می زند و بحث اکثر محافل مردم شهر نیز، معیارهای برتر انتخاب رئیس جمهور است.

در همین زمینه به میان مردم رفتیم و از آن ها در خصوص جو این روزهای شهر کرمان پرس و جو کردیم.

محمد یکی از جوانانی است که در فعالیت های تبلیغاتی شرکت می کند، هر روز به اتفاق هم دانشگاهی هایش در ستاد تبلیغاتی یکی از کاندیداهای حضور می یابد و به طرفداری از کاندیدای مورد نظرش هر کاری که در چارچوب قانون بتواند انجام می دهد.

وی می گوید: خوشبختانه در کنار نشاطی که در جامعه وجود دارد اما همه مردم در کنار هم قرار دارند و اختلاف نظر موجب بروز اختلاف های جدی در جامعه نشده است.

شکل تبلیغات تغییر کرده است

وی می افزاید: هر کسی شعار کاندیدای خودش را می دهد و حتی در برخی از خیابانهای شهر طرفداران کاندیداها در کنار هم می ایستند و عکس فرد مورد نظرشان را به دست می گیرند.

وی مباحثه و گفتگو را برای انتخاب کاندیدا نهایی امری جدی می داند اما می گوید: با توجه به شرایط فعلی که در منطقه وجود دارد مهم این است که همه مردم در کنار هم قرار بگیرند و ما هم از کاندیداها و حتی فرد مورد نظر خودمان می خواهیم به گونه ای در روزهای آتی فضا را مدیریت کنند که هیچ گونه تنشی بر جامعه تحمیل نشود.

نگران آینده فرزندانمان هستیم/ رفاه اقتصادی می خواهیم

مریم نیز زن میان سالی است که به همراه اعضای خانواده اش در میدان کوثر کرمان حضور یافته و عکسی بزرگ از کاندید مورد نظرش را دست فرزندش داده است.

وی می گوید: ما توسعه و پیشرفت کشور را می خواهیم و برایمان مهم است که فردی انتخاب شود که در زمان مدیریتش کمترین تنش اقتصادی را در جامعه شاهد باشیم.

وی با شور و اشتیاق از کاندیدای مورد نظرش صحبت می کند و می افزاید: امیدوارم نتیجه انتخابات هر چه باشد باعث اتحاد و همراهی بیش از پیش مردم شود.

این زن خانه دار ادامه می دهد: آینده کشور را باید با اقتدار ساخت نه اینکه به گونه ای برخورد کرد که در نهایت دود اختلاف به چشم مردم برود به هر صورت ما همه ایرانی هستیم و باید در نهایت پرچم ایران را به دست بگیریم و در مقابل تهدیدات متحد باشیم.


علی از دیگر افراد، رای اولی است که به همراه ده ها نفر از دوستانش در حال تلاش برای معرفی کاندیدا مورد نظرش است.

وی می گوید: برای نخستین بار است که رای می دهم و اینکه می توانم در سرنوشت کشور سهیم باشم بسیار ارزشمند است.

وی گفت: مهمترین هدفی که در ستاد دنبال می کنیم حفظ نظم و آرامش است و در کنارش ما شور و نشاط انتخاباتی را زنده کرده ایم. به طرفداران ستاد مقابل احترام می گذاریم اما رقابت را به صورت جدی دنبال می کنیم.

این روزها مردم شهر شور دیگری در سر دارند و می خواهند با حضور گسترده در انتخابات حماسه ساز باشند و سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

خودروهای شهر رنگ انتخابات گرفته اند و عکس های کاندیداهای مختلف روی خودرو ها نصب شده است، هر چند همزمانی انتخابات شورا و ریاست جمهوری بخش زیادی از توان تبلیغاتی جامعه را صرف انتخابات شورای شهر کرده اما هنوز هم انتخابات ریاست جمهوری در مرکز توجه قرار دارد.

کرمان آماده برگزاری انتخابات است

همچنین استاندار کرمان از آرای مردم به عنوان حق الناس یاد کرد و ضمن تاکید بر حراست از آن، گفت: خوشبختانه ساز و کارهای قانون انتخابات راه را برای هرگونه تقلب بسته است.

علیرضا رزم حسینی که در جمع مسئولان برگزاری و نظارت بر انتخابات در کرمان سخن می گفت، افزود: متاسفانه در برخی مواد شاهد تخلفاتی در روند تبلیغات کاندیداهاهستیم که این موضوع در همه انتخابات ها کم و بیش وجود داشته و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به نامزدها، هواداران آنها  و روسای ستادهای انتخاباتی می توان این موضوع را برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان، نخستین استانی بوده که سامانه کامل انتخاباتی را فعال کرد و در این زمینه استانی پیشرو و دارای رتبه برتر بوده است و در تداوم این اقدامات، تلاش می شود که انتخابات با کمترین مساله در استان برگزار شود.

مشارکت مردم کرمان همواره بالای ۶۵ درصد بوده است

رزم حسینی تاکید بر امنیت انتخابات را از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و ادامه داد: انتخابات موجب تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و باید با کمترین حاشیه و بالاترین امنیت برگزار شود.

وی یادآور شد: بر پایه بصیرت سیاسی و هوشمندی مردم و اتخاذ تدابیر مناسب، انتخابات گذشته در استان کرمان در امنیت کامل برگزار شد.

استاندار کرمان بر حفظ وحدت و همدلی در جامعه تاکید و بیان کرد: مردم استان کرمان همواره مشارکت بالای ۶۵ درصدی در تعیین سرنوشت خود داشته اند و بی شک در انتخابات پیش رو نیز این امر تکرار خواهد شد.

تعامل و همدلی هیات نظارت با ستاد انتخابات جای قدردانی دارد

حجت الاسلام توکلی رئیس هیات نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری در استان کرمان نیز در این دیدار از اعلام آمادگی این هیات در سراسر استان جهت اجرای انتخابات قانونمند و همچنین آموزش ناظرین در شعب اخذ رای خبر داد و گفت: تعامل و همدلی هیات نظارت با ستاد انتخابات جای قدردانی دارد.

فعال سازی تیم های مستندسازی در کرمان

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان کرمان نیز گفت: تیم های مستندسازی در کرمان وشهرستان ها فعال شده اند و تاکنون ۲۰ نوع تبلیغات خلاف قانون مشاهده شده است.

فرشید فلاح با اشاره به الصاق بنرها و تبلیغات انتخاباتی بر روی باجه های پست، درختان، پل های شهری عنوان کرد: تاکنون چند مورد تذکر داده شده و تخلفات را به هیات نظارت شهرستان ارسال شده است.

مردم کرمان حالا خود را برای یک حماسه بزرگ آماده می کنند و بدون شک جمعه این هفته به یک روز تاریخی در کشور تبدیل می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار