رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه حدود ۶ ماه از سال میگذرد اما هیچ خبری از اجرایی شدن برنامه ششم توسعه نیست و از این بابت از دولت گلایه داریم.
کد خبر: ۴۹۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 13 September 2017
محمدرضا پورابراهیمی امروز در نشست هم‌اندیشی شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان‌های کرمان و راور اظهار داشت: مشکل اصلی مردم در روستاها عدم توانمندی اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه جنس توسعه در روستاها از حوزه زیر‌ساختی تغییر کرده است گفت: امروزه اکثر روستاهای ما از زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، جاده و گاز برخوردارند اما همچنان مردم در حال مهاجرت هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 34 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور وجود دارد خاطر‌نشان کرد: جمعیت روستایی در سال‌های متمادی کاهش پیدا کرده و در سال 90 جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری به 28 درصد و در اواخر سال 95 به 25 درصد جمعیت کل کشور رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت بسیار نگران‌کننده است گفت: یکی از اشکالاتی که در روستاها وجود دارد این است که دستگاه‌های متعددی، متولی امر توسعه در روستا هستند و موازیکاری‌های زیادی انجام می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه این موضوع دیده شده و مجلس بر تمرکز تصمیم‌گیری در این حوزه تاکید دارد افزود: با توجه به اینکه حدود 6 ماه از سال می‌گذرد اما هیچ خبری از اجرایی‌شدن برنامه ششم توسعه نیست و از این بابت از دولت گلایه داریم.

وی با اشاره به اینکه توسعه روستایی باید از یک اقتدار تصمیم‌گیری برخوردار باشد تصریح کرد: دولت باید فعالیت‌های توسعه‌ای در روستاها را متمرکز کند و مجلس حتما این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند تا روز‌به‌روز شاهد کاهش جمعیت روستایی نباشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 98 درصد جمعیت روستایی شهرستان کرمان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و این یعنی زیر‌ساخت لازم برای زندگی وجود دارد گفت: برای توسعه روستایی باید به روش‌های جدید، متوسل شد و همه روستاهای ما به‌طور جداگانه از یکسری ظرفیت‌ها برخوردارند که باید استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان جزو سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور است و در این مسیر به همت استاندار کرمان موفق بوده است افزود: توسعه در روستاها امنیت ایجاد می‌کند و بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه حضور جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شوراهای اسلامی یک ظرفیت بسیار خوب و مهم است اظهار‌داشت: باید با وجود این افراد اتفاقات بزرگی را رقم زد و با رویکردی جدید در مسیر توسعه حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه با بودجه دولتی امکان توسعه در استان وجود ندارد گفت: از هزار و 300 میلیارد تومان بودجه ابلاغی استان کرمان در سال 96، تاکنون فقط یک درصد آن به استان تخصیص داده نشده و با این مبلغ هیچ فعالیت عمرانی را نمی‌توان انجام داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار