داستان پتروشیمی در استان های مختلف در نوع خود بی نظیر است قصه ای شیرین که گرفتار روزگاری تلخ شد و از سال ۸۶ زمین گیر شده و مردم را در باران وعده ها، تشنه خوش قولی نگه داشته است.
کد خبر: ۴۷۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 16 August 2017
در نخستین سفر هیئت دولت نهم به استان کرمان بود که خبری خوش برای مردم کرمان تیتر روزنامه ها شد و آن احداث چهار مجتمع پتروشیمی در استان بود.

این طرح پنج ساله تعریف شده و قرار بود از سال ۸۶ آغاز شود و در نهایت منجر به تحول اقتصادی استان کرمان شود، در همان سال ها و با به تاخیر افتادن اجرای این چهار پروژه در ابتدا گفته شد مصوبه در خصوص طرح ها مطالعاتی بوده و درنهایت نیز با پیگیری یکی از نمایندگان قرار شد این چهار طرح با اجرای طرح پتروشیمی در نزدیکی شهر کرمان تلفیق و تعیین تکلیف شود اما در دولت نهم و دهم هیچ گاه اقدامی برای اجرایی شدن پروژه پتروشیمی کرمان هم انجام نشد.

از سوی دیگر عدم صرفه اقتصادی پتروشیمی ها در کشور و مشکلاتی که برای آن ها در سایر استانها پیش آمده است، صرفه اقتصادی پروژه کرمان را زیر سوال برد و سرانجام مسئولان در دولت دهم در روزهای انتهایی مسئولیتشان عدم وجود زیر ساختها در استان کرمان را بهانه اصلی اجرایی نشدن پروژه پتروشیمی در کرمان اعلام کردند و این پروژه را به عنوان یادگاری برای دولت بعد به جا گذاشتند.

در دولت یازدهم استاندار کرمان که در ابتدای حضورش در کرمان سعی می کرد تمام مواردی که می تواند به خلق ثروت در استان منجر شود را به سرانجام برساند توجه خاصی به این پروژه نشان داد و پیگیری ها و تلاش  خود در سطح استان و در سطوح ملی برای باز کردن دریچه صنایع مرتبط با پتروشیمی در کرمان آغاز کرد.

در همین راستا با حضور مسئولان در کرمان استارت ابتدایی ساخت مجتمع پتروشیمی در کرمان زده شده و تابلوهایی در میادین اصلی شهر در خصوص این پروژه نصب شد حتی صحبت هایی از سفر مسئولان ارشد دولت به کرمان برای آغاز کلنگ زنی بر سر زبان ها افتاد  اما حالا که دولت یازدهم نیز به اتمام رسیده است عملا این پروژه هیچ گاه رنگ واقعیت را به خود ندید و روزهاست که حتی صحبتی هم در خصوص این پروژه شنیده نمی شود.

سال ۹۳ اعلام شده بود که با تکیه به توان بخش خصوصی اقدام لازم برای ساخت پتروشیمی در کرمان آغاز می شود و در نهایت در سال ۹۴ نیز وعده داده شد که وزارت نفت با تامین خوراک این واحد صنعتی موافقت کرده است.

در آن زمان بارها بیان شد که پتروشیمی کرمان نقطه عطف توسعه استان خواهد بود و حتی مشکلات اقتصادی ناشی از خشکسالی و ضربه به کشاورزی در کرمان با رونق اقتصادی ناشی از فعالیت پتروشیمی جبران می شود.

اما گویا خشکسالی از یک سو و از سوی دیگر مسائل زیست محیطی گریبان پتروشیمی را گرفته و در کوچه های تنگ و تاریک بروکراسی گیر کرده است.

بنا به اعلام مسئولان پتروشیمی کرمان از تکنولوژی جدیدی در کشور برخوردار است و شامل پنج واحد مجزا شامل تولید متانول، واحد تولید اولفین و سه واحد تولید پلیمر می باشد و این تکنولوژی هم اکنون در آمریکا و چین در حال اجرا است.

به نظر می رسد مسئولان پتروشیمی کرمان برای رفع مشکل آب این واحد صنعتی نگاهشان به پس آب شهری کرمان است اما نکته اصلی این است که طرح شبکه فاضلاب شهری کرمان نیز با کندی عجیبی مواجه شده است. و عملا پس آبی برای تامین آب مجتمع پتروشیمی وجود ندارد و تکمیل پروژه های پایین دستی پتروشیمی در کرمان ضروری است.

ساخت این مجتمع که گفته می شد با حضور رئیس جمهور در کرمان آغاز می شود مدتهاست مسکوت مانده است و به نظر می رسد رفع مشکلات موجود در مسیر این پروژه به اراده مسئولان و تلاش ویژه ای نیاز دارد که با تغییر تحولاتی که در بدنه دولت در حال انجام است، انگیزه ها در حال حاضر فروکش کرده است و باید منتظر ماند که آیا با تثبیت و یا تعیین تکلیف مدیران در کرمان کار احداث این پروژه بعد از ۱۰ سال آغاز می شود یا همچنان در کش و قوسهای بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر در دولت دوازدهم هم بلاتکلیف می ماند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار