کرمانیها به رسم دیرینه خود شامگاه دهم بهمن ماه یعنی صدمین روز زمستان از تقویم کهن مصادف با روز مهرایزد را با برپایی آیین سده سوزی جشن می گیرند.
کد خبر: ۵۵۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۳ 30 January 2018

برگزاری جشنهای مختلف در میان ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده؛ جشنهایی با یک ویژگی‌ مشترک و آن اینکه همگی در پیوند با پدیده ‌های طبیعی، کیهانی و اقلیمی بوده اند. از جمله آن، آیین سده سوزی بوده که با سرور و شادی که به همراه دارد، نمونه کامل یک جشن اصیل و تمام عیار ایرانی است..

به گواه متون تاریخی، سده، جشن پیدایش آتش است. روایات متعددی هست درباره دلیل برگزاری این جشن توسط ایرانیان باستان؛ در برخی از روایات تاریخی آمده است که چون صد روز که از زمستان بزرگ می‌ گذشت ایرانیان جشن سده را برپا می‌ کردند

آنها بر این باور بودند که در این زمان، اوج و شدت سرما سپری شده، به همین دلیل همه در دشت و صحرا گرد هم جمع شده و تلی بزرگ از خار و خس و هیزم فراهم می کردند و با فرارسیدن تاریکی شب، آتش می‌ افروختند. به اعتقاد ایرانیان باستان، این کار، بازمانده سرما را نابود می کرده است.

فردوسی اما، برگزاری جشن سده را از زمان هوشنگ شاه دانسته و در این باره گفته: "هوشنگ پادشاه پیشدادی، که شیوه کشت و کار، کندن کاریز و کاشتن درخت را به او نسبت می ‌دهند، روزی در دامنه کوه ماری دید و سنگ برگرفت و به سوی مار انداخت و مار فرار کرد. اما از برخورد سنگها جرقه‌ای زد و آتش پدیدار شد".

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان در این باره گفت: آیین جشن سده در روز دهم بهمن ماه سال جاری در محل خیابان سده شهر کرمان برگزار می‌شود.

محمد مهدی افضلی» بابیان اینکه آیین جشن سده کرمان در فهرست آثار معنوی به ثبت ملی رسیده است، افزود: این جشن هرساله توسط انجمن زرتشتیان کرمان و با همکاری ادارات و نهادهای مرتبط در محل خیابان سده شهر کرمان برگزار می شود.

وی اظهار کرد: امسال نیز آیین جشن سده از ساعت 16 الی 17در محل خیابان سده شهر کرمان برپا می شود.

افضلی با تأکید بر اینکه حضور عموم در جشن سده کرمان امکان پذیر است، افزود: تمهیدات لازم برای برپایی جشن سده در کرمان اتخاذ شده و امیدواریم همچون سال‌های گذشته به بهترین نحو برگزار گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار