تابناک / منیژه کشتکار شهرستانی: ماهنامه درجه چاپ استان گیلان در شماره پنجم تیرماه96 ، مطلبی در قسمت یادداشت سردبیر با عنوان" صنایع دستی زبان زنده دنیا" به قلم منیژه کشتکار شهرستانی منتشر کرده است.
کد خبر: ۴۸۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴ 21 August 2017
صنایع دستی زبان زنده دنیا

تابناک / منیژه کشتکار شهرستانی: ماهنامه درجه چاپ استان گیلان در شماره  پنجم تیرماه96 ، مطلبی در قسمت یادداشت سردبیر با عنوان" صنایع دستی زبان زنده دنیا" به قلم منیژه کشتکار شهرستانی منتشر کرده است.

دراستان سرسبز و هنرپرور گیلان چادر شب بافی،قلاب دوزی،حصیر بافی،چموش دوزی،کدوی منقوش،سفالگری ،بامبو بافی ،مروارید بافی و ...از رشته های فعال در عرصه هنر می باشندکه بانوان هنرمند گیلانی با بهره مندی از خلاقیت و ابتکار خود آن را خلق می کند تا با زبان صنایع دستی فرهنگ اصیل خود را در تمام کشور فراگیر نمایند زیرا هنرمندان ما براین باورند که با زبان صنایع دستی می توان با دنیا صحبت کرد.

صنایع دستی گیلان با آثار زیبا و منحصر به فرد که ریشه در تاریخ فرهنگ و تمدن کهن ایران اسلامی دارد می تواند در بعد اقتصادی نیز با عرصه های هم ترازخود همانند صنعت گردشگری،نقش ارزنده ای را در کسب درآمد و اشتغال استان ایفا نماید اما در مقابل کمبود هایی نظیر؛ساماندهی حوزه صنایع دستی ،تامین سرمایه برای توسعه صنایع دستی،انتظار هنرمندان برای بیمه شدن،رفع مشکل کارگاه ها و در نهایت عدم وجود بازار های محلی منطبق با استاندارد های ملی و بین المللی،ارزش افزوده و درآمد زایی فعالان صنایع دستی در گیلان را با مشکل روبه رو ساخته است.

لذا شایسته است مدیران و مسئولان مربوطه دریک اقدام جهادی،زیبایی ذهن و کار خلاق دست مردمان این خطه را با استفاده از ترویج فرهنگ مصرف صنایع دستی به ادارات و سازمان ها ابلاغ نمایند که این اقدامات نیازمند همت تمام مسئولان است.

و در پایان گمان می رود مظلومیت و قناعت هنرمندان صنایع دستی گیلانی سبب شده سال های سال مورد غفلت قرار گرفته و به فراموشی سپرده شوند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار