بی توجهی سیاستگذاران یزدی به آب مجازی
روس ها از طریق سفارش و خرید خیارسبز گلخانه ای در استان سالانه نزدیک به 43 میلیون لیتر از منابع آبی شیرین یزد را به یغما می برند
کد خبر: ۵۴۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 23 December 2017

به گزارش تابناک یزد، کشور مدت هاست درگیر بحران آب است و برخی از استان ها در این مقوله فشار بیشتری تحمل میکنند که یزد یکی از آنهاست.

یکی از جدی ترین مفاهیمی که در بحث اب سالهاست مورد توجه قرار گرفته است بحث آب مجازی است.

آب مجازی عبارت است از میزان آبی که برای تولید یک محصول در صنعت یا کشاورزی مصرف می‌شود.

بحث «آب مجازی» توسط پژوهش‌گر بریتانیایی پرفسور جان انتونی آلن در دهه ۱۹۹۰ میلادی مطرح شد. از آن زمان تا کنون، پژوهش‌های او مورد توجه فراوان بخش‌های اقتصاد و سیاست قرار گرفته‌اند. به او در سال ۲۰۰۸ در همین رابطه جایزه معتبر آب استکهلم اهداء شد.

صفت مجازی در این تعریف بدان معناست که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد، و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی خواهد ماند.

طبق بررسی های انجام شده برای تولید یک کلیوگرم هندوانه 500 لیتر آب نیاز است یا برای تولید یک عدد گوچجه فرنگی 70 گرمی حدودا 13 لیتر آب در فرآبند تولید این محصول استفاده می شود.

مدت هاست بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به مقوله آب مجازی کوشیده اند بسیاری از محصولات آب بر موردنیاز خود را در سایر کشورها تولید و از آنجا خرید کنند. با این روش کشورشان منابع آبی شیرین خود را نگه خواهد داشت.

متاسفانه این نگاه در استان یزد اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

برای درک فاجعه بی توجهی در مقوله آب مجازی بهتر است چند عدد و رقم را باهم مرور کنیم.

استان یزد بنابر گفته مسئولانش، در سال گذشته نزدیک به 160 هزار تن خیارسبز گلخانه ای به کشور روسیه صادر کرده است. آیا فردی از مسئولان از خودش نپرسیده است که روس ها چرا خیارسبز گلخانه ای را خودشان تولید نمیکنند؟ روسیه به عنوان یکی از ابرقدرت های دنیا، در تولید خیارسبز معطل گلخانه داران یزدی مانده است؟ پاسخ به این سوال کمک بزرگی به درک مدیریت روس ها در حفظ منابع آبی شان می کند.

 روش خرید خیارسبز گلخانه ای توسط روس ها بدین صورت است که آنها محصولات را آزمایش و سپس خرید انجام میدهند و در واقع خیارسبزها باید طبق استانداردهای روسی تولید شود. تمامی این گلخانه ها از منابع آبی زیرزمینی یزد استفاده میکنند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مقوله آب مجازی، برای تولید هرکیلو خیارسبز گلخانه ای حدود 200 لیتر آب مصرف می شود.

با چند محاسبه ساده ریاضی در می یابید که روس ها سالیانه بالغ بر 43 میلیون لیتر آب از منابع زیرزمینی استان یزد به کشورشان وارد میکنند و در استان نیز مسئولان خوشحال هستند که در مقوله کشاورزی اعداد و ارقام صادرانی جالبی دارند.

به نظر می رسد به یک جدیت و درک صحیح از مدیریت بحران آب در استان و کشور نیازمندیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار