مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب کرمان در دی‌ماه سال جاری گفت: همزمان با برگزاری این نمایشگاه بیستمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان در روز خواجوی کرمانی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۲۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 08 November 2017
محمدرضا علیزاده صبح امروز در نشست خبری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب کرمان 13 لغایت 19 دی‌ماه سال جاری اظهارداشت: همزمان با برگزاری این نمایشگاه بیستمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان در روز خواجوی کرمانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیست و پنجمین هفته کتاب از 20 آبان‌ماه آغاز می‌شود گفت: با حضور کتابداران و دیگر کارکنان کتابخانه‌ها و افراد مرتبط به حوزه کتاب در گلزار شهدای شهر کرمان و غبار روبی و عطر افشانی قبور شهدا هفته  کتاب در کرمان آغاز می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دیدار با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمان را از دیگر برنامه‌ای نخستین روز هفته کتاب برشمرد و افزود: برگزاری جشنواره باشگاه‌های کتابخوانی استان کرمان 24 آبان‌ماه در کرمان برگزار می‌شود.   

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور ما از سطح مورد انتظار پایین‌تر است و احیای فرهنگ مطالعه در کشور ضروری است تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان خانواده‌ها باید برنامه‌ریزی صحیحی صورت گیرد.

علیزاده با تاکید بر اینکه ترویج کتابخوانی با  کمک چند دستگاه امکان‌پذیر نبوده و نیازمند کمک و همکاری همه دستگاه‌ها و اقشار است افزود: دستگاه‌های مختلف باید به بهانه هفته کتاب از ظرفیت مردمی در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تحقق نهضت کتاب‌خوانی با تعامل همه دستگاه‌های کشور مقدور است گفت: شعار هفته کتاب امسال "آینده روشن با خانواده کتاب‌خوان است" که نشان از اهمیت نقش خانوده‌ها در احیا و ترویج فرهنگ کتابخوانی از ابتدا و به صورت پایه‌ای دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه 20 دستگاه فرهنگی برنامه‌های خود را برای هفته کتاب اعلام کردند افزود: 150 عنوان برنامه توسط دستگاه‌های فرهنگی استان برای هفته کتاب اعلام شده است.

وی با بیان اینکه اگر سرانه مطالعه در بین خانواده‌ها افزایش یابد بسیار از مشکلات اجتماعی کاهش می‌یابد تصریح کرد: اگر بخواهیم گام‌های موثری در حوزه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی برداریم باید همه اقشار کمک کنند.

علیزاده با اشاره به اینکه طی 6 ماهه اول امسال 164 عنوان کتاب در شمال استان کرمان چاپ شده است گفت:18 عنوان کتاب کودک و نوجوان، 10عنوان کتاب دینی، 121 عنوان کتاب تألیفی و 143 عنوان کتاب ترجمه عنوان است.

وی با اشاره به وجود 67 ناشر فعال در استان کرمان گفت: از این تعداد 16 ناشر زن و 51 ناشر مرد هستند که 14 ناشر در شهرستان‌ها و 53 ناشر در مرکز استان مشغول به کار هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به وجود تعداد 201 نفر مؤلف، 98 واحد کتابفروشی و 183 چاپخانه فعال در شمال استان گفت: صدور کارت اهل قلم برای نویسندگان، برگزاری نمایشگاه‌های مستمر کتاب، یارانه نشر و ارائه تسهیلات برای نوسازی کتابفروشی‌ها از جمله فعالیت‌های مستمر اداره کل ارشاد است.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره معرفی شهر پایتخت کتاب ایران گفت: تا 20 آذرماه فرصت داریم تا کاندیدای شهر کتاب را به دبیرخانه کشوری معرفی کنیم.

علیزاده با بیان اینکه سال گذشته زرند جزو این کاندیداها بود و تا مرحله پنج شهر نهایی پیش رفت، خاطرنشان کرد: از شهرستان زرند در سال گذشته تقدیر شد.

وی با اشاره به اینکه امسال بم، رفسنجان و کرمان کاندیدای شهر پایتخت کتاب هستند گفت: برای کاندیدا شدن در این طرح باید ویژگی‌های کیفی و نوآوری را رعایت کنند و متناسب با نیازهای محلی و بومی به فعالیت بپردازند تا بتوانند، مورد ارزیابی قرار گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: برگزاری جشنواره روستاها و عشایر کتاب و طرح دوشنبه‌های کتابخوانی در مهد کودک‌های کشور با همکاری بهزیستی از دیگر برنامه های ترویجی ارشاد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اذعان داشت: هم‌اکنون 220 باشگاه در استان کرمان فعال هستند که هدف این باشگاه‌ها حمایت از کتابخانه‌های کوچک در محل مسجد، مهد کودک و کلاس‌های درس است، آمادگی داریم که هر شهرستان مایل به ایجاد باشگاه کتاب‌خوانی است، مربی آن را از تهران تأمین کنیم و بحث کتابخوانی آن را فعال کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار