مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه ساز و کار مناسبی برای عرضه محصول پسته در بورس تعریف شده است گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد از بازار بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.
کد خبر: ۴۹۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 12 September 2017
حامد سلطانی‌نژاد اظهار داشت: دومین تولید‌کننده پسته دنیا هستیم و از این جهت عرضه این محصول کشاورزی در بورس کالا بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه بورس به محصولات کشاورزی بسیار توجه دارد و در حال حاضر 10 درصد از بازار بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی اختصاص دارد گفت: در دولت یازدهم تلاش زیادی انجام شد تا محصولات کشاورزی در بورس عرضه شوند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه پسته یک کالای اصلی و ارز‌آور برای کشور محسوب می‌شود خاطر‌نشان کرد: در حوزه خرما نیز رتبه اول تولید دنیا را داریم و باید در مرحله اول بازار منسجم و باثباتی برای این محصولات در دنیا فراهم کرد.

وی بیان کرد: نبود یک بازار منسجم باعث شد که در سال گذشته پسته با کیلوئی 19 هزار تومان هم فروش رفت، که این مبلغ بهای تولید محصول است و تولید‌کننده دیگر رغبتی برای تولید در سال آینده ندارد و بسیاری از کشاورزان به همین دلیل اقدام به فروش زمین‌های خود کردند.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه از اواخر سال 95 مقدمات ورود پسته به بورس فراهم شده است گفت: این اقدام در راستای فروش پسته با یک ساز و کار مناسب و شفاف بوده و بورس کالا، محلی برای کشف قیمت است.

وی با بیان اینکه از سال 95 برنامه‌ریزی برای این کار با همکاری نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس، استاندار کرمان و اتاق بازرگانی استان کرمان انجام شده است افزود: عدم قیمت‌گذاری مناسب دغدغه اصلی کشاورز در هنگام برداشت محصول و فروش است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در بازار شفاف همه سود می‌برند تصریح کرد: در دنیا کشوری که بزرگترین تولیدکننده است تعیین کننده قیمت نیز هست و ما باید از این ظرفیت استفاده کرده تا حداقل محصول پسته را به قیمت واقعی به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از تجار ما انسان‌های شریفی بوده و دنبال ثبات بازار و نفع کشاورز هستند گفت: از طریق بورس از حضور دلالان جلوگیری می‌شود و تمام معاملات به‌صورت شفاف انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار