رضا بني‌اسدي
ارتقاء امنیت با اقدامات بی‌وقفه و قابل تقدیر نیروی پلیس در ادوار و عرصه‌های مختلف، انتظارات جامعه را نیز در این بخش ارتقا داده، به‌طوری که اکنون می‌طلبد نقش مشارکتی آحاد جامعه بیش از پیش در امنیت اجتماعی تبیین شود.
کد خبر: ۵۷۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 25 February 2018

هر چند اجرای طرح های مختلف امنیتی از سوی پلیس به صورت شبانه‌روزی، اقدامی همیشگی و قابل تحسین است به طوری که همواره نمود آن با احساس امنیت در جامعه رخ نموده است، اما این بار پلیس با نگاهی قابل تحسین و ارزشی طرحی را در حال اجرا دارد که به‌طور قطع می‌تواند امنیت اجتماعی را در آینده‌ای نه‌چندان دور در جامعه نهادینه کند.

قبل از این، مفهوم امنیت از دید عوام بیشتر متوجه دستگاه قضایی و انتظامی بود این در حالی است که اکنون پلیس با ابتکار عملی زیبا و عقلانی، آحاد شهروندان، رسانه‌ها، روحانیون و غیره را به عنوان ارکان امنیت به میدان آورده است.

پلیس می خواهد با جلب مشارکت عمومی جامعه در عرصه نظم و امنیت بدون در نظر گرفتن زمان و مکان، مسئولان و مردم را به بسترسازی در عرصه امنیت اجتماعی دعوت کند.

ارتقاء امنیت با اقدامات بی‌وقفه و قابل تقدیر نیروی پلیس در ادوار و عرصه‌های مختلف، انتظارات جامعه را نیز در این بخش ارتقا داده، به‌طوری که اکنون می‌طلبد نقش مشارکتی آحاد جامعه بیش از پیش در امنیت اجتماعی تبیین شود.

رزمایش اخیر پلیس در جنوب و شرق استان کرمان که با نگاهی این چنینی در این استان برگزار شد، می‌تواند یکی از اقدامات مهم و مفید پلیس این استان در بُعد نهادینه کردن مشارکت مردم در ارتقای امنیت اجتماعی باشد.

با نگاهی به منطقه خاورمیانه و ارزیابی امنیت اجتماعی موجود در کشورهای واقع در این منطقه بدون کارشناسی کردن این مهم می‌توان دریافت امنیت در ایران به برکت خون شهدا و ایثار نیروهای خدوم انتظامی و امنیتی آنگونه فراهم است که توقع و انتظار مردم این آب و خاک را در این بخش افزایش داده است.

اقدام آموزشی ارزشمند کارشناسان پلیس با همکاری مراکز آموزشی در مناطق جنوب و شرق استان کرمان از نظر تدابیر و اقدامات پیشگیری از جرم نقطه مقابل تشکیل پرونده‌های مختلف در سطح مراجع قضائی است.

این طرح به نوعی مردم را مرجع و هدف امنیت قلمداد کرده و از مشارکت آنها در این بخش بهره می‌برد که جای بسی افتخار و تحسین دارد.

هر چند در ادوار مختلف دریافته‌ایم هر جا از امکان و ظرفیت مردمی در اقدامات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بهره برده‌ایم موفقیت از آن ما بوده و هر کجا از این ظرفیت بی‌مانند غافل مانده‌ایم ناخودآگاه از هدف فاصله گرفته‌ایم.

ارائه آموزش‌هایی همچون کنترل خشم و توانایی در مدیریت زمان بحران از جمله اقداماتی است که می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر پرونده‌های ورودی به دستگاه‌های انتظامی و امنیتی باشد.

گذاردن پایه‌های امنیت در مهدکودک‌ها و مدارس با ارائه آموزش‌های مورد نیاز، هدف پلیس است که خود می‌تواند بیس یک اقدامی انقلابی را در حوزه امنیت اجتماعی پایه‌گذاری کند اقدامی که باقیات و صالحات زیادی را خواهد داشت.

باید در این راه دشوار به آنجا رسید که در حوزه امنیت اجتماعی نیروهای امنیتی و انتظامی کمترین سهم و مشارکت عمومی بیشترین جایگاه را داشته باشد و اما اکنون کرمان به عنوان یکی از امن‌ترین استان‌های کشور می‌تواند پایلوت اجرای طرح امنیت اجتماعی در کشور باشد، استانی که همدلی و همراهی مردم و مسئولان در طرح‌هایی چون طرح‌های اقتصادی، مدیریت کاهش مصرف آب و غیره زبانزد مسئولان رده اول کشور است.

نقشه راه نظم و امنیت استان کرمان به گفته مدیرکل امنیتی و انتظامی کرمان بر مبنای تدبیر فرماندهی معظم کل قوا و قوانین کشور طراحی شده و با قوانین بین‌المللی از جمله توسعه انسانی سازمان ملل متحد تطبیق دارد، شورای تامین استان کرمان نیز از فرماندهان و مدیران بسیار با تجربه‌ای برخوردار است که ثمره تعامل آنها در امنیت کم‌نظیر استان کرمان در حوادث اخیر نشان داده شد.

نقش تاثیرگذار اقدامات فرهنگی و مشارکت مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان منکر شد چنانچه همایش فرهنگی یار مهربان و طرح ارتقاء امنیت جنوب استان نیز در این راستا اجرایی شد.

و اما وسیع و پر تعداد بودن مسائل اجتماعی مشارکت سازمان‌های دولتی و غیردولتی را با پلیس در حفظ امنیت می‌طلبد و امنیت اجتماعی به نوعی محصول اعتماد و مشارکت مردم در ابعاد مختلف امنیت است.

اجرای طرح اجتماعی فرهنگی یار مهربان برای اولین‌بار در سطح کشور در جنوب استان کرمان نیز نمونه‌ای دیگر از اقدامات فرهنگی و بسترساز امنیت توسط پلیس استان کرمان است.

طرح‌های اجتماعی و فرهنگی ویژه‌ای با تدابیر این فرماندهی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح استان پیش‌بینی شده است.

لذا بر این اساس طرح اجتماعی کردن نظم و امنیت با ساختار و برنامه‌ای از پیش تعیین شده به‌منظور شناسایی رفتارهای مجرمانه و تدوین برآوردهای اجتماعی در برخی نقاط اجرا می‌شود و نتایج آن در مراکز علمی پلیس و شوراهای تامین مورد بررسی قرار می‌گیرند تا با کمک سایر نهادهای اجرایی نسبت به پیشگیری از آنها اقدام شود.

در این طرح، نیروی انتظامی با به‌کارگیری نگرش اسلامی در این طرح آن را به صورت جامع‌تر در رابطه با سهیم کردن مردم در امنیت پایدار به‌منظور کاهش بسترهای ایجاد جرم در حوزه‌های شهری اجرایی کرده است.

طرح فرهنگی اجتماعی یار مهربان نیز با هماهنگی‌های انجام شده با استانداری کرمان و با طرح مسئله توسط هیئت‌های اندیشه‌ورزی اساتید دانشگاه، کارشناسان نیروی انتظامی و با همکاری آموزش و پرورش استان کرمان و شهرستان جیرفت به مدت سه روز در این شهرستان اجرا شد که به طور قطع با تکرار آن و البته گذشت زمان نتایج آن را به وضوح خواهیم دید.

در این طرح کارشناسان نیروی انتظامی با همکاری مشاوران آموزش و پرورش در 430 کلاس درس مقطع متوسطه اول اقدامات مشاوره‌ای با موضوع مهارت‌های زندگی را در قالب کارگاه‌های مشارکتی به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند و در پایان طرح بازخورد آموزش‌های ارائه شده جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

80 بیلبورد حاوی پیام‌هایی در بستر مهرورزی و پیشگیری از خشونت در شهرستان‌های جنوب استان و دیوارنویسی پیام‌ها و توصیه‌های روانشناسی در بحث تبلیغات محیطی این طرح در نظر گرفته شده است و اما آنچه که اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند این است که در این راستا نمی‌توان نقش مهم و غیرقابل انکار رسانه‌ها را نادیده گرفت.

مطالبه‌گری از دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی و اطلاع‌رسانی مناسب اجرای طرح اجتماعی فرهنگی یار مهربان توسط پلیس توسط رسانه‌ها می‌تواند در اجرای موثر این طرح و البته تاثیرگذاری ان نقش کلیدی ایفا کند. حالا اقدامات پلیس در جنوب و شرق استان کرمان خبر از کاهش 27 درصدی جرائم خشن در این مناطق می‌دهد.

هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 75 درصد قتل‌ها غیرامنیتی هستند که در مورد آنها آموزش همگانی، فرهنگ‌سازی و ترویج مسائلی همچون سعه‌صدر، خویشتن‌داری و فراگیری مهارت‌های زندگی کارساز و موثر است.

آموزش همگانی نیز رویکرد موثر و مورد تاکید پلیس در حوزه پیشگیری از جرائم است و این مقوله مهم در صورتی اثربخش تر خواهد بود که از طریق معتمدین محلی، ریش‌سفیدان و افراد با نفوذ در سطح محلات به مخاطبین و عناصر آسیب‌زا نیز انتقال یابد.

این نوع نگرش می‌تواند بستری مناسب برای ورود پلیس به بخش ارتقای فرهنگی و اجتماعی باشد به امید مشارکت همگانی در حوزه ارتقای فرهنگی برای دستیبابی به امنیت اجتماعی.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار