خبرنگاران استان کرمان نشست خبری رئیس جمهور در کرمان را گزینشی و فرمایشی دانسته و از انتخاب صرفا رسانه‌های همسو با دولت در بعضی از جلسات انتقاد کردند.
کد خبر: ۵۶۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰ 03 February 2018

 سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به استان کرمان در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شد و رسانه‌های استان کرمان بیشتر از توان خود برای پوشش رسانه‌ای این سفر همکاری کردند.

اما متاسفانه برخورد دوگانه نهاد ریاست جمهوری با رسانه‌های استان کرمان و گزینشی انتخاب کردن رسانه‌ها در بعضی از جلسات نکته قابل توجهی است که ظاهرا در تمام سفرهای استانی دولت انجام می‌شود.

سفر رئیس جمهور به منطقه زلزله‌زده در روستای "گورک" بدون حضور رسانه‌ها و فقط دو رسانه همسو با دولت "ایسنا و ایرنا" و همچنین گزینشی انتخاب کردن خبرنگاران در نشست خبری برای پرسش از رئیس جمهور باعث نارضایتی بسیاری از خبرنگاران شد که از ساعت 9 صبح تا 11 روز جمعه 13 بهمن منتظر حضور روحانی بودند.

حضور تعداد کمی از رسانه‌ها برای پوشش خبری برنامه‌های رئیس جمهور

روح‌الله خدیشی مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار‌داشت: اینکه فقط صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا به‌عنوان خبرگزاری دولت همیشه در جلسات حضور داشته باشند و یا هیئت دولت را در سفرهای استانی همراهی کنند یک آسیب بزرگ برای دولت تدبیر و امید است.

وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین موضوع این است که در سفرهای استانی هیئت وزیران هم باید نشست خبری برگزار کنند گفت: در نشست خبری با وزرا موضوعات تخصصی‌تر بحث می‌شود و اگر رئیس جمهور فرصت کافی برای نشست ندارد، وزرا پاسخگو هستند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان با بیان اینکه نشست خبری رئیس جمهور در یک استان اقدامی است که هر چند سال یکبار انجام می‌شود و تا نشست خبری بعدی معلوم نیست رئیس جمهور چه کسی باشد افزود: با این وضعیت باید تعداد سوال کنندگان از رئیس جمهور افزایش یابد و معطوف به عده‌ای خاص نشود.

وی با اشاره به اینکه در یک استان سه میلیونی مانند کرمان شایسته نیست که فقط 5 خبرنگار از رئیس جمهور سوال کنند تصریح کرد: رسانه‌های محلی در استانها جزئیات استان را بهتر می‌دانند و روزها با مشکلات استان مانوس هستند، بنابراین در حالی که این مشکلات بارها با مسئولان استانی در میان گذاشته شده و اقدامی هم نشده باید در نشست‌های خبری با حضور مسئولان کشوری مطرح شود.

خدیشی با اشاره به سفر رئیس جمهور به منطقه زلزله‌زده هجدک و عدم حضور در شهرستان زلزله‌زده کوهبنان گفت: قطعا اگر سایر رسانه‌ها همراه رئیس جمهور بودند با گزارشی که به وی می‌دادند، باعث می‌شدند تا رئیس جمهور در کوهبنان هم حضور پیدا کند و نارضایتی مردم کوهبنان هم ایجاد نمی‌شد.

وی با اشاره به پرسش صرفا ‌رسانه‌های همسو با دولت ‌در نشست خبری افزود: این اقدام با روحیه نقد‌پذیری رئیس جمهور که بارها تاکید دارند مخالفت دارد و شاید مشاوران رسانه‌ای رئیس جمهور در این کار دخیل بودند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان خواستار ارتباط نهاد ریاست جمهوری با رسانه‌های استان کرمان برای پیگیری مصوبات سفر هیئت دولت به استان کرمان شد و خاطر‌نشان کرد: متاسفانه بعد از پایان سفر هیچکس جوابگوی رسانه‌ها برای تحقق مصوبات سفر نیست و راهی برای پیگیری از سوی واحد ارتباطات نهاد هم وجود ندارد.

حضور رئیس جمهور در شهرستان‌های ریگان و کوهبنان لازم بود

سلمان مختاری‌مقدم مدیرمسئول روزنامه سفیر کرمان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار‌داشت: در سفرهای استانی رئیس جمهور باید به رسانه‌های محلی که حرف مردم استان را می‌زنند توجه شود.

وی با اشاره به اینکه بهتر بود رئیس جمهور در سفر به استان کرمان به قسمت‌هایی از استان که بحران زده هستند، سفر می‌کرد گفت: شهرستان‌های ریگان به‌دلیل پدیده ریزگردها و شهرستان کوهبنان به‌دلیل تخریب خانه‌های مردم بر اثر زلزله دو شهرستانی هستند که رئیس جمهور باید در آنها حضور پیدا می‌کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار می‌گرفت.

مدیرمسئول روزنامه سفیر کرمان با بیان اینکه وقت بسیار کمی برای نشست خبری رئیس جمهور گذاشته بودند افزود: متاسفانه نشریات محلی استان کرمان نتوانستند سوالات خود را پیرامون مشکلات استان عنوان کنند.

پاسخ‌های رئیس جمهور در حد پیگیری و دستور بود

شیما صفرزاده خبرنگار خبرگزاری فارس نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار‌داشت: در نشست خبری با رئیس جمهور باید حق سوال پرسیدن باید به تمام رسانه‌ها با هر گرایش و دیدگاه و سیاسی داده شود.

وی بیان کرد: وقتی ما سه ساعت برای حضور رئیس جمهور در نشست خبری صبر می‌کنیم، حداقل این است که رئیس جمهور هم وقت بیشتری گذاشته و احترام بیشتری برای رسانه‌ها قائل شود.

خبرنگار خبرگزاری فارس افزود: پاسخ‌های رئیس جمهور به سوالات خبرنگاران همسو با دولت هم در همین حد بود که در حال پیگیری هستیم و دستورش را می‌دهیم.

صفرزاده با بیان اینکه وزرا مطمنا اشراف بیشتری به کارهایی که انجام می‌شود، دارند و بهتر می‌توانند پاسخ سوال‌ خبرنگاران در استان‌ها را بدهند تصریح کرد: اینکه وزرا در سفرهای استانی خود زمانی برای پاسخ سوالات خبرنگاران اختصاص نمی‌دهند شایسته دولت نیست.

وقت نشست خبری رئیس جمهور بسیار کم بود

حدیث یزدی‌زاده مدیر مسئول نشریه مهر کریمان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار‌داشت: از ساعت 9 صبح تا 11 در ورودی سالن برگزاری نشست خبری و بعد هم در داخل سالن منتظر حضور رئیس جمهور بودیم.

وی با اشاره به اینکه هوای سالن سرد بود گفت: محل برگزاری نشست خبری مناسب این کار نبود و نهاد ریاست جمهوری باید یک سالن مناسب‌تر برای این کار انتخاب می‌کرد.

مدیر مسئول نشریه مهر کریمان با بیان اینکه برای سوال از رئیس جمهور افرادی را گزینشی انتخاب کردند افزود: متاسفانه وقت مناسب هم برای برگزاری نشست خبری نگذاشته و وقت بسیار محدود بود.

نشست خبری رئیس جمهور در کرمان گزینشی و فرمایشی بود

محبوبه سعیدی خبرنگار خبرگزاری مهر نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار‌داشت: در استان کرمان که استاندار کرمان بحث وحدت سیاسی را در تمام جلسات مطرح می‌کند، انتظار می‌رفت که با رسانه‌ها برخورد مناسب انجام شده و از تبعیض خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه تشکیل مثلث توسعه اقتصادی و اتحاد و همدلی شعارهایی است که استاندار کرمان در جلسات می‌دهد گفت: جلسه نشست خبری رئیس جمهور کاملا گزینشی و فرمایشی بود.

برخورد عوامل رئیس جمهور با رسانه‌های استان کرمان ضعف دولت را نشان داد

ثارالله انکوتی مدیر خبرگزاری تسنیم استان کرمان نیز اظهار داشت: برخورد عوامل رئیس جمهور در برخورد با رسانه‌های استان کرمان ضعف دولت را نشان داد و خدمات و زحمات استانداری کرمان را هم زیر سوال برد.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به روستای "گورک" فقط دو رسانه همسو با دولت با خبر بودند و از اطلاع‌رسانی به سایر رسانه‌ها خودداری کرده بودند گفت: معلوم نبود اگر با اطلاع‌رسانی مردمی خبر سفر رئیس جمهور به گورک منتشر نشده بود، رئیس جمهور در ساعات اولیه صبح جمعه با کدام مردم می‌خواست دیدار کرده و در جریان مشکلات آنها قرار بگیرد.

مدیر خبرگزاری تسنیم استان کرمان با بیان اینکه در نشست خبری رئیس جمهور هم از طرح سوال خبرنگاران غیر همسو با دولت جلوگیری کردند افزود: از استاندار کرمان انتظار می‌رفت با توجه به اینکه در تمام جلسات استان، خبرگزاری‌های استان برای توسعه استان و ایجاد همدلی تلاش کرده‌اند، اجازه ندهد حق آنها ضایع شود.

دخالتی در نشست خبری نداشتیم

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار‌داشت: دخالتی در نشست خبری نداشتیم و استانداری کرمان در انتخاب خبرنگاران نقشی نداشته است.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار