گروه‌های تعزیه ده‌زیار و زنگی‌آباد به‌عنوان برگزیدگان نخستین سوگواره استانی تعزیه شهرستان ارزوئیه معرفی شدند.
کد خبر: ۵۶۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴ 04 February 2018

مراسم اختتامیه نخستین سوگواره استانی تعزیه شهرستان ارزوئیه امروز با حضور حجت‌الاسلام نصراللهی امام جمعه و منظری‌توکلی فرماندار ارزوئیه برگزار شد.

در این مراسم سعید شیخ‌اوشاغی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ارزوئیه با اشاره به نقش هنر آئینی در گسترش معارف اسلامی اظهارداشت: تعزیه یک هنر اصیل و ماندگار اسلامی است که مخاطبان بسیار زیادی دارد.

وی با قدردانی از همه کسانی که در برگزاری این سوگواره همکاری داشتند گفت: سوگواره تعزیه ارزوئیه به‌صورت استانی برگزار شد و از سری برنامه‌های دومین هفته قرآن و عترت استان کرمان است.

حمید قنبری رئیس انجمن تعزیه استان کرمان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارزوئیه اظهارداشت: فراخوان سوگواره تعزیه ارزوئیه در سطح استان اطلاع‌رسانی شد و 28 گروه تعزیه برای شرکت در سوگواره اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به اینکه پس از بازبینی آثار ارسال شده 5 گروه در بخش اجرا منتخب شدند گفت: در آئین اختتامیه سه گروه تعزیه به‌عنوان گروه‌های برگزیده سوگواره معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش تسنیم در این مراسم بیانیه هیئت داوران نخستین سوگواره استانی تعزیه ارزوئیه توسط مسعود گنجعلیخانی عضو و نماینده هیئت داوران قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که تعزیه یک منظومه حماسی مذهبی است و در حالیکه جنبه غنی نمایشی حیرت‌انگیزی دارد، سخت دلپسند و زیبا و باشکوه برگزار می‌شود.

هیئت داوران نخستین سوگواره استانی تعزیه شهرستان ارزوئیه به‌دلیل انتخاب لباس مناسب با مفهوم رنگ‌شناسی، انتخاب و هدایت شبیه‌خوانان در میدان، انتخاب نسخه‌های نسبتا مناسب و ایجاد حرکات دراماتیکی نسبتا خوب، رعایت آکسان‌گذاری نسبی در کلام و گفتگوهای دو نفره و همچنین گفتگوهای حماسی و سنگین همراه با رعایت تداوم حس بازیگری در طول واقعه، گروه‌های تعزیه خوانی ذیل را به‌عنوان گروه‌های برتر سوگواره معرفی کرد.

به گزارش تسنیم، در نخستین سوگواره استانی تعزیه ارزوئیه، گروه تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده‌زیار با تعزیه شهادت حضرت علی‌اکبر(ع) به معین‌البکایی ثارالله انکوتی، گروه تعزیه‌خوانی فاطمیه زنگی‌آباد با شبیه‌خوانی مجلس ایوب پیامبر به معین‌البکایی محمدحسین سلجوقی‌نژاد و گروه تعزیه‌خوانی حضرت باب‌الحوائج زنگی‌آباد با شبیه‌خوانی مجلس جنگ خندق به معین‌البکایی حسین نخعی به‌عنوان گروه‌های برگزیده این دوره از سوگواره استانی ارزوئیه انتخاب و با اهدای لوح تقدیر، تندیس سوگواره و جایزه نقدی از آنها تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار