روز خبرنگار در حالی در سایر استانها با توجه ویژه مسئولان مواجه شده است که در سال جاری رسانه های کرمان در بی توجهی مسئولان این روز را سپری کردند.
کد خبر: ۴۷۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 15 August 2017
رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی در اکثر جوامع نقشی تاثیر گذار در توسعه و پیشرفت اقتصادی و بالا رفتن سطح فرهنگ و آگاهی های اجتماعی برعهده دارند، نقش رسانه ها در جامعه و تاریخ معاصر کرمان نیز پر رنگ بوده است و هم اکنون قدیمی ترین روزنامه در حال انتشار کشور در شهر کرمان منتشر می شود.

هر چند که موزه مطبوعات استان کرمان نیز مانند سایر زیر ساخت ها و برنامه ریزی ها و حمایت های رسانه ای در کرمان پایش لنگ می زند و در مکانی کوچک به فراموشی سپرده شده است اما اگر سری به این موزه کوچک بزنید افکار بزرگ و عمق سبقه روزنامه نگاری در کرمان را شاهد خواهید بود.

مطابق با آماری که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان منتشر کرده است این استان رتبه دوم تعداد نشریات محلی را دارد ضمن اینکه تعداد قابل توجهی پایگاه خبری محلی و همچنین ده ها نمایندگی روزنامه های سراسری و خبرگزاری های رسمی کشور در استان کرمان فعال است. پتانسیل های بالقوه و بالفعل و توانمندی که در رسانه های کرمان وجود دارد بدون شک می تواند محرکی غیر قابل انکار در مسیر توسعه و پیشرفت استان کرمان محسوب شود.

محرکی که با وجود تمام قدرتی که در اختیار دارد کمتر به کار گرفته می شود، پتانسیل های مستقل و غیر سیاسی، توان بخش خصوصی و سرمایه گذاری ها در این بخش منفعل مانده است و هر گاه نیز که به بازی گرفته می شود مطابق با نیازها و نگاه های سیاسی است. نمود این ادعا بی توجهی مسئولان اجرایی استان کرمان به رسانه های استان در روز خبرنگار سال جاری و همچنین رویه برخورد گزینشی آنها با رسانه ها ست.

در حالیکه در سایر استانها مدیران به صورت گسترده و بدون توجه به گرایش های سیاسی خود، در دفاتر رسانه ها حضور می یابند و به احترام این روز در کنار خبرنگاران رسانه ها به بررسی و تحلیل وضعیت رسانه ها می پردازند در استان کرمان تنها دو نفر از مدیران به یک رسانه دولتی و برخی رسانه های هم سو رفته و استاندار کرمان نیز سری به صدا و سیمای این استان زده است.

سوال این است که چرا جایگاه رسانه ها در ذهن مدیران دستگاه های اجرایی کرمان مانند سایر استانها تعریف نشده است. و جالب اینکه در استان کرمان ادعای وجود دولت شیشه ای هم وجود دارد.

وابسته شدن برخی رسانه ها به آگهی های دولتی و دلبستگی غیر مستقیم اقتصاد رسانه ها به ادارات، عملا مسیر اطلاع رسانی نقادانه را تحت تاثیر قرار داده است و اگر هم در برخی از رسانه ها نقدی به دستگاهها دولتی شود با منشاء اختلاف نظرهای سیاسی صورت می گیرد.

در حالیکه مدیران سایر استانها در راستای توسعه کیفی رسانه ها برنامه ریزی جدی و ویژه کرده اند اما در کرمان رسانه ها به حال خود رها شده است و به جای اینکه رسانه از مدیران نقد کنند مدیران به نقادان رسانه ها تبدیل شده اند.

دردهای رسانه های استان با بازدید مسئولان و توجه های نمادین در روز خبرنگار التیام نمی یافت اما این حرکتهای نمادین می توانست انگیزه ای برای رسانه ها و به خصوص خبرنگاران محسوب شود.

حمایت نشدن علمی از رسانه ها در کرمان در حالی طی سالها روی داده است که در حال حاضر اکثر استانها حداقل یک رشته مرتبط با روزنامه نگاری را در دانشگاههای استان راه اندازی کرده اند.

عدم وجود یک تشکل غیر دولتی رسانه ای یکی دیگر از مشکلات موجود در استان کرمان است که البته در جنوب استان کرمان با انسجام رسانه ای تا حدود این نقص جبران شده است اما در شمال کرمان خانه مطبوعات عملا بر پایه اساسنامه ای دولتی بنا شده است که هر گونه فعالیت رسانه ای را به ناچار متاثر از سیاستهای دولتی می کند که البته این مشکل مختص دولت فعلی نیست و از ابتدای تشکیل خانه مطبوعات در دولت های مختلف این مشکل وجود داشته است.

خبرنگاران استان کرمان که خود رسالت اطلاع رسانی مستقل و اشاعه ارزشهای انقلابی و فرهنگی را برعهده دارند و در راستای توسعه استان گام برمی دارند اما خودشان در اوج بی توجهی مسئولان به فراموشی سپرده شده اند. رسانه ها هر چند جایی در اضلاع سیاستهای سیاست گذاران استان کرمان ندارند اما همچنان در راستای انجام وظایف خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود و نقادانه در راستای بیان مشکلات مردم و دستاوردهای مثبت مسئولان تلاش خواهند کرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار