مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان با اشاره به اینکه آمادگی کامل برای راه‌اندازی کانون فرهنگی تخصصی تعزیه در استان کرمان را داریم گفت: سوگواره تعزیه روستای ده‌زیار قابلیت برگزاری سوگواره تعزیه به صورت ملی را دارد.
کد خبر: ۴۵۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ 08 July 2017
محمد ابدالی‌تکلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار در کرمان اظهار‌ داشت: هنر تعزیه از هنرهای آئینی کشور است و اگر چه در سایر کشورها هم هنر آئینی وجود دارد اما هنر تعزیه یا شبیه‌خوانی فقط در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تعزیه از زمان قاجاریان در ایران بوده و قدمت بسیار زیادی در بین هنرهای نمایشی دارد گفت: اجرای تعزیه قبل از انقلاب و در زمان طاغوت ممنوع شد اما بعد از انقلاب این آئین مذهبی با شور و حال و هوای معنوی بیشتری فعالیت خود را شروع کرد و مخاطبان زیادی دارد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان با بیان اینکه هنر تعزیه در صورتی که با متن‌های مستند اجرا شود، ظرفیت بسیار خوبی در ترویج معارف اسلامی دارد افزود: مردم در تعزیه ارتباط مستقیمی با تعزیه خوان و اجرای مجلس تعزیه دارند.

وی با اشاره به اینکه در تعزیه به راحتی می‌توان بیننده را با اصل وقایع عاشورا آشنا کرد و آنها را به بطن قیام عاشورا برد خاطر‌نشان کرد: امروزه گسترش و حمایت هنر آئینی تعزیه در سطح استان لازم است.

ابدالی‌تکلو با اشاره به برنامه‌های دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان برای توسعه هنر آئینی تعزیه‌خوانی گفت: در حال حاضر کانون تخصصی نمایش داریم که در بخش تعزیه هم فعالیت می‌کند اما آمادگی کامل داریم تا کانون فرهنگی تخصصی تعزیه را راه‌اندازی کرده و این هنر آئینی را به صورت حرفه‌ای حمایت کنیم.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان تاکید کرد: همکاری و هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی در توسعه هنرهای دینی به‌ویژه هنر آئینی مذهبی تعزیه موثر است.

وی با بیان اینکه سوگواره تعزیه روستای ده‌زیار قابلیت برگزاری سوگواره تعزیه به صورت ملی را دارد که در این زمینه همکاری همه جانبه همه دستگاه‌ها را می‌طلبد افزود: این امر باعث تقویت گروه‌های تعزیه بومی در استان نیز می‌شود.

ابدالی‌تکلو با اشاره به برگزاری پنج دوره سوگواره استانی تعزیه در روستای ده‌زیار کرمان و استقبال گسترده مردم در این مراسم اظهار‌داشت: روستای ده‌زیار در پیشرفت تعزیه استان پیشرو و پیشگام است و مسئولان با افتخار در سوگواره تعزیه ده‌زیار شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری این سوگواره تبلیغات رسانه‌ای بیشتری لازم است و رسانه ملی باید همکاری ویژه‌تری داشته باشد گفت: باید از ظرفیت به‌وجود آمده در این روستا بهره بیشتری برد و این امکان وجود دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار