دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت:چرخه ساماندهی معتادان متجاهر از جمع آوری تا توانمند سازی به دلیل نبود اعتبار و عدم مشارکت اجتماعی به کمال نرسیده است.
کد خبر: ۴۴۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 21 June 2017
حسین چناریان پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری که در خصوص هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: امروز به مناسبت مبارزه با مواد مخدر  از دغدغه کشور است، در بازه زمانی ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ایامی به مناسبت گرامیداشت مبارزه با مواد مخدر پیش بینی کرده ایم  تا بتوانیم با همکاری تمام دستگاه ها و رسانه و مردم اهمیت و حساسیت موضوع را در جامعه تببین کنیم.

 چناریان عنوان کرد: شاهد رشد تقاضا و نرخ شیوع مواد مخدر در دنیا و رشد عرضه آن هستیم و این در حالی است که با تنوع و افزایش روز افزون عرضه مواد مخدر روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه مواد مخدر از بُعد اقتصادی هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال گردش مالی در دنیا دارد، افزود: بیش از یک میلیون فعال قاچاق مواد مخدر در دنیا وجود دارد که در رابطه با تروریست که تهدید جدی برای دنیا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان تصریح کرد: مواد مخدر ضربات جبران ناپذیری به امنیت، اقتصاد و بهداشت روحی و روانی مردم وارد می کند و دستاوردهای مناسبی در کاهش آسیب اجتماعی و کاهش عرضه مواد مخدر داشته ایم.

چناریان ادامه داد: کاهش سن مصرف مواد مخدر، رشد سریع مواد مخدر در بین زنان، افراد تحصیل کرده و شاغلان و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به مواد ترکیبی از جمله معضلات جامعه هستند.

وی بهره گیری از شبکه های سایبری برای عرضه مواد مخدر و نشانه گرفتن نهاد خانواده، کارکنان و دانش آموزان را نشان دهنده اهمیت بحث مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: امروز واقعیت این است که در عرصه مواد مخدر حوزه تنوع مواد روان گردان رو به افزایش است به گونه ای که روزانه یک مواد مخدر  جدید اضافه می شود.

چناریان با اشاره به آشوب های موجود در منطقه بیان داشت: شیطنت کشورهای دیگر تهدیدات را برای کشور بیشتر کرده است و این در حالی است که در افغانستان به دلیل بی ثبات دولتشان کاشت و برداشت مواد مخدر از سال ۱۳۸۵ تا الان در بازده ۱۰ ساله یک رشد ۷۱ درصدی داشته است و  بیش چهار هزار و  ۸۰۰ تا پنج هزار تن برداشت مواد مخدر تخمین زده شده است که این مساله در همسایگی ما یک خطر جدی است.

وی عوامل روانشناختی، محیطی و خانوادگی در توسعه نرخ رشد شیوه مواد مخدر و رشد تنوع آن موثر دانست و گفت: به جهت مشارکت و همراهی بیشتر و بیدار کردن بخشی از جامعه اهمیت موضوع در بیان مطلب تلاش کرده ایم تا جامعه از این معضل مصون بماند.

دبیر شورای هماهنگی با مبارزه با مواد مخدر استان کرمان ادامه داد: در هفته مبارزه با مواد مخدر شیوه نامه هایی در راستای مقابله با عرضه مواد مخدر، پاکسازی محیط های آلوده و برخورد با خرده فروشی به دستگاه های فرهنگی و پیشگیرانه  ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ برنامه در هفته مبارزه با مواد مخدر در فضای عمومی ارائه می شود: همایش ها و جشنواره ها در فضای عمومی در راستای آگاه سازی و پیشگیری با مشارکت مردم انجام می شود.

چناریان با تاکید به اینکه با تنظیم سند اجتماعی کشور در راستای کاهش آسیب های اجتماعی حرکت می کنیم، اظهار کرد: تلاش کردیم در هفته مبارزه با مواد مخدر با رویکرد جدید که ورود سازمان های مردم نهاد، حوزه تحقیق و پژوهش و خیرین به حوزه مبارزه با مواد مخدراست، در جهت کاهش عرضه مواد مخدر و آسیب های اجتماعی قدم برداریم.

سردار چناریان افزود: میل و تقاضا به مواد مخدر را با تعییر نگرش کاهش دهیم تا جامعه سالم و پویا داشته باشیم.

وی با اشاره به جمع آوری و ساماندهی معتادان متهاجر در سطح شهر، بیان داشت: این معتادان به وسیله پلیس ساماندهی و غربالگری می شوند و در مراکز درمانی تحت درمان قرار می گیرند و توانمندسازی شده و به جامعه بر می گردند اما به دلیل داشتن خانواده های آسیب دیده باز با همان شکل اولیه به جامعه بر می گردند.

وی ادامه داد: چرخه ساماندهی معتادان متجاهر از جمع آوری تا توانمند سازی به دلیل نبود اعتبار و عدم مشارکت اجتماعی به کمال نرسیده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار