کد خبر: ۴۸۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 21 August 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز 30 مردادماه مطلبی با عنوان«تالارشهر در خوابی عمیق» را به قلم وجیهه غلام حسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب میخوانیم: بهمن ماه سال 94 بود که تالار مرکزی شهر قم به عنوان مهم ترین سالن تئاتر قم بعد از چند سال وعده ‌های مکرر از سوی مسئولان استان با حضور چند تن از وزرای دولت و مسئولان استان افتتاح شد، اتفاقی که بارقه های امید را برای انجمن های فرهنگی و هنری و هنردوستان قمی زنده کرد که بالاخره با راه اندازی و بهره برداری از این تالار می توانند سرو سامانی که سال ها در انتظارش بوده اند را تجربه کنند.

این امیدها اما زمانی نگذشت که ناامید شد و ساختمان تالار مرکزی شهر با مساحت 10 هزار متر مربعی بعد از افت و خیزهای متعدد برای تکمیل بعد از گذشت نزدیک به دو سال از افتتاح هنوز به بهره برداری نرسیده و ساختمانی با آن عظمت در گوشه ای از میدان نواب مایه افسوس هنردوستان و به ویژه اهالی تئاتر شده است.

این پروژه از سال 87 کلنگ زنی شد و 35 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شد و به گفته مسئولان وقت با پیشرفت 95 درصدی در بهمن ماه افتتاح شد و سن اصلی سالن تنها بخش کامل نشده این پروژه بود.

قول های مسئولان استان از تجهیز سریع سالن اصلی تئاتر با آزادسازی تجهیزات در کمرگ مانده و شروع به کار اولین سالن مجهز تئا‌تری که پس از انقلاب در کشور ساخته شده است هم به جایی نرسید و هنوز این تالار در گوشه ای از شهر خاک می خورد.

واگذاری تالار شهر به بخش خصوصی

تا جایی که مساله واگذاری تالار شهر به بخش خصوصی مطرح شده که از آن زمان مورد مناقشه بوده و موافقان و مخالفان خود را دارد، عده ای راه اندازی و شروع به کار این مرکز را تنها در واگذاری به بخش خصوصی می دانند و اعتقاد دارد که بودجه های ارشاد قم برای این مرکز اثرگذار نخواهد بود از سوی دیگرمعتقدند این واگذاری در راستای تحقق سیاست های کلان دولت در توجه به بخش خصوصی است.

سید موسی حسینی کاشانی هم واگذاری تالار شهر را سیاست وزارت ارشاد دانسته وگفت: واگذاری مجتمع های فرهنگی هنری به بخش خصوصی از جمله سیاست های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یعنی مدیریت و امورات این مجتمع ها به بخش خصوصی واگذار شود و تالار شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اما معتقد است که اصلا ساخت تالار شهر هنوز تمام نشده است، وی افزود: کسی شاید اگر ساختمان این مجموعه را از بیرون ببیند احساس کند که ساختمان تمام شده است اما هزینه های داخلی باقی مانده است و تا زمانی که این هزینه ها صرف نشده و ساختمان به طور کلی تجهیز نشده بهره برداری از این مجموعه هم با مشکل مواجه خواهد بود.

حسینی کاشانی افزود: این پروژه ملی است و به همین دلیل واگذاری آن هم باید از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود و با توجه به این محاسبات و برنامه ها 3 الی 4 ارگان در دست بررسی هستند که هم می توانند مجموعه را تکمیل کرده و هم به بهره برداری برسانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم حفظ روح فرهنگی و هنری مجموعه را شرط اصلی واگذاری آن برشمرد و تصریح کرد:باید از فضاهای این مرکز به بهتری نحو برای توسعه فرهنگ و هنر استان مورد استفاده قرار بگیرد.

حسینی از ارگان های داوطلب دریافت امتیاز مدیریت تالار شهر نام نبرد و تاکید کرد: تا نهایی شدن مراحل بررسی بهتر است که از مجموعه ها نام برده نشود اما یکی از نهاد های وابسته به خود وزارتخانه و ارگانی از سطح شهر قم برای این منظور داوطلب شده اند که بررسی آنها مراحل نهایی خود را می گذراند به زودی بخشی از این مجموعه به یکی از ارکان ها واگذار می شود.

احتمال واگذاری تالار شهر به شهرداری 

درحالی که مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارگان های داوطلب برای واگذاری نام نمی برند شهرداری اعلام کرده که برای این منظور داوطلب شده و یکی از همین چندارگانی است که در دست بررسی است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با اعلام این خبر گفت: به دنبال این هستیم که با رایزنی‌های صورت گرفته بتوانیم مقدمات انتقال تالار شهر به شهرداری را فراهم کنیم و بتوانیم از ظرفیت برجسته این مکان استفاده کنیم.

سید مجیدرفیعی پیشرفت این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد وافزود: مذاکرات با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در حال انجام است و می توان گفت بیش از 90 درصد توافق حاصل شده و تقریبا به قطعیت رسیده است.

رفیعی که چند ماهی است از تهران به قم آمده از زیرساخت های ضعیف فرهنگی و هنری استان قم ابراز تعجب کرده و تاکید کرد: زیرساخت های فرهنگی استان قم در فقر مطلق است و نهادهای فرهنگی استان قم اقدام به حبس بیت المال کرده‌اند.

وی معتقد است که می توان با به کارگیری برخی ظرفیت هایی که بلا استفاده مانده اند موقعیت زیرساخت های هنری و فرهنگی استان را ارتقا بخشید.

رفیعی افزود:حتی اگر تالارمرکزی شهر به شهرداری واگذار نشود ما آمادگی داریم که برای فعال شدن این مجموعه همکاری کنیم، اما اگر این توافقات به سرانجام برسد خیلی از انجمن‌های هنری و فرهنگی می‌توانند در این فضا سامان پیدا کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

واگذاری مدیریت به هنرمندان

از سوی دیگر هم برخی دیگر از افراد و به ویژه هنرمندان واگذاری تالار شهر را برابر با برابر با مرگ و رکود بیش از پیش تئا‌تر قم می‌دانند و معتقد اند که خود هنرمندان بهترین گزینه برای مدیریت این مجموعه هستند.

احمد سلیمانی یکی ازکارگردانان عرصه تئاتر در قم معقتد است که با واگذاری این مراکز به بخش خصوصی که بیشتر به دنبال در آمد زایی خواهند بود تئاتر قم هیچ پیشرفتی نخواهد داشت و به یکی از سالن هایی اجرایی تبدیل خواهد شد که امروز هم در سطح شهر قم وجود دارد.

وی ادامه داد: در واقع وقتی تالار به بخش خصوصی واگذار شود، اجاره‌کننده مجبور است به خاطر درآمدزایی علاوه بر این‌که از گروه‌های تئا‌تر اجاره بها دریافت کند، راه را برای فعالیت‌های دیگر باز کند و به این ترتیب اختصاصی بودن این سالن در حاشیه قرار بگیرد.

سلیمانی اظهار کرد: به نظر من اگر به اهالی نمایش قم اعتماد و مدیریت این سالن به این هنرمندان سپرده شود، می‌توانیم از پس هزینه‌های این مجموعه بربیاییم و نه تنها خرجی روی دست دولت نگذاریم بلکه تا چند سال بعد درآمدزایی هم داشته باشیم. به این ترتیب گروه‌های تئاتری نیز به کمک مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازی نخواهند داشت و تا سال‌ها باری از دوش این نهاد برداشته می‌شود.

خواب دو ساله تالارشهرقم باید دید به دست چه کسانی بیدار می شودو آیا این بیداری نفع هنرمندان استان را به همراه خواهد داشت یا باز هم انجمن ها و هنرمندان استان باید پی بی جا و مکانی را به تن خود مالیده و بدون امکانات به مسیر خود ادامه دهند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار