رئیس ترویج منابع طبیعی جنوب کرمان:
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در حال حاضر هفت تعاونی فعال و ۱۱ تشکل‌ مردم‌نهاد منابع طبیعی در جنوب کرمان وجود دارد.
کد خبر: ۵۶۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ 17 February 2018

جعفر نعمتی با ارائه گزارشی از عملکرد ۹ ماهه اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: ما در ابتدای کار ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش ترویج این منطقه را در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی با استفاده از اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم معرفی کردیم.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا بیش از ۹۰ درصد مدیران و کارکنان خود را طی دوره‌های مختلف آموزش داده‌ایم، بیان داشت: بر همین اساس این افراد طی هفت دوره استانی ۷۴۱ نفر روز، سه دوره غیر حضوری ملی ۳۰۰ نفر روز و ۳۰۰ نفر روز در دوره‌های حضوری ملی و مجریان و بهره‌برداران طی ۲۰ دوره آموزشی دو هزار و ۷۴۶ نفر روز آموزش داده شده‌اند.

نعمتی با بیان اینکه بیش از سه کیلومتر تبلیغات محیطی در منطقه جنوب کرمان انجام شده است، تصریح کرد: همچنین بیش از ۱۰۰ تابلوی فلزی در زمینه اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب و تصرف در جنگل‌ها و مراتع نصب و ۸۵۵ خودرو شعارنویسی شده است که با استقبال خوب مردم مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ تشکل‌ مردم‌نهاد فعال در جنوب کرمان وجود دارد، افزود: جلسه‌های متعددی با تشکل‌ها در ستاد و شهرستان‌ها برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های آن‌ها در راستای حفظ طبیعت برگزار شد که طی آن توانستیم، بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر همیار طبیعت را جذب کنیم که دو هزار و ۸۰۳ نفر از آنان دانش‌آموزان همیار طبیعت و ۹۹۷ نفر افتخاری هستند.

نعمتی با توجه به اینکه در حال حاضر هفت تعاونی فعال منابع طبیعی در منطقه جنوب کرمان وجود دارد، عنوان کرد: در راستای استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های خصوصی دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات منابع طبیعی و راهکارهای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط اتحادیه شرکت‌های تعاونی برگزار شده است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای منابع طبیعی، راه‌اندازی کتابخانه اداره کل منابع طبیعی، تهیه شناسنامه نیازسنجی آموزش مجریان و بهره‌برداران از عرصه‌های منابع طبیعی از جمله اقدامات انجام شده است.

وی ابراز داشت: سال گذشته اعتبار استانی اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ۳۵ میلیون تومان بوده که در سال جاری به ۱۸۵ میلیون تومان و اعتبارات ملی نیز ۲۰ میلیون تومان بوده که به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است و توانستیم، بخش‌ ترویج را در سطح شهرستان‌های منطقه مجهز به سیستم‌های سخت‌افزاری مورد نیاز کنیم.

نعمتی از اخذ مجوز ثبت اتحادیه شرکت‌های تعاونی منابع طبیعی جنوب کرمان خبر داد و تصریح کرد: اکنون این اتحادیه در حال پیگیری دریافت کد اقتصادی خود است تا بتوانیم، بخشی از فعالیت‌های منابع طبیعی را برای حضور در عرصه به آن‌ها واگذار کنیم، زیرا در صورت مشارکت مردم در اینگونه فعالیت‌ها حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع به مراتب آسان‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز شهرستان کهنوج صندوق‌های خرد روستایی تشکیل می‌شود، اظهار داشت: در راستای تفاهمنامه‌ای که با اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان و فرمانداری کهنوج منعقد کردیم، پس از آموزش‌های پته‌ و گلدوزی، فرش‌، گلیم‌ و جاجیم‌بافی، دوخت لباس‌های محلی و ... به مددجویان با همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای و صدور گواهینامه، تسهیلات کم‌بهره در راستای توانمندی جوامع روستایی و بازاریابی و فروش تولیدات برای ایجاد کارگاه‌ها اعطا می‌شود.

نعمتی با تقدیر از همکاری مدیر کل، کمیته برنامه‌ریزی و روابط عمومی اضافه کرد: عملکرد این اداره طی سال جاری سه بار مورد تقدیر اداره کل قرار گرفته است و با برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارد، امیدواریم، بتوانیم در سال جاری نیز موفق به کسب رتبه‌های برتر شویم در سال جاری نیز دو نمونه استانی و یک نفر به عنوان نمونه کشوری در بحث بهره‌برداری از گیاهان دارویی انتخاب شد.

وی یادآور شد: تفاهمنامه‌های مختلفی از جمله با سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان برای ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه تولیدات جوامع محلی، دانشگاه جیرفت در راستای استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی آن‌ها، اداره آموزش و پرورش مبنی بر عضو شدن دانش‌آموزان به عنوان همیار طبیعت و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد جنوب کرمان برای استفاده از ظرفیت‌ مساجد منعقد شده است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به برنامه‌های سال آینده این مجموعه گفت: برگزاری جلسه با سران طوایف در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، تجهیز سیستم‌های سخت‌افزاری بخش ترویج شهرستان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بخش حوزه آبخیز با توانمندی جوامع محلی در شهرستان‌های کهنوج، قلعه‌گنج و رودبار از جمله برنامه‌های سال ۹۷ است.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار