مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان از اجرای طرح مبارزه غیر شیمیایی علیه سوسک های پوستخوار کاج با نصب تله های فرمونی در پردیسان قائم خبر داد.
کد خبر: ۴۷۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳ 12 August 2017
ایمان سیف الهی در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه این طرح برای اولین مرتبه در استان کرمان اجرا می شود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین آفات درختان سوزنی برگ در شهر کرمان، سوسک کاج است که جمعیت این آفت در چند سال اخیر سیر صعودی داشته است.

وی با بیان اینکه این آفات درجه دوم محسوب می شود، تاکید کرد: جمعیت زیاد آن ها درختان سالم نیز خسارت وارد کرده و سبب خشکیدگی آنها می شود.

سیف الهی با بیان اینکه لارو سوسک پوست خوار کاج با تغذیه از ناحیه کامبیوم و قطع آوندهای آبکشی عبور شیره نباتی را مختل کرده و باعث خشک شدن کامل درختان کاج می شود، اظهار داشت: لاروها در زیر پوست درخت آلوده تبدیل به حشره کامل شده و می توانند سبب انتقال سایر عوامل بیماری زای گیاهی مانند قارچ ها و ضعیف شدن درختان شوند.

وی تقویت و آبیاری مناسب و کافی درختان را ضروری عنوان و تاکید کرد: درختان خشک و آلوده به دلیل وجود تعداد زیادی تعدادی لارو و حشره کامل باید قطع و معدوم شوند و چون این آفات در داخل پوست درخت زنگی می کنند سمپاشی تنه درختان با سموم مختلف حتی سموم تدخینی و سیستمیک عملاً بی تاثیر است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز کرمان تشخیص آلودگی درختان به این آفت را تا ایجاد نشانه های ضعف، زرد و مایل به قهوه ای شدن شاخ و برگ ها و نهایتاً خشک شدن درخت مشکل عنوان و تصریح کرد: با دقت زیاد و مشاهده تنه درختان تازه آلوده شده از فاصله بسیار نزدیک سوراخ های کوچکی همراه با فضولات آفت قابل رویت و شناسایی است که با جدا کردن قسمتی از پوست درخت آلوده شبکه متراکمی از دالان های تغذیه لارو و حشره بالغ مشاهده می شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار