نماینده مردم سیرجان در مجلس:
نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت: صدای العطش مردم استان بلند و نیاز است اقدامات اساسی برای پیشگیری از حوادث ناگوار خشکسالی اندیشیده شود.
کد خبر: ۵۷۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 24 February 2018

شهباز حسن‌پور  به بررسی وضعیت بحران آب در استان کرمان پرداخت و در تشریح اقدامات در دست انجام در این حوزه و مطالبات خود از دولت برای رفع این معضل در استان کرمان اظهار داشت: بنده به‌عنوان نماینده مردم استان و به‌ویژه مردم سیرجان در مجلس هفته گذشته چندین تذکر شدید را به رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه در رابطه با بحث کمبود شدید بارندگی و نزولات آسمانی در استان کرمان دادم چراکه امسال در استان کرمان نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش نزولات آسمانی را تا این لحظه داشته‌ایم.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران کمبود آب در استان آن را زنگ خطر جدی برای استان دانست و ابراز داشت: باید همه مسؤولان ارشد استان اعم از استاندار و دیگر مدیران استان در این زمینه چاره‌اندیشی جدی داشته باشند و دولتمردان باید زودتر از این ستاد خشکسالی را در استان تشکیل می‌دادند و بدانند صدای العطش مردم استان بلند و نیاز است اقدامات اساسی برای پیشگیری از حوادث ناگوار خشکسالی اندیشیده شود.

خواستار تشکیل فوری و بی‌قیدوشرط ستاد خشکسالی در استان هستیم

حسن‌پور با اشاره به تذکر ارسال شده به دولت در زمینه خشکسالی استان تصریح کرد: خواستار تشکیل فوری و بی‌قیدوشرط ستاد خشکسالی در استان هستیم هرچند که امیدواریم طی روزهای آتی شاهد بارش نزولات آسمانی در استان باشیم و بارش‌ها بیش‌تر شود اما به نسبت سال گذشته و طی 30 سال گذشته عقب‌ماندگی جدی در زمینه میزان بارش در استان کرمان داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه برای رفع این معضل باید چند اقدام جدی و فوری در دستور کار دولت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: انتقال آب خلیج فارس به شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان و شهربابک برای استفاده شرب و مصارف صنعتی یکی از اقدامات است از این آب برای کارخانجات گل‌گهر سیرجان، مس‌سرچشمه و در نهایت کارخانه چادرملوی یزد استفاده می‌شود.

حسن‌پور در ادامه به طرح دیگر آبرسانی در استان اشاره کرد و گفت: انتقال آب از دریای عمان برای شهرهای جنوبی استان کرمان و همچنین شهر کرمان به‌صورت جدی باید عملیات اجرایی آن آغاز شود که با تأسف مطالعات تا کنون تکمیل نشده، کار نیز آغاز نشده و مناقصه نیز برای انتخاب پیمانکار برگزار نشده است این در حالی است که انتقال آب خلیج فارس تا این لحظه بیش از 42 تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امیدواریم کار پروژه آبرسانی خلیج فارس سرعت بیشتری به خود بگیرد

نماینده مردم سیرجان در مجلس با اشاره به پروژه آبرسانی خلیج فارس عنوان داشت: بیش از 100 کیلومتر در مسیر لوله‌گذاری شده است و تنها در دی ماه 30 میلیارد تومان به پیمانکاران تزریق مالی شده است و امیدواریم کار سرعت بیشتری به خود بگیرد اما با تأسف از 20 اسفند تا 20 فروردین که عملاً کشور تعطیل می‌شود جای نگرانی شدید وجود دارد که این پروژه یک ماه از تاریخ زمان‌بندی خود عقب بماند.

وی با اشاره به تلاش پیمانکاران، ناظران و دست‌اندرکاران پروژه خلیج فارس افزود: امیدواریم که در تاریخ مقرر آب به شهرهای سیرجان، رفسنجان و شهربابک برسد و دولت نیز باید زودتر از این‌ها برای رفع این معضل در استان چاره‌اندیشی می‌کرد و بحث باروری ابرها را جدی می‌گرفت.

اظهار آمادگی قرارگاه خاتم نسبت به باروری ابرها

حسن‌پور با اظهار خوشبختی نسبت به اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه به فناوری باروری ابرها دست یافته و در رابطه با باروری ابرها در استان اظهار آمادگی کرده است، ادامه داد: این قرارگاه در زمان جنگ تحمیلی خدمات ارزنده‌ای را انجام داده و همواره مبتکر اقدامات بی‌نظیری در کشور بوده است و همچنین این قرارگاه اقدامات عمرانی خوبی را در سطح شهر کرمان آغاز کرده است و به‌عنوان معین نیز در شهرستان رودبار جنوب اقدامات خوبی را در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به تأکید ویژه در بودجه سال 96 نسبت به روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار در استان بیان کرد: این اقدام در سال 97 تداوم می‌یابد و در مصوبه و قانونی که در سال 96 مورد تصویب واقع شد بودجه مناسبی را برای جلوگیری از هدررفت آب و انتقال آب از چاه تا سر مزرعه با لوله‌کشی انجام شود و احیای قنوات در نظر گرفته شد.

آب آشامیدنی یک‌هزار روستای استان هنوز با تانکر تامین می‌شود

نماینده مردم سیرجان در مجلس با اشاره به اینکه 90 درصد آب در استان در بخش مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: بیش از 50 درصد آب به هدر می‌رود و کمتر از 5 درصد آب در بخش صنعت مصرف شده و دو درصد آب نیز مصارف خانگی دارد و طی تذکر اخیرم به رئیس‌جمهور در رابطه با اینکه آب آشامیدنی یک‌هزار روستای استان هنوز با تانکر تامین می‌شود و این یکی از معضلات استان است که این هزار روستا عملاً از آب شرب بهداشتی برخوردار نیستند.

وی در ادامه خواستار کمک بیشتر دولت در زمینه تأمین آب شرب مردم استان شد و گفت: با این وجود استاندار و شرکت آب منطقه‌ای از طریق همیاران آب اقدامات مناسبی را در دست اقدام دارند.

حسن‌پور در ادامه در پاسخ به این سؤال که انتقال آب خلیج فارس در بخش مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با تأسف برای مصارف کشاورزی استان پیش‌بینی انتقال آب صورت نگرفته است و آب منتقل شده از خلیج فارس و دریای عمان آب گرانی است و مقرون به‌صرفه نیست مگر اینکه دولت با چاره‌اندیشی بخشی از هزینه‌ها را تقبل کند و این عملیات انتقال آب صرفاً در راستای مصارف صنعتی و شرب پیش‌بینی شده است.

وی در مورد طرح‌های مکانیزه کردن آبیاری در مزارع استان عنوان داشت: برای این موارد بودجه مناسبی پیش‌بینی شده است محدودیتی نداشته‌ایم و امیدواریم کشاورزان همکاری کنند و همکاران در اداره جهاد کشاورزی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مردم را به استفاده از این روش‌ها ترغیب کنند تا از وضعیت کم آب موجود در استان بتوان بیشترین بهره‌وری را داشت و به فکر نسل‌های آتی هم باشیم.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار