سینما یکی از مظاهر توسعه فرهنگی در هر جامعه است و متاسفانه قدیمی ترین سینماهای کرمان این روزها در حال ویرانه شدن و فراموشی کامل هستند.
کد خبر: ۴۸۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 30 August 2017
سال ۱۲۸۳ بود که پای نخستین فیلم به شهر کرمان باز شد، شاید کمتر کسی بداند این فیلم نه در سینما بلکه در یکی از بیمارستانهای کرمان و برای تبلیغ مذهبی در سالن انتظار استفاده می شد بعدها پای فیلمهای حرفه ای به کرمان باشد اما این فیلمها نیز نه در سینما بلکه در خانه یکی از خانواده های اعیان کرمان برای مردم نمایش داده می شد .

اما نخستین سینمای کرمان در سال۱۳۱۳ در یک خانه در نزدیکی میدان ارگ کرمان راه اندازی شد و در نهایت در سال  ۱۳۳۰ بود که نخستین سالن های رسمی سینما در شهر تاسیس شدند.

یکی از این دو سینما در میدان مشتاق با نام درخشان افتتاح شد که اکثرا فیلم های هندی و آمریکایی را نمایش می داد و قشر ضعیف جامعه به خصوص کارگران اوقات فراغت خود را در این سینما می گذراندند بطوریکه پس از تعطیلی کارخانه های شهر کرمان این سینما مملو از جمعیت می شد.

سینما نور هم در نزدیکی میدان ارگ راه اندازی شد و اکثرا فیلم های کاراته و بروسلی در آن به نمایش گذاشته می شد و مورد توجه جوانان قرار می گرفت.

سال ها از آن روزهای پر رونق می گذرد و سینما درخشان پس از اینکه حدود ۱۰ سال قبل تعطیل شد حالا به مخروبه ای تبدیل شده است که تابلو آن به پایین کشیده شده و تغییر کاربری داده است و سینما نور هم به سالنی خالی از صندلی تبدیل شده که هر لحظه امکان ریزش و بروز حادثه دارد.

طی دولت های گذشته مسئولان هر از چند گاهی قول هایی از راه اندازی مجدد سینماهای تعطیل شده استان کرمان می دادند اما متاسفانه در سال های اخیر به بهانه کمبود اعتبار، احیای این سینماها در اولویت قرار نگرفت و بخش فرهنگی هیچ گامی در راستای رونق صنعت سینما در کرمان برداشته نشده است.

از پنج سینمای موجود در شهر کرمان هم اکنون سه سینما فعال است که این سینماها هم با مشکل جدی در تامین هزینه ها مواجه هستند و در برخی از سانس ها حداکثر تعداد تماشاچیان به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد.

در شهرستانهای استان کرمان وضعیت بسیار بدتر است، در حالیکه شش سینمای دیگر استان در شهرستان ها مستقر است اکثر این سینماها نیز سال هاست درب شان به روی مردم بسته شده است.

هنوز مردم جیرفت و کهنوج دورانی را که جوانان این شهرها برای دیدن آخرین فیلم های روی پرده مقابل سینما صف می کشیدند را به یاد دارند اما سینمای جیرفت و سینمای شوباد کهنوج در کنار سینمای بم سالهاست از رده خارج شده اند.

درد این روزهای استان کرمان از اولویت خارج شدن فرهنگ برای توسعه اقتصادی است، شعاری که اگر تحقق پیدا کند مردم شاهد بهبود وضعیت معیشتی خواهند شد با این وجود هنوز تا این هدف راه فراوان مانده و فرهنگ بر زمین مانده مردم، هم رونق خود را از دست داده است.

سینما یکی از مهمترین مظاهر توسعه یافتگی فرهنگی در هر جامعه است در کرمان هر چند به یمن برگزاری جشنواره های مختلف فیلم سه سینمای شهر کرمان در دولت دهم بازسازی شد اما این سینماها نیز از تماشاچی خالی هستند.

برگزاری بخش استانی جشنواره فجر طی سال گذشته در کرمان نیز نتوانست رونق را به سینما باز گرداند و عملا در برخی از سانس های سینما حتی یک ردیف صندلی های سالن ها پر نمی شود.

عدم وجود فیلم مطابق با سلیقه تماشاچی، جایگزینی تفریحات سهل تر، کمبود سینما در شهرستانها و عدم توسعه سینماهای موجود مطابق با نیاز جامعه صنعت سینما در کشور و به تبع آن در استان کرمان را هر روز بیشتر به لبه پرتگاه نزدیک می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار