نشست عمومی فوق‌العاده‌ شورای اسلامی شهر کرمان با هدف بررسی برنامه‌های دو نفر از نامردهای تصدی شهرداری کرمان در ساختمان خانه شهر برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 03 September 2017
رئیس شورای شهر کرمان با بیان اینکه اولین مؤلفه، تمایل شخص برای تصدی شهرداری مهم است، گفت: ممکن است فردی تمایلی برای تصدی سمت شهرداری نداشته باشد.

محمد فرشاد افزود: مؤلفه‌ دوم این است که اعضای شورا باید تشخیص بدهند که فرد توانایی این سمت را دارد و در نهایت رأی دهند تا نامزد تصدی شهردار بتواند برای ارائه برنامه‌های خود حضور پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: مؤلفه‌ دیگر هم توانایی و توانمندی فرد است که باید اعضا تشخیص دهند که آیا فرد توانمندی و کارآمدی لازم را داشته باشد.

فرشاد با بیان اینکه جلسه‌ فوق‌العاده‌ شورای اسلامی شهر کرمان برای ارائه‌ برنامه توسط دو نفر از نامزدهای تصدی شهرداری کرمان تشکیل شده است، گفت: براساس حروف الفبا، محسن پوراسماعیلی، به‌عنوان نفر اول برنامه‌ خود را ارائه می‌کند.

وی همچنین در تشریح انتخاب پنج نامزد نهایی شهرداری کرمان گفت: با مؤلفه‌هایی که مدنظر بود، به ۲۷ نفر رسیدیم و از این تعداد ۱۰ نفر انتخاب شدند که در نهایت اسامی آنان اعلام شد و پس از آن به‌دلایلی برخی افراد انصراف دادند و تعداد نامزدهای شهرداری به شش نفر رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان افزود: پس از آن علی بهرامی، جوان‌ترین عضو شورای اسلامی شهر که برای نامزدی شهرداری کرمان اعلام آمادگی کرده بود، انصراف داد.

فرشاد ادامه داد: علی بهرامی، در جلسات مقدماتی رأی تمام اعضای شورا را به‌دست آورده بود، اما با توجه به لزوم  وجود جوانان در شورا، بهرامی که با رأی بالای مردم به شورای پنجم راه پیدا کرده، ترجیح داد به‌عنوان نایب‌رییس در جمع اعضای شورا بماند.

در ادامه، محمد پوراسماعیلی و محمد سام، دو تن از نامزدهای شهرداری کرمان، برنامه‌های خود را تشریح کردند و به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر پاسخ دادند.

تشریح برنامه های «پوراسماعیلی» برای تصدی شهرداری کرمان

 در ابتدا محمد پوراسماعیلی، نامزد شهرداری کرمان، در تشریح برنامه‌های خود گفت: این برنامه را با توجه به سابقه‌ای که در شهرداری کرمان داشتم، تدوین کرده‌ام.

وی افزود: سعی کرده‌ام این برنامه با توجه به طرح‌های بالادستی ازجمله برنامه‌ توسعه‌ افق ۱۴۰۴، برنامه‌ پنج‌ساله‌ توسعه‌ شهرداری، طرح‌های جامع و تفضیلی و طرح‌های حمل‌ونقل و ترافیک تهیه شده که در نهایت با اجماع این برنامه‌ها با برنامه‌های شورا، می‌توانیم خدمت مطلوبی به مردم ارائه کنیم.

نامزد شهرداری کرمان از دانشگاه شهید باهنر کرمان، بافت تاریخی از جمله بازار سه کیلومتری سرپوشیده و پردیسان قائم که می‌تواند به قطب گردشگری شهر کرمان تبدیل شود، به‌عنوان برخی از ظرفیت‌های شهر کرمان نام برد.

پوراسماعیلی در ادامه، راه‌های تأمین منابع و ایجاد درآمدها، بهره‌وری نیروی انسانی، اجرای شهر الکترونیک و هوشمند، تعامل با نهادهای دولتی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، احقاق حقوق دوطرفه‌ شهروندان و شهرداری و شفافیت و نظارت‌پذیری را برخی از رؤس برنامه‌های خود دانست.  

وی با بیان اینکه جزیی‌ترین مشکلات شهر را طی ۲۲ سال فعالیت در شهرداری کرمان لمس کرده‌ام، گفت: شهرداری کرمان در حال حاضر، با هفت معاونت، پنج منطقه که اکنون منطقه‌ بافت تاریخی در قالب سازمان بهسازی و نوسازی و بخشی از منطقه یک فعالیت می‌کند و همچنین ۱۳ سازمان عهده‌دار مسئولیت این کلانشهر است.

این نامزد شهرداری کرمان درباره‌ مشکلات شهر کرمان گفت: وسعت ۱۳ هزار هکتاری با تراکم ۴۰ نفر، قرار گرفتن منطقه با خطر نسبی زلزله‌ زیاد و عمر بالای ساختمان‌ها، نبود نظارت کافی بر ساختمان‌ها و تبدیل نشدن ساختمان‌ها به سرمایه، بالا آمدن آب‌های زیرسطحی، مهاجرت داخلی از بافت تاریخی به اطراف شهر از جمله شهرک‌های اقماری به‌ویژه غرب شهر، تبدیل شدن بافت کهن به محل اسکان اتباع افغانی، توزیع نامناسب سرانه‌های خدماتی، عدم تکمیل بازنگری طرح تفضیلی، عدم برون‌سپاری وظایف شهرداری از جمله صدور پروانه‌ ساختمان به بخش خصوصی، افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز، توسعه‌ حاشیه‌نشینی، پایین بودن میزان نشاط و شادابی، پایین بودن سرانه‌ فضای سبز، وضعیت نامطلوب سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، وضعیت نامطلوب ترافیک شهری و وجود پروژه‌های متعدد ناتمام و معطلی سرمایه‌ بخش خصوصی و شهرداری از جمله برخی مشکلات شهر کرمان است.

جلوگیری از توسعه‌ شهر تا افق ۲۵ سال آینده

پوراسماعیلی در ارائه‌ راهکارها برای رفع مشکلات بیان کرد: اولین قدم جلوگیری از توسعه‌ شهر تا افق ۲۵ سال آینده است.

وی فراهم کردن شرایط برای تفکیک ساخت‌وساز املاک محدوده‌ شهر، تهیه‌ طرح‌های موضعی شهری با توجه به شرایط بافت قدیم و ایجاد دفاتر تسهیل‌گری، انتقال مراکز اداری، درمانی و خدمات‌رسانی به پیرامون شهر برای کاهش ترافیک محدوده‌ مرکز شهر، ایجاد ارتباط با دستگاه‌های ذی‌ربط نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی و اوقاف برای تسهیل شرایط ساخت‌وساز، تهیه‌ شناسنامه‌های فنی و ملکی ساختمانی برای نظارت دقیق‌تر بر ساخت‌وسازها و تبدیل سرمایه‌ احداث بنا به ثروت در شهر، توجه به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و تلاش برای کاهش تخلفات ساختمانی، ایجاد راهکارهای مناسب در مناطق چهارگانه برای برون‌سپاری امور به بخش خصوصی، تدوین ضوابط و تهیه‌ نرم‌افزارها برای کاهش تصدی‌گری شهری، اصلاح نحوه‌ محاسبه‌ عوارض و ایجاد مشوق برای عمودی‌سازی در حد مناسب و توجه به رشد متوازن شهری را از دیگر راهکارها برای حل مشکلات شهری دانست.

این نامزد شهرداری با اشاره به معاونت‌های مختلف شهرداری برای بهبود وضعیت این نهاد گفت: در حوزه‌ معاونت مالی اداری، توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در بخش اقتصاد مقاومتی، از اهمیت بالایی برخوردار است که در این راستا به حداکثر رساندن مشارکت مردم با تأکید بر دخالت سرمایه‌های کم و متوسط، اصلاح الگوی مصرف، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اصلاح نظام اداری ضرورت دارد.

پوراسماعیلی افزود: مدیریت هزینه‌ها در بخش‌های عمرانی، خدمات شهری و جاری بسیار ضرورت دارد.

پروژه‌ها باید براساس درآمدها تعریف شود

وی تهیه و تنظیم بودجه براساس نظام بودجه‌نویسی عملیاتی را مهم دانست و با تأکید بر اینکه پروژه‌ها باید براساس درآمدها تعریف شود، گفت: استفاده از روش‌های تأمین مالی جدید و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، از اقدامات لازم در زمینه‌ تأمین مالی است.

پوراسماعیلی افزود: همچنین با پیگیری ساختار سازمان شهرداری کرمان براساس طرح جدید، سازمان‌های شهرداری از ۱۳ سازمان به ۱۰ سازمان کاهش پیدا می‌کند و نیروهای شهرداری نیز سامان‌دهی می‌شوند.

وی استانداردسازی زیرساخت‌ها، توزیع عادلانه‌ اعتبارات و خدمات عمرانی در سطح شهر، پیگیری اجرای سریع تقاطع‌های غیرهم‌سطح و توجه ویژه به سازمان عمران شهرداری را از جمله برنامه‌هایش در حوزه‌ معاونت فنی عمرانی دانست.

این نامزد شهرداری کرمان بالا بودن هزینه‌های خدمات شهری، عدم ورود بخش خصوصی در ارائه‌ خدمات شهری، عدم مشارکت شهروندان در بخش‌های خدمات شهری، عمر بالای ناوگان موتوری شهرداری، ناکارآمد بودن نیروهای رسمی، کمبود فضای لازم در آرامستان فعلی شهر و سدمعبر و تخلفات ساختمان‌سازی را ازجمله مشکلات حوزه‌ خدمات شهری دانست و درباره‌ راهکارهای این حوزه گفت: برون‌سپاری تمام ارائه‌ خدمات به بخش خصوصی با تأکید بر پرداخت حق‌وحقوق کارگران، توجه به توسعه‌ فضای سبز، توجه به موضوع پسماند و جمع‌آوری زباله، تکمیل احداث آرامستان جدید، راه‌اندازی کشتارگاه جدید، توجه اجراییات شهرداری به کنترل حریم و محدوده‌ شهر، تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی و فراهم آوردن شرایطی برای آموزش ایمنی شهروندان، ازجمله اقدامات برای کاهش مشکلات حوزه‌ خدمات شهری خواهد بود.

پوراسماعیلی افزود: در حوزه‌ ترافیک و حمل‌ونقل نیز ادامه‌ ساخت دو محور شرقی‌-غربی کوثر و شهید مطهری برای حل بخشی از ترافیک شهر ضرورت دارد.

وی ایجاد خطوط BRT از میدان آزادی تا میدان شهدا، فراهم کردن پارکینگ‌های طبقاتی، راه‌اندازی کارت‌پارک، احداث پارکینگ‌های کامیون در حاشیه‌ شهر و امکان‌سنجی برای حمل‌ونقل ریلی را نیز از برنامه‌های حوزه‌ ترافیک بیان کرد.

پوراسماعیلی در حوزه‌ اجتماعی با بیان اینکه شهرداری باید فرهنگ‌محور باشد و عدالت اجتماعی مدنظر قرار گیرد، گفت: تمام طرح‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی‌اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: تشکیل شورایارها و مشاوران جوان، تقویت بنیاد بناهای ماندگار، توسعه‌ی مراکز فرهنگی‌هنری با مشارکت بخش خصوصی، برگزاری جشنواره‌ها، مقابله با تکدی‌گری، توسعه‌ی ورزش محلات و مناسب‌سازی معابر برای معلولان از برنامه‌های حوزه‌ی فرهنگی‌اجتماعی است.

توضیحات «سام» در خصوص برنامه هایش برای تصدی شهرداری کرمان

دیگر نامزد شهرداری کرمان نیز در این نشست گفت: اعتقاد دارم شهردار قبل از اینکه یک برنامه‌ریز خوب باشد، باید یک مجری خوب و فردی باشد که با زیروبم مسائل اجرایی آشنا باشد.

محمد سام با بیان اینکه اصل مدیریت من بر شفافیت و پاسخ‌گویی است، گفت: واقع‌گرا و عقل‌مدارم، مردم و ارباب‌رجوع، مهم‌ترین بخش مسئولیت من است.

وی افزود: شیوه‌ مدیریت من، مردم‌محور است و از نظر من همه‌چیز برای مردم است.

این نامزد تصدی شهرداری کرمان ادامه داد: همچنین در ارتباط با مسئولان، معتقد به روابط قانونی و احترام متقابل هستم و معتقدم در یک شهر، هیچ موضوعی نیست که به شورای شهر و شهرداری ربط نداشته باشد.

سام بیان کرد: از نظر من شورای شهر نقش پدر را برای سایر دستگاه‌ها دارد و شهردار بازوی اجرایی این پدر است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران را دوست دارم، گفت: خبرنگاران را یاران خود برای رفع معایب و ایجاد ارتباط با مردم می‌دانم.

این نامزد شهرداری کرمان با بیان اینکه معتقدم برای اداره‌ شهرداری نیازی به استفاده از نیروهای خارج از شهرداری نیست، اصل را بر شایسته‌سالاری دانست و گفت: نیروهای موجود در شهرداری با اندکی مدیریت و تغییر، بهترین هستند.

چیزی به‌نام شهروند درجه‌دار نداریم

سام نظارت شورا بر شهرداری را ضروری دانست و گفت: هیچ حساسیتی ندارم که شورا چگونه بر شهرداری نظارت کند؛ بلکه این نظارت را مفید می‌دانم و همچون برخی شهرداران پیشین، در مقابل آن مقاومت نخواهم کرد.

این نامزد شهرداری با تأکید بر اینکه عدالت باید در همه‌ بخش‌های مدیریت شهری اعمال شود، تصریح کرد: چیزی به‌نام شهروند درجه‌دار نداریم و بر همین اساس در سال ۶۸ اولین شهربازی کرمان در محلی ساخته شد که فاصله‌ی بالا و پایین کم شود و احداث بلوار ۲۲ بهمن، میدان خواجو، میدان رسالت و کمربندی جنوبی از همین طرز تفکر نشأت گرفته بود که خدمات باید عادلانه توزیع شود.

سام افزود: سعی می‌کنم درِ اتاقم مثل زمانی که مدیرکل میراث فرهنگی بودم، همواره باز باشد؛ ضمن اینکه درِ اتاق معاونان و مدیران سازمان‌های شهرداری نیز باید همیشه باز باشد.

وی ادامه داد: بر اخذ عوارض و هرگونه درآمدی از مردم، نظارت خواهم کرد. از مردم هیچ پول اضافی نباید گرفته شود و شهر و شهرداری باید با پول حلال اداره شود.

وی افزود: در طول هفت‌سال‌ونیمی که شهردار بودم، با وجود کمبود اعتبارات، به این تعهد عمل کردم و اجازه ندادم یک ریال پول نابه‌جا وارد شهرداری شود و آنچه انجام شد، نتیجه‌ برکتی بود که این شیوه به‌دنبال داشت.

این نامزد شهرداری حاشیه‌نشینی را معلول وضعیت نامطلوب اقتصادی دانست و گفت: به‌کارگیری استانداردهای لازم در ساختمان‌ها و شیوه‌ شهرسازی، مهم و اساسی است.

طرح گردشگری قلعه دختر و قلعه اردشیر نیاز به بازنگری از لحاظ معماری دارد

سام بر ادامه‌یافتن طرح گردشگری قلعه دختر و قلعه اردشیر تأکید کرد و گفت: البته این طرح از نظر معماری نیاز به بازنگری دارد، اما اجرای آن می‌تواند بر تمام شهر تأثیر گذاشته و شهر را متحول کند.

وی تماس دائمی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استفاده از نظرات و پیشنهادهای آن‌ها را از برنامه‌هایش دانست و گفت: استفاده از شخصیت‌های کرمانی که عمومأ خارج از کرمان هستند، می‌تواند شهر را رونق دهد.

سام با تأکید بر اینکه بودجه‌ سالانه‌ شهرداری باید مبتنی بر برنامه باشد، گفت: اگر برنامه‌ پنج‌ساله وجود دارد، باید در تهیه‌ بودجه سالانه ملاک باشد و گرنه، ضمن اقدام برای تصویب برنامه‌ پنج‌ساله و تا زمان تهیه‌ این برنامه، باید برنامه‌های سالانه تهیه و بودجه براساس آن رقم‌گذاری شود؛ چراکه نبود بودجه‌ مبتنی بر برنامه، منجر به توسعه‌ پایدار شهر نخواهد شد.

وی مدیریت هزینه در شهرداری را بسیار مهم دانست و گفت: باید گروهی مأمورِ شناخت هزینه‌ها باشد و در جهت مدیریت آن طرح ارائه دهند.

سام افزود: هرگونه اسراف باید تعطیل شود و اصل اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد.

این نامزد شهرداری ایجاد درآمدهای پایدار را همواره آرزوی مسئولان شهرداری و شورا دانست، اما در عین حال بیان کرد: متأسفانه در نیل به آن توفیق نداشته‌اند.

سام ادامه داد: وصول عوارض نوسازی همراه با ممیزی روزانه‌ ساختمان‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه در طول سال‌ها، تخلفات زیادی در ساخت‌وسازها انجام گرفته است، تصریح کرد: شناسایی این‌گونه املاک و اخذ حقوقِ حقه‌ شهرداری بسیار مهم است.

این نامزد شهرداری هوشمندسازی اخذ عوارض مختلف مثل عوارض نوسازی، بهای خدمات شهری، عوارض کسب، عوارض خودرو و ... و ایجاد ضمانت اجرایی آن‌ها را ضروری دانست.

سام بر تهیه‌ بانک اطلاعات جامع شهری، مطالعه‌ وضعیت فعلی سازمان‌های تحت نظر شهرداری و میزان کارایی آن‌ها در رابطه با پیشبُرد اهداف شهرداری و ارائه‌ راهکارهای اصلاحی در جهت بهبود کارآمدی آن‌ها و حذف تشریفات زائد تأکید کرد.

وی افزود: همچنین ساختمان جدید شهرداری باید به‌سرعت تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

این نامزد شهرداری ادامه داد: همچنین باید بررسی شود که چه بخش از کارهای شهرداری را می‌شود به بخش خصوصی واگذار کرد.

سام بیان کرد: بازنشستگان شهرداری نیز نباید فراموش شوند و باید زندگی آن‌ها را تحت نظر داشت و از آن‌ها دل‌جویی کرد.

وی افزود: باید کمترین ارباب‌رجوع از سوی شهرداری به سمت شورا بیاید و همه‌ مشکلات اداری مراجعان در شهرداری حل شود تا شورا به برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف بپردازد.

سام ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در بخش فنی و مناطق، کارشناسی املاک است که این کارشناسی باید تعرفه‌مند شده و سلیقه‌ای نباشد.

این نامزد شهرداری با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که باید در بخش اداری انجام شود، «ساده‌سازی اداری» است، گفت: باید با به‌کارگیری مشاور، نظام اداری شهرداری ساده‌سازی شود.

سام افزود: فرهنگ‌سراها و مکان‌های فرهنگی باید به‌طور عادلانه در نقاط مختلف شهر ایجاد شود.

این نامزد شهرداری تأکید کرد: امکاناتی مثل پارک مادر باید در چهارگوشه‌ شهر ساخته شود.

وی ادامه داد: تلاش خواهم کرد در بعضی پارک‌های شهر اطاق‌هایی راه‌اندازی شود تا مردم بدون حضور مسئولان، در آن‌ها حضور یابند و انتقادهای خود را ارائه کنند.

سام تقویت شهرداران محله و واگذاری اختیارات بیش‌تر به آن‌ها را مهم دانست و گفت: با واگذاری اختیارات به شهرداران محله، کار شهرداری را در ارائه‌ خدمات شهری آسان می‌شود.

وی همچنین گفت: هرچند شناخت آسیب‌های اجتماعی و برخورد با آن به‌عهده‌ دستگاه‌های دیگری به‌جز شهرداری گذاشته شده است، اما شهرداری باید خود را در این مهم دخیل بداند.

این نامزد شهرداری تشکل‌های مردم‌نهاد را نیز دست‌های اجرایی شهرداری دانست.

سام افزود: برای کارکنان شهرداری، «خانه‌ شهرداری» ایجاد می‌کنم تا کارکنان شهرداری در اوقات فراغت در آن‌جا حضور یابند و نظرات خود را انتقال دهند.

سام معماری شهر و المان‌های شهری را مهم دانست که نیاز به مطالعه‌ بسیار دارد و گفت: ایده‌های زیادی در معماری شهر مطرح است که متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم یک ایده خوب و منطبق با فرهنگ شهرمان را ارائه دهیم.

لزوم ارزیابی اجتماعی قبل از اجرای پروژه ها

وی همچنین تأکید کرد: باید قبل از اجرای هر پروژه‌ شهری، ارزیابی اجتماعی آن انجام و سپس برای اجرای پروژه تصمیم گرفته شود.

این نامزد شهرداری همچنین گفت: بافت قدیم شهر با آن پیشینه‌ غنی در معرض تخریب است و عدم توجه به بافت تاریخی، سرمایه‌ بزرگ فرهنگی و تاریخی را از ما خواهد گرفت.

سام افزود: زیباسازی شهر باید با حذف ناهنجاری‌ها آغاز و تابلوهای نازیبا حذف شود.

وی با بیان اینکه برای بزرگ کردن خیابان‌ها، درختان را قطع کرده‌ایم، فضای سبز را تخریب و مردم را سرگردان کرده‌ایم، گفت: این درحالی است که امروز برای حل مسائل ترافیکی، روش‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن تقویت ناوگان عمومی حمل‌ونقل شهری، محدودیت برای ورود خودروهای شخصی به قسمتی از شهر، احداث پارکینگ‌های طبقاتی و ... است.

سام احداث چند پارک بزرگ در چهارگوشه‌ شهر، رفع سدمعبر و گشایش معابر و پیاده‌روهای اشغال‌شده، تشویق اصناف به نصب تابلوهای زیبا و بررسی وضعیت کشتارگاه شهر را نیز ضروری دانست.

وی افزود: شهر کرمان با داشتن آثار تاریخی با قدمت بالا و ادامه‌ آن تا قرن اخیر، جزء محدود شهرهایی است که می‌تواند طول تاریخ را به نمایش بگذارد و این مزیت شهر کرمان است.

سام با بیان اینکه رفع مشکلات هتل‌داران و دارندگان مکان‌های اقامتی از وظایف شهرداری و شورای شهر است، تأکید کرد: برای عید نوروز از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت: برای رشد و شکوفایی شهر، باید همه‌ ارکان و اجزای شهر درآمدزا باشند؛ چراکه شهری که مردم فقیر داشته باشد، رشد نخواهد کرد.

سام بیان کرد: آنچه در شهر اتفاق می‌افتد، انعکاس وضعیت داخل خانه‌های مردم است؛ بنابراین، باید راه‌هایی را برای ایجاد درآمد بیش‌تر در خانه‌ها ارائه کرد.

لازم به ذکر است؛ در این نشست دو نامزد تصدی شهرداری، به پرسش‌های اعضای شورا نیز پاسخ دادند و امشب (یکشبه شب) قرار است سه کاندید دیگر عالم زاده، کمالی و غضنفری به ارائه برنامه های خود بپردازند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار