پزشک مسئول کلینیک دیابت رفسنجان گفت:مشخصات بیماران در نرم افزاری به نام «مداریو» به شکل پرونده الکترونیک ثبت می شود که تاکنون پنج هزار و۵۰۰ پرونده برای بیماران دیابتی تشکیل شده است.
کد خبر: ۵۲۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 15 November 2017
پریسا بالایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ۲۳ آبان روز جهانی دیابت، اظهار کرد: کلینیک دیابت در سال ۸۳ در محل بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) افتتاح شد و هدف از راه اندازی آن پیشگیری از عوارض دیابت بود.

وی افزود: در بیماری دیابت، بدن توانایی سوخت و ساز مواد قندی را ندارد، گاهی بیمار دیابتی علائمی ندارد ولی دچار قند خون بالاست اما مهمترین علائم دیابت، پرنوشی و پرادراری است.

وی بیان کرد: بیمار دیابتی اگر بتواند قند خون خود را در محدوده کنترل نگه دارد، می تواند سالها زندگی با کیفیتی داشته باشد و از تمام عوارض چشمی، کلیوی و عصبی دیابت فاصله بگیرد.

پزشک مسئول کلینیک دیابت رفسنجان با اشاره به خدماتی که این کلینیک ارائه می دهد، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مردم تا زمانی که دچار عوارض دیابت نشده اند این بیماری را جدی نمی گیرند و بیماری که به این کلینیک مراجعه می کند یا باید ناشتا باشد که از وی آزمایش گرفته شود یا آزمایشی به همراه داشته باشد که حداکثر مربوط به ۱۰ روز قبل باشد و برای وی پرونده تشکیل می شود.

بالایی ادامه داد: در حال حاضر مشخصات بیماران در نرم افزاری به نام «مداریو» به شکل پرونده الکترونیک ثبت می شود که تاکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ پرونده برای بیماران دیابتی تشکیل داده ایم.

وی عنوان کرد: ویزیت بیماران بستگی به کنترل قند وی دارد یعنی اگر بیماری کنترل قند خوبی داشته باشد ممکن است مراجعه بعدی وی سه ماه دیگر باشد ولی اگر میانگین قند وی بالا باشد ممکن است دو هفته بعد را زمان مراجعه بعدی وی اعلام کنیم.

وی ادامه داد: در زمان مراجعه، قد و وزن، فشار خون و قند خون بیمار کنترل می شود و آزمایشات و داروهای وی را دیده و اگر لازم بود داروهای آنان را تغییر می دهیم و توصیه های آموزشی لازم را به وی می دهیم و در صورت نیاز به فوق تخصص ارجاع می دهیم.

پزشک مسئول کلینیک دیابت رفسنجان به حضور فوق تخصص غدد در این کلینیک اشاره و بیان کرد: سه روز در هفته از حضور فوق تخصص های غدد برخورداریم و یک روز در هفته روانپزشک، یک روز در هفته چشم پزشک و دو روز در هفته کارشناس تغذیه در کلینیک حضور دارد.

بالایی ابراز کرد: مهمترین کاری که ما در کلینیک انجام می دهیم آموزش است و گاهی آموزشهای ساده به بیماران به طور مثال در خصوص نحوه مصرف قرص می تواند بیمار را از عوارض دیابت نجات دهد.

وی تغییر شیوه زندگی بیماران را تعیین کننده دانست و یادآور شد: فشار خون بالا، استعمال دخانیات، کم تحرکی و ... عوامل خطر بروز دیابت به شمار می روند و افراد حداقل سالاانه یک بار کلیه ها و چشمان خود را معاینه کنند چرا که عوارض دیابت بر این دو عضو بدن بدون علامت می باشد.

وی با بیان اینکه روزانه ۳۰ تا ۴۰ نفر به این کلینیک مراجعه می کنند، اضافه کرد: کلینیک دیابت رفسنجان همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ در طبقه زیرزمین بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) آماده ارائه خدمت به بیماران است.

پزشک مسئول کلینیک دیابت رفسنجان تصریح کرد: پیش بینی می شود بیش از ۱۷ هزار نفر بیمار دیابتی در شهرستان رفسنجان وجود داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار