عملیات باستان شناسی، ساماندهی و مرمت قبه سبز کرمان بزرگترین دانشگاه تاریخی جنوب شرق کشور با حضور استاندار کرمان آغاز شد.
کد خبر: ۴۷۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 02 August 2017
آئین آغاز عملیات اجرایی باستان شناسی، ساماندهی و مرمت قبه سبز کرمان امروز صبح با حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، وفایی مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

در این مراسم استاندار کرمان با اشاره به اینکه در سفر دکتر ولایتی به استان کرمان از دو سال قبل بحث بازسازی و باستان‌شناسی این بقعه مطرح شد گفت: قبه سبز اولین و بزرگترین دانشگاه تاریخی جنوب شرق کشور است که باید مجددا احیا شود.

علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به اینکه استان کرمان پنج اثر ثبت جهانی دارد که سه اثر آن طی سه سال گذشته به ثبت جهانی رسید اظهارداشت: تلاش میشود تا کار مرمت قبه سبز طی دو سال انجام شود و در این زمینه اعتبار خوبی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه کرمان باید به منزلت واقعی خود بازگردد افزود: قدمت مجموعه تاریخی قبه سبز کرمان به عنوان نخستین دانشگاه در جنوب شرق کشور از دانشگاه آکسفورد بیشتر است.

در این مراسم مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز با اشاره به اینکه مجموعه قبه سبز با بیش از 700 سال قدمت مهم‌ترین شاخصه فرهنگی تاریخی استان کرمان است خاطرنشان کرد: این بنا یادآورعلم و فرهنگ در استان کرمان از دوران اولین حاکمان در تاریخ کرمان بعد از سالها مهجوریت و غفلت است و امروز شاخص‌ترین بنای دانشگاهی جنوب شرق ایران با همکاری همه‌جانبه استاندار کرمان بازسازی و مرمت می‌شود.

محمود وفایی با بیان اینکه املاک اطراف مجموعه تملک و آزادسازی می‌شود و 500 میلیون تومان اعتبار برای مرمت و کاووش قبه سبز نیاز داریم گفت: قبه سبز کرمان از بناهای قرن هفتم هجری قمری است که ساختمان آن توسط موسس سلسله قراختائیان کرمان در حدود سال 630 هجری قمری احداث شد.

شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه تاکنون، شش ملک در محدوده‌ بنای تاریخی قبه سبز توسط شهرداری کرمان خریداری شده است گفت: 30 ملک در محدوده‌ قبه سبز باید خریداری شود.

علی بابایی با بیان اینکه حصارکشی محدوده‌ قبه سبز نیز در دستور کار شهرداری کرمان قرار دارد افزود: با املاکی که پیش از این توسط میراث فرهنگی خریداری شده بود، یک‌سوم املاک تملک شده و آماده تخریب است.

وی اظهار‌داشت: کوچه‌ مسیر بنای قبه سبز نیز توسط سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرمان سنگ‌فرش و بدنه‌سازی می‌شود.





منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار