رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: آیین عاشورایی «جوش زنی» هرمزآباد به عنوان نماینده استان کرمان در تهران اجرا شد.
کد خبر: ۵۲۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 07 November 2017
حسن حسینی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به مناسبت اربعین حسینی در هفتمین سوگواره خیمه ها و نجواها ویژه برنامه سوگ چامه ها که مروری بر آیین عزاداری و عاشورایی استانهاست در تهران برگزار شد.

وی افزود: در این رابطه روز شنبه ۱۳ آبان که به استان کرمان اختصاص داشت، برنامه هایی از جمله جوش زنی و چاووشی خوانی هرمزآباد رفسنجان، تجلیل از پیرغلامان اباعبدالله روستای هرمزآباد و شعر خوانی آیینی یکی از شعرای استان کرمان از ساعت ۱۵ تا ۲۲ برگزار شد.

وی بیان کرد: اجرای «جوش زنی» هرمزآباد در تهران رویداد مهمی برای شناساندن آئین سنتی مردم این روستا در کشور به شمار می رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان تصریح کرد: این برنامه به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، اداره میراث فرهنگی رفسنجان، دهیاری و شورای اسلامی هرمزآباد اجرا شد.

حسینی با بیان اینکه جوش زنی یکی از آیین های عزاداری امام حسین (ع) است که برآمده از قرنها ارادت مردم به اباعبدالله الحسین (ع) است، یادآور شد: هرمزآباد یکی از روستاهایی است که این آیین را طی سالیان متمادی زنده نگه داشته است.

وی عنوان کرد: روال ثبت ملی مسجد انقلاب هرمزآباد نیز در حال انجام است که به زودی این مهم انجام خواهد شد.

حسینی با یادآوری اینکه از ۳۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شهرستان رفسنجان ۷۰ اثر به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: امیدواریم این حرکت بابی برای شناساندن ظرفیت های گردشگری شهرستان رفسنجان در سطح ملی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار