توسط استاندار کرمان؛
استاندار کرمان جزئیات پروژه های انتقال آب به استان کرمان را تشریح کرد و گفت: نسل های آینده از منافع این پروژه ها بهره مند می شوند.
کد خبر: ۵۶۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۳ 19 February 2018

علیرضا رزم حسینی صبح یکشنبه در جلسه مشرک شورای حفاظت از منابع آب استان های یزد و کرمان ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: استان های یزد و کرمان مشترکات زیادی دارند و در طول تاریخ ارتباطات خوبی با یکدیگر داشته اند.

وی ادامه داد: استان کرمان و یزد در حوزه صنایع معدن کانون بسیار قوی معدنی هستند و در این دو استان فرصت های خوبی برای انرژی های خورشیدی وجود دارد.

وی گفت: استان کویری کرمان ۲۵ درصد باغات کشور را دارد و سالیانه یک میلیارد دلار صادرات پسته داریم.

رزم حسینی بیان داشت: تغییر اقلیمی که از چند ده گذشته برای استان های یزد و کرمان پیش پیش بینی می شد اکنون در حال تحقق است و شاهد خشکسالی در این مناطق هستیم.

استاندار کرمان بیان داشت: عدم درایت و مدیریت در حوزه آب و خاک در گذشته باعث اتلاف منابع آبی در هر دو استان شده است و ۱۰۰ سال اخیر و بعد انقلاب هم بیشتر اتلاف منابع داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان طرح همیاران آب را اجرایی کرده ایم که این طرح متمرکز بر استفاده بهینه در حوزه آب کشاورزی است، عنوان کرد: در استان کرمان برداشت آب از منابع زیرزمینی ۶.۲ میلیارد مترمکعب است که نزدیک به ۶ میلیارد آن در کشاورزی استفاده می شود.

رزم حسینی وی با اشاره به اینکه ۳۶ هزار حلقه چاه در سطح استان کرمان داریم، تصریح کرد: آب در استان کرمان وجود دارد اما به دلیل عدم استفاده صحیح این آب را تبدیل به محصولات کشاورزی کم بهره کرده ایم.

وی بیان کرد: انتقال آب کاری برای نسل های آینده است که از آن استفاده کنند و در این زمینه دو طرح داریم که یک مورد طرح انتقال آب از خلیج فارس که پیمانکارها و سرمایه گذاران مشخص هستند و تنها باید به آنها کمک مالی کنیم و دیگری از دریای عمان است.

رزم حسینی گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس برای صنعت در حال اجراست و کار انتقال آب از دریای عمان در این دولت آغاز شده است.

استاندار کرمان عنوان کرد: انتقال آب از دریای عمان مصوبه دولتی دارد و کارهای مطالعاتی بر روی آن انجام شده و قرار بر این بود بخشی از این طرح به صورت خط لوله به کرمان منتقل شود و بخشی دیگر به صورت یک تونل است.

رزم حسینی با اشاره به اینکه انتقال آب از صفارود ۳۸ کیلومتر است که در این دولت کلید خورد و تا امروز ۱۶ کیلومتر آن حفر شده است، افزود: آب دریای عمان به سد صفارود منتقل و ذخیره می شود و قدرت انتقال ۸۰۰ میلیون مکعب آب به فلات مرکزی ایران را دارد که بزرگترین طول تونل آبی خاورمیانه است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه اجرای این پروژه کار تاریخی خواهد بود، گفت: اگر همه دست به دست هم داده و با اراده آهنین کارهای اجرایی را در دستگاه های دولتی جلو ببریم، اتفاق بزرگی خواهد افتاد و خط ترانزیت آبی ایجاد شده و برای استان های مختلف قابل استفاده است.

وی افزود: دولت علاقمند است که ۱۰۰ درصد کار را به بخش خصوصی واگذار کند و امکانات جذب سرمایه را در این پروژه داریم و اگر همه دست به دست هم بدهیم، با همکاری استان های یزد، کرمان و هرمزگان در این مسیر پیش خواهیم رفت.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار