مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز اقدامات برای ثبت ملی خانه شهر کرمان خبر داد.
کد خبر: ۴۴۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 19 June 2017
محمود وفایی صبح دوشنبه در نشست خبری پیرامون خانه شهر کرمان گفت: دو مشکل اساسی در زمینه مسئله خانه شهر وجود دارد؛ اولین مسئله بستر قانونی است چرا که طرح میدان شورا در دوره های قبلی شورا مصوب شده است.

وفایی دومین مشکل را ثبت نبودن خانه شهر کرمان دانست و گفت: هیچ ابزار قانونی برای مکانی که ثبت ملی نشده در اختیار میراث فرهنگی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: علیرغم محدودیت های گفته شده با توجه به دیدگاه استاندار کرمان مبنی بر حفظ ابنیه باارزش اقداماتی در این خصوص انجام شد و در آخرین جلسه جمع بندی تمامی دستگاه ها از جمله میراث فرهنگی نظرات خود را به صراحت اعلام کردند.

وفایی ادامه داد: دیدگاه استاندار هم بر این بود که با وجود عدم ثبت تاریخی خانه شهر کرمان بسیاری از قسمت های دارای ارزش و بدنه اصلی قسمت جلویی این ساختمان و همچنین ستون های واجد ارزش حفظ شود.

وی در خصوص ثبت ملی خانه شهر کرمان گفت: میراث فرهنگی کرمان در استان اختیاری برای ثبت آثار تاریخی ندارد و این امر مستلزم طی کردن یک پروسه است.

وفایی با اشاره به اینکه یکسری شرایط برای ثبت ملی آثار نیاز است، افزود: باید زمینه و شرایط مناسب در این خصوص مهیا باشد و این اثر از نظر تاریخی، معماری و فرهنگی دارای ارزش باشد بنابراین برای ثبت ملی آثار باید یک سیکل مشخص طی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه ناظر، مشاور، پیمانکار و مالک باید در این زمینه همراهی و همکاری داشته باشند، بیان کرد: بحث پی گیری ثبت ملی خانه شهر کرمان آغاز شده است.

وی با اشاره به لزوم مستندسازی برای ثبت ملی خانه شهر کرمان گفت: پرونده ثبتی محدوده مشخص شده توسط کارشناسان مورد مطالعه قرار می گیرد.

وفایی رویکرد میراث فرهنگی در این خصوص را عدم تخریب خانه شهر عنوان کرد و ادامه داد: با مستند سازی و ثبت ملی این ابنیه یک ابزار قانونی برای آینده در اختیار میراث فرهنگی خواهد بود.

وی گفت: بهترین اتفاق در رابطه با میراث فرهنگی در دوره استاندار کنونی کرمان رخ داده است به گونه ای که شاهد بازسازی و احیا آثار در معرض تخریب و انهدام از جمله باغ فتح آباد، خانه حاج آقا علی، کنسولگری انگلیس، باغ بیرم آباد و بازار تاریخی کرمان هستیم.

وفایی با اشاره به اینکه دوران خوبی از نظر بحث بازسازی ابنیه تاریخی داشته ایم، افزود: ممکن است در بخش مرمت و بازسازی سهل انگاری هایی از سوی پیمانکار و مجری انجام شده باشد که قابل رفع و اصلاح است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان یادآور شد: اگر نبود هم گرایی و همراهی استاندار کرمان، خانه شهر مدت ها پیش تخریب شده بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار