رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیر صعودی مهاجرت از روستاها گفت: این وضعیت بسیار نگران کننده است.
کد خبر: ۴۹۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ 13 September 2017
محمدرضا پور ابراهیمی ظهر سه شنبه در نشست هم اندیشی با اعضای پنجمین دوره شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان های کرمان و راور اظهار داشت: توسعه اقتصادی در روستاها به صورت سنتی دنبال می شود یعنی اولویت توسعه در روستاها را زیر ساخت هایی مانند آب، برق، تلفن، مدرسه، بهداشت، راه  و ... قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه امروز همه مولفه های توسعه زیرساخت در روستاها به تنهایی  جواب نمی دهد، افزود: روستاهای زیادی داریم که از نظر زیرساخت توسعه شاخص های خوبی دارند اما امروز مشکلات متعددی دارند.

پورابراهیمی عنوان کرد: امروزه ما رویکرد نوین به توسعه داریم آن هم رویکردی است که بر اساس پایه تحولات اقتصادی شکل می گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:  امروزه باید سراغ توانمندسازی خانواده ها در روستاها برویم اگر این اتفاق رخ دهد آثار آن را در حوزه اقتصاد کلان می بینیم.

جمعیت روستایی در حال کاهش است

وی گفت: جمعیت روستایی ما طی سال های متمادی از حدود ۴۰ درصد به ۳۵ درصد بعد ۳۰ درصد رسیده است و براساس آمار  سرشماری سال ۹۰ جمعیت روستایی ۲۸ درصد بوده و آمار سال گذشته نشان می دهد سهم جمعیت روستایی ما به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

پورابراهیمی گفت: اگر این روند استمرار پیدا کند و توانمندسازی اقتصادی در روستاها انجام شود پیش بینی می شود این عدد حتی به ۲۲ درصد برسد.

پور ابراهیمی بیان داشت: سازمان ملل پیش بینی کرده در سال ۲۰۵۰ جمعیت روستایی ایران به ۱۶ درصد خواهد رسید و این مسئله اگر اتفاق بیفتد وضعیت نگران کننده ای خواهد بود.

وی تصریح کرد: برای اینکه روستاهیمان خالی از ساکنه نشود و مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد هیچ راهی به جز رویکرد توسعه اقتصادی جدید نداریم اگرتوسعه اقتصادی جدید به روستاها نبریم و فقط زیرساخت ها را به تنهایی فراهم کنیم همین اتفاقی می افتد که در حال حاضر در روستاها افتاده است.

پور ابراهیمی افزود: در گذشته در شهرستان کرمان گازرسانی در حوزه شهری ۵۰ درصد هم نبود اما امروز من به جرات می گویم در روستاهای شهرستان کرمان حدود ۹۸ درصد از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار در شهرستان کرمان وجود دارد، عنوان کرد: با وجود ایجاد زیرساخت هایی نظیر  برق، آب، گاز، راه و ... تاکنون شاهد توسعه در روستاها نبوده ایم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی از مشکلات عمده ما در روستاها داشتن دستگاه های مختلف متولی است.

پور ابراهیمی افزود: یکی از کارهایی که در مجلس انجام داده ایم این است که باید روستاها یک متولی تمرکز داشته باشد و در برنامه ششم توسعه، پیشنهاد عملیاتی شدن سازمان توسعه روستایی را داده ایم و این یک تکلیف قانونی است که دولت باید برای تعیین متولی واحد روستاها اقدام کند.

وی عنوان کرد: توجه به توسعه اقتصادی گام بعدی ما در توسعه روستاها است.

سهم ۲۶ درصدی روستاها در تولید ناخالص ملی کشور

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سهم روستاها در درآمد ناخالص تولید کشور ۲۶ درصد است.

پور ابراهیمی تاکید کرد: کرمان جزء سه استان پایلوت اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است و توانسته رتبه اول اقتصادی مقاومتی در کشور را به خود اختصاص دهد.

وی اظهار داشت: در راستای اشتغالزایی در روستاها ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات در نظر گرفته شده است.

پور ابراهیمی تاکید کرد: اگر روستاها را مدیریت نکنیم باید شاهد حاشیه نشینی بیشتری در اطراف شهرها باشیم و مشکلات حاشیه نشینی شهر کرمان ناشی از سرریز مشکلات اقتصادی در روستاها است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خوشبختانه با اجرایی معین های اقتصادی در سطح استان مهاجرت معکوس در مناطقی که معین اقتصادی دارند شروع شده است.

وی گفت: طبق توافق صورت گرفته با وزیر ورزش و جوانان قرار شد خانه ورزش روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار تاسیس شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار