بازسازی و مقاوم سازی و همچنین ساخت گنبد طلایی حرم امام حسین(ع) توسط هزار نفر از عاشقان اباعبدالله در حال انجام است و به زودی به پایان می رسد و در این میان کرمانی ها نقش پر رنگی دارند.
کد خبر: ۵۴۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ 20 December 2017
با شور و شوق در جلسه ای نشسته بودیم که حول محور شکل گیری یک حرکت ناب اسلامی تشکیل شده بود عشقی ناب از جنس عاشقانه های اربعین؛ مسئولان برای پیاده روی اربعین برنامه ریزی می کردند و همه گوشه ای از کار را عاشقانه به عهده گرفته بودند؛ صحبتهایشان دلم را هوایی کرد؛ در دلم آرزوی بین الحرمین و لحظه های ناب عاشقی با سالار شهدا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را  می پروراندم غرق در رویا خودم را دست بر سینه مقابل گنبد طلای حضرت یافتم ناگاه به خود آمدم که من سراپا گناه کجا و دیدار یار کجا ... و آهی از دل برای آرزوی دیرینه ام کشیدم.  در آن لحظه هرگز تصور نمی کردم آرزوی دور و دراز من امروز با دعوت امام حسین (ع) رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد.

اما تقدیر چنین بود که جمعی از خبرنگاران استان کرمان به همت استاندار کرمان و سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان راهی سرزمین پر رمز و راز عراق شوند. زائر اولی بودم و از ابتدای سفر دلهره اولین دیدار را داشتم در طول مسیر به این فکر می کردم که چگونه با سرور دلها روبرو شوم همینکه من رو سیاه را طلبیده بود هم در باورم نمی گنجید، چه برسد به اینکه بخواهم با او لب به سخن باز کرده و از درد دلها و خواسته هایم بگویم.

آنقدر بزرگی سالار شهدا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) بر من چیره شده بود که تنها می توانستم مات و مبهوت میان خیل عظیم زائران حضرت که از گوشه کنار دنیا آمده بودند به ضریح نگاه کنم و سیل اشک دیدگان ناباورم را به این باور برساند آنچه مقابل چشمانم مصور شده رویا و خیال نیست بلکه واقعیتی ست به غایت زیبا و دوست داشتنی.

نقش پر رنگ کرمانی ها در مقاوم سازی و بازسازی حرم امام حسین(ع)

در این سفر تجربیات متفاوتی کسب کردیم اما در میان تمام احساسات عجیب و متفاوت سفر کربلا یکی از زیباترین لحظات را در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان واقع در کربلا تجربه کردیم. در حالی که سرمست از دیدار یار بودیم بعد از مناجاتی در تل زینبیه به باب السدره رفتیم  مردی با پاهای برهنه به بدرقه ما آمد از کوچه ای تنگ عبور کردیم به ساختمانی چهار طبقه رسیدیم که در آن جمعی از اهالی استان کرمان مشغول خدمت به اباعبدالله (ع) بودند. اولین چیزی که توجهم را جلب کرد پاهای برهنه شان بود آنها اعتقاد داشتند که در حریم حرم حضرت نباید کفش به پا داشت و آغشته شدن به تربت امام حسین (ع)  افتخاری بزرگ است؛ به اتاقی ساده راهنمایی شدیم که بر سردرش عنوان مدیریت درج شده بود چهره آشنای «علی مهاجری» از مدیران قدیمی استان کرمان لبخند را بر لبمانمان نشاند او حالا رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان، مدیر پروژۀ مقاوم و لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح مطهر سیدالشهدا و همچنین مسئول پروژۀ ترفیع گنبد حرم مطهرامام حسین (ع) است، قرار بود ما را در جریان آخرین جزییات بازسازی حرم و اقدامات این ستاد قرار دهد و البته بازدیدی از کارگاه مقاوم سازی و لاغرسازی ستون های اطراف حرم ترتیب داده شده بود تجربه ای که هیچ گاه از ذهنمان پاک نمی شود و هر بار می توان با مرورش غبار دنیا را از ضمیر جان پاک کرد

مهاجری در این دیدار ضمن ارائۀ گزارشی از روند کار در حرم مطهر به نقش کرمانی‌ها و شیرازی‌ها در چهار دورۀ تاریخی بازسازی حرم مطهر امام حسین (ع) پرداخت و اظهار داشت: بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) پیش از این در سه دوره تاریخی دیلمی‌ها، صفویه و قاجاریه مورد بازسازی قرار گرفته است.

گنبد امام حسین(ع) در کرمان در حال ساخت است

وی عنوان کرد: همکاری کرمانی‌ها و شیرازی‌ها در امر بازسازی حرم مطهر سید الشهدا (ع) و به ویژه نقش اساسی و کلیدی کرمانی‌ها در این دوران کاملا مشهود است و ما باید در بحث ماندگاری این موضوع کمک کنیم و از فرصت ایجاد شده بهره ببریم.

مهاجری مستندسازی فعالیت‌های صورت گرفته در بازسازی حرم مطهر امام حسین (ع) را مورد تاکید قرار داد و در ادامه گفت: قرار است بعد از اتمام ساخت گنبد جدید امام حسین (ع) که در کرمان در حال انجام است، محل پروژه به عنوان مرکز «حسین شناسی» در جنوب شرق کشور مدنظر قرار گیرد و بزرگترین کتابخانه تخصصی امام حسین (ع)در آن راه‌اندازی شود.

وی از اعزام بیش از ۱۰۰۰ نفر از کرمانی‌ها برای بازسازی حرم مطهر سیدالشهدا (ع) در کربلا سخن در به میان آورد و گفت: این نیروها بدون دریافت هیچ حقوقی به مدت یک ماه با ستاد بازسازی عتبات کرمان همکاری دارند و حدود دو هزار نفر نیز در نوبت اعزام هستند
مهاجری عنوان کرد: حرمین مطهر هویت ما شیعیان هستند که نه تنها برای ما بلکه برای نسل‌های آینده باید ماندگار شوند و همان طور که امام راحل (ره) فرمودند «اگر تاسوعا و عاشورا نبود از اسلام هم خبری نبود» محور تاسوعا و عاشورا امام حسین (ع) است.

وی با بیان اینکه امروز توفیق بازسای حرم مطهر امام حسین (ع) به کرمانی‌ها رسیده و هفت سال است که در حال خدمت هستیم، افزود: هزینه پروژه توسط زنان و مردانی پرداخت می شود که بعضاً با وجود نیازمند بودن، کمک به ساخت حرم امام شهیدشان را واجب‌تر می‌دانند.

تیم خبرنگاران بعد از بازدید از بازسازی عتبات عالیات خواستار اخذ مجوز برای کار در این منطقه شدند و مهاجری گفت: ما به خبرنگاران در حوزه مستندسازی نیاز داریم و تا الان گروه‌هایی با داشتن امکانات این کار را برعهده گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کارکنان و مهندسان و مشاوران ستاد بازسازی عتبات عالیات نزدیک به سه سال است که با پای برهنه در حرم مطهر کار می‌کنند، اظهار کرد: در حرم و ملک امام حسین (ع) کارکنان در محیطی امن کار می‌کنند.

مهاجری تصریح کرد: همزمان با اتمام پروژۀ لاغرسازی و مقاوم سازی ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع)، ساخت گنبد در کرمان به اتمام می‌رسد، این گنبد از ۹۶ قطعه پیچ مهره‌ای تشکیل شده است.
وی عنوان کرد: پروژه در برخی از ایام سال و مناسبت‌های زیارتی تعطیل می‌شود و گاهی مشکلات اخذ مجدد ویزا اتمام پروژه را به تعویق می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه سامرا خانه امام زمان (عجل) امام حی ماست، اظهار کرد: قطعا امام زمان (عج) از ما شیعیان انتظار بازسازی خانه‌اش را دارد.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان کرمان اظهار کرد: هیچ چیز اعتقادات ما را به ائمه اطهار (ع) متزلزل نمی‌کند، گفت: برخی سعی دارند در فضای مجازی کمک‌های عاشقانۀ مردم به حرمین مطهر را زیر سوال ببرند و می‌گویند این پول‌ها را خرج فقرا کنید در حالی که خودشان هیچ کمکی به فقرا نمی‌کنند. در حالیکه همانطور که در بالا اشاره شد بخش زیادی از منابع پروژه را همان فقرا تامین کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در تامین مالی بازسازی عتبات عالیات هیچ نگرانی نداریم، افزود: کسانی بی نام و نشان پول‌های کلانی را در این زمینه هزینه کرده‌اند.

مستند سازی بازسازی عتبات عالیات یک ضرورت تاریخی است

وی تاکید کرد: ما در راستای بازسازی عتبات عالیات در حال حاضر مستندسازی و تهیه گزارش با جزئیات، برای ثبت این رخداد در تاریخ را یک ضرورت می‌دانیم.

مهاجری با اشاره به اینکه تاکنون کار مستندسازی و ضبط و ثبت وقایع به خوبی صورت گرفته است، گفت: باید با ضبط و ثبت وقایع تکمیل کنندۀ حلقۀ مفقوده تاریخ باشیم.

مهاجری کار مستندسازی بازسازی حرم مطهر سیدالشهدا (ع) را کاری مانند دفاع مقدس دانست و گفت: اینجا معدن عنایت است و وقایعی که اینجا رخ می‌دهد باید تدوین و مستندسازی شود چرا که زمان در حال گذر است و قبل از اینکه حسرت بخوریم باید به فکر باشیم.

مهاجری عنوان کرد: همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در کاظمین در حال طراحی و تجهیز کارگاه برای بازسازی و مقاوم سازی حرم مطهر است و به زودی در سامرا هم این کار شروع می شود.

صحبت هایش که تمام شد تازه متوجه مروایدهای غلطان روی صورت هایمان شدم دلهایمان بی قرار شده بود و در دل آرزوی حتی یک دقیقه خدمت به آقا را داشتیم که مهاجری نوید تحقق این رویا را برای همه مشتاقان می دهد و می گوید: افراد متقاضی می توانند با مراجعه به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان نام نویسی کرده و برای خدمت به اباعبدالله (ع) راهی کربلا شوند.

آقا در میزبانی از زائرانش سنگ تمام می گذارد و شاید به همین خاطر بود که این جلسه روحانی با شام متبرک حرم حضرت بر سر سفره ای که در قاب پنجره مقابل آن دو گنبد طلای امام حسین و حضرت ابوالفضل خودنمایی می کردند به پایان رسید اما برکات معنوی این سفر را پایانی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار