با برگزاری هجدهمین نوآوردگاه کشور
دانشگاه جیرفت به عنوان پیشتاز کارآفرینی در جنوب کرمان، مدت دو سال است که با برگزاری نوآوردگاه‌های عمومی و تخصصی در پی پرورش ایده‌های نو و خلاق بر آمده و با ترغیب فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان بخش کشاورزی درصدد ارتقای وضعیت اقتصادی منطقه است.
کد خبر: ۵۶۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶ 15 February 2018

منطقه جنوب کرمان ظرفیت‌ها و توانایی‌های فوق‌العاده‌ و بی‌نظیری در بخش کشاورزی دارد و به عنوان قطب کشاورزی از آن یاد می‌شود، اما با توجه به گستردگی آن و کمبود امکانات و زیرساخت‌ها همواره با چالش‌های جدی مواجه است.

وعده‌های مسؤولان در ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌هایی مانند صادرات محصولات کشاورزی از طریق فرودگاه و خط ریلی، گمرک، استاندارد، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و ... همچنان در حالت شعار باقی مانده و اقدام چندانی در این زمینه صورت نگرفته است.

 با توجه به وجود تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و ظرفیت‌های ویژه منطقه جنوب کرمان می‌طلبد، مسؤولان با همت بیشتری در راستای تعامل با بخش خصوصی حرکت کرده و کارآفرینی را با جدیت دنبال کنند تا حداقل بخشی از دغدغه کشاورزان در بهبود وضعیت معیشتی آنان برطرف شود.

اقشار مختلف این منطقه از جمله دانشگاهیان نیز به نوبه خود در تلاش هستند در راستای کاهش آلام کشاورزان سختکوش و زحمتکش که با کمترین امکانات بخش مهمی از تولید کشور را بر عهده دارند، گام‌های مثبت و سازنده‌ای بردارند تا زمینه توسعه و پیشرفت جنوب کرمان را فراهم آورند.

با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، دانشگاه جیرفت نیز به عنوان پیشتاز کارآفرینی در جنوب کرمان اکنون مدت دو سال است که با برگزاری نوآوردگاه‌های عمومی و تخصصی در پی پرورش ایده‌های نو و خلاق بر آمده و با ترغیب فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان بخش کشاورزی درصدد ارتقای وضعیت اقتصادی منطقه است.

گردهمایی 120 نخبه علمی در نوآوردگاه کشاورزی جنوب کرمان

شاپور کوهستانی رئیس دانشگاه جیرفت در حاشیه این نوآوردگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وسعت کشاورزی جنوب کرمان ضرورت راه‌اندازی این دانشگاه را ایجاب می‌کرد و در همین راستا این مجموعه برای تحول در وضعیت موجود منطقه برگزاری نوآوردگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داد.

 وی با اشاره به اینکه بیش از 4 هزار دانشجو و 110 عضو هیئت علمی در دانشگاه جیرفت وجود دارد، بیان داشت: همچنین پنج دانشکده از جمله کشاورزی و منابع طبیعی در این دانشگاه با حدود 40 رشته دایر شده است، البته در پی افزایش تعداد رشته‌ها و کیفیت وضعیت آموزشی هستیم.

کوهستانی تصریح کرد: این مجموعه در راستای ایجاد ارتباط اثرگذار بین دانشگاه و صنعت اقدام به برگزاری نوآوردگاه‌های مختلف کرده است و در تلاش است تا با تربیت نسلی کارآفرین با اذهانی خلاق و مبتکر این روند را طی سال‌های آینده نیز در پیش گیرد.

وی با اشاره به اینکه نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته برای نخستین بار در جنوب کشور با حضور بیش از 120 نفر از نخبگان علمی منطقه در دانشگاه جیرفت در حال برگزاری است، افزود: این رویداد علمی از 24 تا 27 بهمن ماه به مدت چهار روز در این دانشگاه برپا شده است.

انتخاب 24 ایده خلاقانه در رویداد علمی کارآفرینی جیرفت

حسین مشایخی دبیر اجرایی نخستین نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته جنوب کرمان اظهار داشت: این نوآوردگاه یک رویداد علمی‌آموزشی است که افراد شرکت‌کننده در آن دارای ایده‌های خاص خود هستند و با برگزاری کارگاه‌های تخصصی می‌آموزند که چگونه این ایده را به کسب و کار تبدیل کنند.

 وی ابراز داشت: شرکت‌کنندگان با شبیه‌سازی فضای کسب و کار واقعی بیشتر با این عرصه آشنایی پیدا می‌کنند در روز اختتامیه نیز باید ایده خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند تا با جذب سرمایه و تبدیل آن به شرکت دانش‌بنیان کسب و کار مورد نظر را توسعه دهند.

مشایخی هدف از برگزاری این نوآوردگاه‌ها را اشتغالزایی با استفاده از ایده‌های خلاقانه ذکر و عنوان کرد: دانشگاه جیرفت 120 ایده اولیه در نخستین نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته جنوب کرمان دریافت کرده است و طبق نظر داوران 24 ایده در مرحله اولیه انتخاب و تیم‌هایی تشکیل شده است.

 وی شرکت‌کنندگان این نوآوردگاه را دانشجویان دانشگاه‌های جیرفت، کرمان، رفسنجان و هرمزگان دانست و بیان داشت: رفع مشکلات کشاورزی جنوب کرمان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان مهم‌ترین هدف برگزاری نوآوردگاه تخصصی است.

مشایخی با تأکید بر اینکه حذف دیدگاه اشتغال قشر تحصیلکرده در بخش دولتی همواره مد نظر ما قرار دارد، اضافه کرد: با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی در صدد هستیم که دیگر نیازی به مهاجرت افراد برای پیدا کردن شغل به سایر نقاط کشور و حتی خارج وجود نداشته باشد.

برگزاری 18 نوآوردگاه در سطح کشور

همچنین حامد حامدیان مدیر شرکت نوآوردگاه با اشاره به اینکه اکنون هجدهمین رویداد نوآوردگاه در سطح کشور برگزار می‌شود، اظهار داشت: از این 18 نوآودگاه 30 استارت‌آپ «کسب و کار نوپا» به وجود آمده که توانسته‌اند، وارد شتاب‌دهنده‌ها شوند و از طرف مراکز حمایتی مورد پشتیبانی قرار گیرند تا ایده خود را تبدیل به کسب و کار کنند.

 وی با بیان اینکه این نوآوردگاه‌ها با موضوع‌های متفاوتی در هفت شهر مختلف برگزار شده است، اذعان داشت: مدل اجرایی نوآوردگاه‌های مذکور به صورت ابتکاری و منحصر به فرد برای نخستین بار در سطح کشور در حوزه رویدادهای کارآفرینی طراحی و اجرا شده است.

حامدیان خاطرنشان کرد: بر اساس نیازسنجی‌هایی که ما در زمینه کارآفرینی انجام دادیم، تعدادی کارگاه با عنوان‌های مختلفی از جمله مبنای ارزش‌آفرینی، اصول کار تیمی، طراحی مدل کسب و کار و طرح تجاری و نحوه ارائه مؤثر به سرمایه‌گذار در نوآوردگاه پیش‌بینی کردیم.

وی ادامه داد: این کارگاه طی چهار روز به صورت یک پکیج به همراه ابزارهای نوآوری به شرکت‌کنندگان نوآوردگاه آموزش داده می‌شود که مزیت آن آموزش با کار تیمی همراه با بازی و شبیه‌سازی فضای واقعی کسب و کار است و تفاوت آن با رویدادهای دیگر اجرای آن به صورت گیم فیکشین است.

حامدیان با اشاره به اینکه در این رویداد 13 تیم با عضویت حدود 50 نفر در حوزه کشاورزی در محل دانشگاه جیرفت گرد هم آمدند تا ایده‌های خود را توسعه و روز جمعه به سرمایه‌گذاران ارائه دهند، اضافه کرد: تیم‌های برتر این رویداد توسط این دانشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت: نخستین نوآوردگاه تخصصی کشاورزی جنوب کرمان توسط مسؤولان دانشگاه جیرفت، شتاب‌دهنده شزان «شرکت دانش‌بنیان نوآوران فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو» و اتاق بازرگانی و مرکز نوآوری کرمان با حمایت شرکت ایرانسل برگزار شده است که داوران این رویداد هم هستند.

حامدیان با اشاره به اینکه این پنجمین رویداد برگزار شده در استان کرمان است، تصریح کرد: این نوآوردگاه‌ها سه بار در کرمان و دو بار در شهرستان جیرفت برپا شده است و با توجه به اینکه بیشتر ایده‌های نوآوردگاه سال گذشته جیرفت مربوط به بخش کشاورزی بود، رویداد امسال نیز به صورت تخصصی به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

 ایجاد زیرساخت‌ها لازمه افزایش برگزاری نوآوردگاه‌هاست

مدیر شرکت نوآوردگاه اظهار داشت: رویدادهای برتر نوآوردگاه‌های سال‌های گذشته استان کرمان توسط مرکز نوآوری کرمان و مراکز سرمایه‌گذاری مرتبط با این استان از جمله ایرانیان مقیم دبی حمایت شدند و توانستند، کسب و کار خود را ادامه دهند.

وی افزود: همچنین یکی از تیم‌های برتر نوآوردگاه سال گذشته جیرفت اکنون در مرحله دریافت تسهیلات با همکاری پارک علم و فناوری برای تولید محصول خود است و دو تیم دیگر نیز در مرحله تبدیل به شرکت دانش‌‌بنیان هستند که امیدواریم در سال جاری این امر حاصل شود.

حامدیان با تأکید بر فرهنگ‌سازی این نوع کسب و کار در سطح کشور عنوان کرد: امیدواریم، بتوانیم، تعداد نوآوردگاه‌ها را در منطقه جنوب کرمان افزایش دهیم، اما لازمه آن فراهم بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها، ورود مراکز حمایتی برای تأمین مالی این رویداد و مشارکت فضای عمومی جامعه از جمله دانشجویان، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

محمدصالح یوسفی دانشجوی دانشگاه جیرفت یکی از شرکت‌کنندگان در نخستین نوآوردگاه کارآفرینی تخصصی حوزه کشاورزی و صنایع وابسته جنوب کرمان ایده خود را در بخش آبیاری دانست و اظهار داشت: سطح زیر کشت آبیاری غرقابی در بخش کشاورزی بسیار زیاد است و حجم عظیمی از آب کشور در این بخش هدر می‌رود.

وی اذعان داشت: با وجود مکانیزه کردن آبیاری در سطح کشور، افت آب سفره‌های زیرزمینی و آبیاری غرقابی بسیار زیاد است، آبیاری بارانی نیز حدود 40 درصد صرفه‌جویی دارد و لوله‌های قطره‌ای یک سال تاریخ مصرف دارند که هزینه آن برای برخی از کشت‌ها بسیار زیاد است.

یوسفی تصریح کرد: ایده ما این است که از پلاستیک‌های بازیافتی لوله‌های ویژه آبیاری قطره‌ای ساخته شود که محصولی بسیار ارزشمند است و هزینه آن نیز بسیار ارزان‌تر از لوله‌های کنونی در سطح بازار می‌شود که امیدواریم به تولید انبوه برسد.

محمدرضا شریفی دانشجوی دانشگاه رفسنجان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این رویداد علمی نیز اظهار داشت: ما یک اپلیکیشن برای فروش محصولات لوکس و سالم کشاورزی معرفی می‌کنیم، یعنی محصولاتی که در پرسه تولید دارای گواهینامه حد مجاز آلاینده‌ها هستند.

همچنین شقایق قرهی دانشجوی دانشگاه جیرفت یکی از صاحبان ایده‌ کلینیک آنلاین گیاه‌پزشکی اظهار داشت: ما نیز یک اپلیکیشن به عنوان رابط بین گیاه‌پزشکان و کشاورزان در راستای آسان کردن کار و کاهش هزینه‌های کشاورزان و ایجاد منبع درآمد برای فارغ‌التحصیلان گیاه‌پزشکی ارائه می‌کنیم.

امیدواریم، برگزاری چنین رویدادهای علمی مؤثر و مهمی در منطقه جنوب کرمان ادامه داشته باشد تا نتیجه آن را در ارتقا وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... شاهد باشیم و نسلی هوشمند و کارآفرین تربیت و زمینه ایجاد اشتغال جوانان این مرز و بوم بیش از پیش فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار