مدیرعامل آتش نشانی کرمان با هشدار در خصوص احتمال گازگرفتگی در فصول سرد سال از مردم خواست بررسی وسایل گازسوز و اطمینان از تهویه کافی فضای ساختمان ها را مورد توجه جدی قرار دهند.
کد خبر: ۵۲۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ 15 November 2017
علی عسکری با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما نکات ایمنی مربوط به گاز گرفتگی را به منظور حفظ جان و سلامتی شهروندان یادآور شد و اظهار کرد: گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی در فضای اتاق رخ می دهد.

عسکری گفت: هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد و از شهروندان خواست همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از آب‌بندی و ثبات آنها اطمینان حاصل کنند.

وی همچنین بر لزوم رعایت استفاده از دود کش و کلاهک استاندارد تاکید کرد و گفت: مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده می شود که برگشت چنین گازهایی به داخل فضای زندگی باعث گازگرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان ادامه داد: دودکش وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه های پنجره نباید مستقیماً با شیشه در تماس باشد؛ زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.

وی گفت: در صورتیکه دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.

عسکری تاکید کرد: شهروندان باید هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد آنرا در محل خود نصب کنند. همچنین کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز هم موثر است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان گفت: ضمناً باید از فشردن بیش از اندازه کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گازهای دودکش می شود نیز خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه انتهای دودکش های توی کار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد، افزود: هر وسیله گازسوز باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیه گازهای حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استانداردها در این مورد باعث حادثه خواهد شد.

عسکری عنوان کرد: در هنگام ساخت، خرید و اجاره منزل به دودکش وسایل گازسوز کاملاً توجه شود و تا حدالامکان از خرید و اجاره خانه‌هایی که فاقد دودکش مناسب در داخل دیوار هستند، خودداری شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان به شهروندان توصیه کرد: از نصب آبگرمکن و بخاری بدون دودکش در فضاهای بسته جدا خودداری کنند.

وی در ادامه گفت: شهروندان از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه داشته باشند که شعله بخاری حتما باید آبی باشد و از داغ بودن لوله دودکش بخاری اطمینان حاصل نمایند.

وی توصیه کرد: حتی‌الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری شود زیرا زانو کارآئی دودکش را کاهش می‌دهد.

عسکری خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، بی حالی، کبودی بدن و رنگ پریدگی را از علائم گاز گرفتگی عنوان کرد و گفت: شهروندان در صورت مواجهه با گازگرفتگی سریعا با اورژانس تماس گرفته و درب و پنجرها را باز کنند تا هر چه سریعتر هوای محیط عوض شود.

وی بیان کرد: فرد دچار گازگرفتگی باید سریعا در محیط باز قرار گیرد و لازم است فورا شیر اصلی گاز بسته شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان از شهروندان خواست برای اطلاع از هر گونه مشاوره، راهنمایی و تماس با مشاوران این سازمان با شماره ۱۲۵ تماس حاصل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار