طوفان شدید شن و ریزگردها از ابتدای ماه رمضان چندین بار شهر ریگان را فراگرفته است اما این روزها شدت گرما و آلایندگی هوا به حدی رسیده که ساعات کار ادارات هم تغییر کرده است.
کد خبر: ۴۳۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 12 June 2017
گروه استان ها، سید مهدی موسوی: ماه رمضان با قرار گرفتن در تابستان طبیعتا چالشهای مختلفی در مقابل روزه داران قرار می دهد اما در برخی از شهرستانهای دور افتاده مشکلات روزه داران بسیار بیشتر از شهرهای بزرگتر است.

در شرق استان کرمان شهرستانی به نام ریگان قرار گرفته است که یکی از محروم ترین شهرستان های کشور از نظر داشته های زیر بنایی و رفاهی است این شهرستان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دورترین شهرستان کرمان در کرانه شرقی است و مردم شیعه و سنی در این استان در کنار هم زندگی می کنند.

ریگان در کنار محرومیت های بی سابقه ای که در کشور دارد که گاه رکورد دار است کمتر هم مورد توجه قرار گرفته است با همه نداشته هایش، قهر طبیعت هم دامان مردمان این سرزمین را گرفته است طی ۱۰ سال گذشته طوفانهای شن و ریزگردها سایه ای سنگین بر سر مردمان این شهرستان دور افتاده انداخته است.

در ماه مبارک رمضان بارها و بارها پدیده ریزگردها در ریگان تکرار شده است، این در حالی است که دمای هوا نیز در این شهرستان در این فصل از سال به بالای ۵۰ درجه می رسد و به گفته مردم محلی حتی دمای ۵۳ درجه هم در استان تائید شده است.
افزایش دمای بی سابقه در این شهرستان در حالی روی داده است که روستاهای دور افتاده این شهرستان به دلیل افزایش بیش از حد استفاده از وسایل سرمایشی با افت ولتاژ برق مواجه می شوند.

کمبود شدید آب در ریگان یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند و با افزایش دمای هوا این مشکل افزایش یافته است.

اما آنچه که بیش از افزایش دمای بی سابقه دما در ریگان مردم را به چالش کشیده است ریزگردهایی هستند که از یک هفته قبل در این شهرستان بروز کرده و تنفس را در تابستان داغ کویر مشکل تر از همیشه کرده است.

فرماندار ریگان اظهارداشت: یکی از تصمیماتی که هفته گذشته گرفته شد تغییر ساعت کاری از حالت عادی به ساعت شش صبح تا ۱۳ بود.

امین باقری افزود: تغییر ساعات کار ادارات می تواند در کنار کاهش مصرف شدید انرژی در شهرستان و افت ولتاژ برق روند زندگی عادی را برای روزه داران آسان تر کند.

افزایش دما در ریگان بی سابقه است

وی افزایش دمای هوا در این منطقه را بی سابقه دانست و ادامه داد: در برخی مواد دمای هوا تا ۵۳ درجه گزارش شده است.

وی در خصوص بروز ریگردها گفت: متاسفانه ریگان طی سالهای اخیر با مشکلات عدیده ای در برخورد با پدیده ریزگردها مواجه شده است و از هفته گذشته این پدیده بارها در شهرستان روی داده و مردم روزه دار را با مشکل مواجه کرده است.

باقری گفت: حدود ۶۰ روستا طی سالهای اخیر در شهرستان به دلیل توسعه بیابانها تخلیه شده اند و روند توسعه کویر همچنان ادامه دارد و حالا مردم ساکن شهر ریگان نیز شنهای روان را پشت در خانه های خود می بینند.

فرماندار ریگان از مسئولان خواست برای رفع مشگل ریزگردها در این شهرستان چاره اندیشی کنند.

خشکسالی و بادهای ۱۲۰ روزه گریبان مردم را گرفته اند

وی کانون ریزگردها در منطقه را محلی دانست و افزود: خشکسالی و بادهای ۱۲۰ روزه بر مشکلات افزوده است و هر ساله خسارتهای زیادی به زیر ساختهای شهرستان وارد می شود و طی روزهای اخیر در حالی آلودگی هوا به شدت افزایش یافته که دمای هوا نیز سیر صعودی پیدا کرده است.

طبق پیش بینی هواشناسی پدیده مانسون که طی روزهای آینده سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در برخواهد گرفت موجب سرد شدن هوا در این مناطق و برخورد دو جبهه هوای گرم و سرد در منطقه و افزایش روند شدت بادهای منطقه خواهد شد که این امر ریگان را در روزهای پایانی هفته جاری با طوفان شن و ریزگردها مواجه خواهد کرد.

این در حالی است که بر اثر خشکسالی در شهرستان و کمبود بارندگی سطح بیابانهای ریگان به ۴۷۱ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است

گفته می شود حداقل ۲۵۰ هزار هکتار این بیابانهای کانونهای بحرانی فرسایش بادی هستند که با وزش کوچکترین تند باد زمینه را برای بروز طوفان شن و درنهایت افزایش ریزگردها فراهم می سازند.

با وجود اینکه طی ۴ سال گذشته هزار و ۴۰۰ هکتار نهالکاری در منطقه صورت گرفته است و ایجاد بادشکن های بیولوژیک در سطح ۱۰۰ کیلومتر از کانونهای بحرانی اجرا شده اما کمبود بارندگی و خشکسالی شدید همچنان موجب توسعه بیابانها شده است.

جنگلهای کهور منطقه نیز که تنها منبع گیاهی منطقه و دلیلی برای جلوگیری از افزایش وسعت بیابانهای می باشند نیز به دلیل کمبود آب و احداث سد نساء بر بالا دست رودخانه ها در حال خشک شدن هستند.

طرح مالچ پاشی تا شهریور ماه متوقف شده است

هر چند طی ماههای اخیر طرح مالچ پاشی که از دولت نهم متوقف شده بود مجدد آغاز شد اما گرمای هوای این روزهای ریگان به حدی است که اجرای این طرح نیز متوقف شده است و حداقل تا شهریور ماه دیگر خبری از مالچ پاشی نیست.

هر چند اجرای طرح های بین المللی از جمله جف نیز سر و صدای زیادی را در منطقه به همراه داشته است اما تا کنون اجرای این طرح ها نیز برای حل مشکل مردم گره گشا نبوده است.

محمد صالح سرایانی یکی از ساکنان ریگان است که از مطرح کردن چندین باره مشکل مردم ریگان خسته شده است، به گفته خودش تنها دلیل اینکه مجدد لب به گلایه گشوده است ماه رمضان و سختی هایی است که مردم تحمل می کنند.
وی می گوید: ریگان سالها زیر سایه شنهای روان و ریزگردها است اما هیچ مسئولی ملی برای بازدید از منطقه وارد ریگان نشده است.

وی می افزاید: در اینجا همین که باد شروع شود طوفان سهمگین شن شروع می شود و دید به ۵ متر کاهش می یابد، مشکلات تنفسی کودکان و سالمندان چندین برابر شده است در حالیکه هنوز بیمارستان ریگان افتتاح نشده و همیشه مسئولان وعده روزهای بعد را می دهند.

وی با اشاره به ماه رمضان و افزایش بیش از حد دمای هوا می گوید: در چنین دمایی در حالیکه هوا به شدت آلوده و مملو از ریزگرد است مردم شیعه و سنی به دلیل پایبندی به دین اسلام روزه می گیرند، از مسئولان می خواهیم از کنار مشکلات روزه داران به سادگی عبور نکنند.

تعرفه های انرژی کاهش یابد

وی خواستار کاهش تعرفه هزینه برق و آب شد و گفت: مسلما مصرف برای جلوگیری از گرما زدگی افزایش می یابد و قبض های آب و برق هم افزایش می یابد.

وی گفت: وقتی طوفان شن شروع می شود در کنار شن گرفتگی نخلستانهای و مزارع و باغها که باید با کامیون بعضا شنها را تخلیه کنیم، ریزگردها و شن ها به خانه ها وارد می شود و همه خانه نشین می شویم در برخی از روستاها میزان شنهای روان به حدی است که پنجره خانه ها با معابر بیرون از خانه یکی می شود.

این شهروند ریگانی گفت: بسیاری از جوانان از ریگان رفته اند و اگر روند بی توجهی به مشکل مردم ادامه داشته باشد بقیه هم می روند و با خلاء جمعیتی مواجه می شویم.

وی ادامه داد: چطور با بروز ریزگرد در خوزستان همه بسیج می شوند و برای احیا دریاچه ارومیه و حتی جازموریان مسئولان ملی به منطقه سفر می کنند اما از کنار نام ریگان با سادگی رد می شوند در صورتیکه یکی از مهمترین کانونهای ریزگردها در کشور ریگان است و کانون این ریزگردها هم خارجی نیست که نتوان کاری برای رفعش کرد بلکه کانون داخلی است.

مردم ریگان در حالی سختی های این روزهای کویر سوزان و محرومیتهای عمیق تاریخی خود را تحمل می کنند که امیددارند سرانجام روزی برسد که با اختصاص اعتبار مناسب مشکلات این بخش از کشور نیز برطرف شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار