مدیر‌کل محیط زیست استان کرمان گفت: بسته به شرایط آب و هوایی عملیات مالچ‌پاشی در منطقه ریگان از آبان‌ماه امسال آغاز می‌شود.
کد خبر: ۴۸۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 02 September 2017
محمود صفرزاده‌بندری شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار‌داشت: آلودگی هوا منشا طبیعی و صنعتی دارد که در استان کرمان عامل آلودگی، طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان بحث ریزگردها و تخریب و فرسایش منابع طبیعی به‌صورت طبیعی وجود دارد که باید مدیریت شود گفت: خشکسالی در استان کرمان دو دهه استمرار دارد و به کمبود آب‌های سطحی و زیرسطحی در استان منجر شده است.

مدیر‌کل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه 29 کانون فعال در بحث گرد و غبار و ریزگردها در استان کرمان شناسایی شده است افزود: مجموع وسعت این عرصه‌ها حدود 6 میلیون هکتار است و 4 میلیون هکتار فقط کویر در استان کرمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وسعت شن‌زارهای فعال و نیمه‌فعال در استان کرمان حدود 3 میلیون هکتار است خاطر‌نشان کرد: در حوزه شرق استان پیگیر استقرار ایستگاه سنجش هستیم و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

صفرزاده‌بندری با بیان اینکه مطالعه تالاب جازموریان در حوزه مقابله با ریزگردها با همکاری ذی‌نفعان در استان‌های مختلف در حال تدوین است گفت: امیدواریم با تشکیل کارگروه ملی، اعتبار ملی نیز برای احیای آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بارندگی‌های بسیار خوبی داشتیم که منجر به ورود حدود 500 میلیون متر مکعب آب به تالاب شد افزود: اما تبخیر آب در استان کرمان زیاد است و باید این بارندگی به لطف خداوند تداوم داشته و هر ساله باشد.

مدیر‌کل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه در حوزه شرق استان کرمان که یکی از کانون‌های فعال ریزگردها به‌شمار می‌رود، توسط منابع طبیعی مالچ‌پاشی شروع شده است تصریح کرد: در جلسه‌ای مقررر شد این مالچ‌پاشی در وسعت 16 هزار هکتار ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بسته به شرایط آب و هوایی عملیات مالچ‌پاشی در منطقه ریگان از آبان‌ماه امسال آغاز می‌شود گفت: در فاز اول با اعتبار 30 میلیارد تومان و در مرحله دوم نیز با تامین اعتبار مالچ‌پاشی در منطقه ریگان انجام می‌شود تا بخشی از مشکلات شدید مردم حل شود.

صفرزاده‌بندری با بیان اینکه از 13 هزار گونه گیاهی موجود در کشور، هزار و 350 گونه آن در استان کرمان و از این مقدار بالغ بر 600 گونه گیاهی در پارک ملی خبر است افزود: ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه محیط زیست بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه در چهار منطقه استان کرمان خرس سیاه آسیایی زندگی می‌کند اظهار‌داشت: وجود یوزپلنگ آسیایی و زندگی کردن آن در منطقه زیست محیطی دربند راور، نیز یک ظرفیت مهم در استان کرمان است.

مدیر‌کل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه مردم در استان کرمان در بحث حفاظت از محیط زیست همکاری بسیار خوبی دارند گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر‌‌گونه تخریب محیط زیست، مراتب را با شماره تلفن 1540 در میان بگذارند و به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی آنها هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار