رئیس منابع طبیعی رفسنجان عنوان کرد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبیخزداری شهرستان رفسنجان گفت: امسال 45 هکتار از اراضی تصرفی از چنگال متصرفان خارج و به دولت بازگردانده شد.
کد خبر: ۵۷۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۹ 04 March 2018

مسعود حیدری‌پور عصر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی با بیان اینکه حفظ، احیا و بهره‌برداری 3 عنصر مهم در منابع طبیعی هستند، اظهار داشت: کشور ایران در کمربند خشکی جهان قرار دارد و متوسط بارندگی در کشورمان یک سوم استاندارد جهانی است و استان کرمان نیز از مناطق خشک در ایران محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبیخزداری شهرستان رفسنجان عنوان کرد: مساحت شهرستان رفسنجان 830 هزار هکتار است که از این میزان 770 هزار هکتار اراضی ملی هستند و از این 770 هزار هکتار بیش از 100 هزار هکتار در حریم شهرها قرار دارند و 654 هزار هکتار زیر پوشش منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: مساحت عرصه‌های بیابانی رفسنجان 201 هزار هکتار و مساحت جنگل‌ها و مراتع نیز در این شهرستان به ترتیب 40 هزار هکتار و 413 هزار و 610 هکتار است که در جنگل‌ها گیاهان و درختچه‌هایی مانند بادام کوهی، بنه و ... کشت شده است.

حیدری‌پور تصریح کرد: 80 درصد مراتع در این شهرستان کویری و مخروبه و 20 درصد متوسط هستند که در این مراتع سالانه 19 هزار و 100 تن علوفه تولید و به مصرف بیش از 200 هزار رأس دام می‌رسد که می‌توان گفت سالانه از این دام‌ها 955 تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث حفاظت منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و تصرف اراضی ملی برای هر 10 هزار هکتار عرصه ملی 83 نیرو با تجهیزات کامل نیاز است، عنوان کرد: باید به سمت مشارکت‌های مردمی رفت که در رفسنجان طی دو سال اخیر با تشکیل نهادهای مردمی 85 نفر از جمله دانش‌آموزان، مردم عادی، بسیجیان و ... به عنوان همیار طبیعت عضو این شبکه هستند.

حیدری‌پور از شکل‌گیری مجمع خیّران مرتع‌داران در رفسنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین شرکت تعاونی بهره‌برداران رویش‌سبز سال گذشته تشکیل شده و 250 نفر که طرح‌های جنگل‌داری و مرتع‌داری دارند عضو این گروه هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال 45 هکتار از اراضی تصرفی از چنگال متصرفان خارج و به دولت بازگردانده شد، اضافه کرد: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در رفسنجان مردم اراضی پسته‌ای که دارند حدود 40 هزار هکتار است که فاقد سند هستند و از این میزان طی سال گذشته تا کنون با مراجعه به این اداره تنها 5 هزار هکتار سنددار شده است.

حیدری‌پور با بیان اینکه در زمینه بیابان‌زدایی اولین نهال درخت تاغ در استان کرمان در رفسنجان در سال 1342 به منظور جلوگیری از فرسایش خاک کشت شده بیان کرد: برای جلوگیری از فرسایش خاک در جاده‌های داوران و نوق به صورت نوار جنگلی تا کنون 17 هزار هکتار جنگل‌کاری شده است.

وی اظهار کرد: برای کنترل بادها نیز در این شهرستان که دو مرز باغین تا رفسنجان و رفسنجان تا یزد را داریم برای جلوگیری از فرسایش خاک و آب توسط بادها خاکریزهایی به شکل هلالی به مساحت مجموعا 400 هزار هکتار از سال 77 در این مرزها در حال احداث است که تا 3 سال آینده این طرح به اتمام می‌رسد و در این خاکریزها درختانی کاشت می‌شود.

وی همچنین ابراز داشت: در بحث اصلاح مراتع نیز در رفسنجان از سال 77 تا کنون 33 هزار و 325 هکتار زیرساخت ذخیره نزولات آسمانی در قالب اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی با مشارکت مرتع‌داران ایجاد شده که از این میزان 900 هکتار امسال انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در بحث جنگل‌داری نیز امسال احداث 400 هکتار جنگل در مناطق بیابانی در دست اجراست که یکی از این مناطق در منطقه دهکده آرامش از توابع سرچشمه است.

حیدری‌‌پور توضیح داد: برای حفظ خاک و باغات و کنترل روستاها امور بیابان‌زدایی در رفسنجان از 50 سال پیش در حال انجام است به طوری که در دشت رفسنجان در منطقه داوران حدود 18 هزار هکتار با درخت‌های تاغ زرد، تاغ سیاه و ... نهال‌کاری شده است و در کل می‌توان گفت در رفسنجان طی 50 سال گذشته بیش از 80 هزار هکتار انجام شده است.

وی متذکر شد: تا کنوندو هزار و 400 هکتار زمین از منابع طبیعی برای ساخت مسکن و ایجاد کارگاه‌های اشتغال و دامداری و طرح‌های هادی در روستاها به بنیاد مسکن واگذار شده است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار