رئیس شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور:
رئیس اداره شبکه پایش اداره هواشناسی کشاورزی سازمان هواشناسی کشور گفت: امسال بدترین پاییز از لحاظ بارندگی طی ۳۰ سال گذشته در بسیاری از مناطق کشور را تجربه کردیم.
کد خبر: ۵۷۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵ 07 March 2018

مسعود حقیقت بعدازظهر سه شنبه در نشست خبری در رفسنجان اظهار داشت: برخلاف اینکه تصور می شد امسال پاییز پربارشی را داشته باشیم اما بدترین پاییز را از لحاظ بارندگی در ۳۰ سال گذشته در بسیاری از مناطق کشور تجربه کردیم.

وی توضیح داد: نظم طبیعی الگوهای طبیعی هواشناسی در خاورمیانه بهم خورده است که دو دلیل را برای این موضوع دخیل می دانند که یکسری معتقدند تغییر اقلیم صورت گرفته که به قطعیت نمی توان آن را تایید کرد و یکسری دیگر ناهنجاری اقلیمی را علت می دانند.

وی به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در جهان اشاره و بیان کرد: مقدار انتشار دی اکسیدکربن بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۴ مقدار ۸۰ درصد رشد داشته و از مقدار ۲۱ گیگاتن در سال به ۳۱ گیگاتن در سال رسیده است که گسیل این مقدار گازهای گلخانه ای به جو و همچنین سوختهای فسیلی عامل تهدیدکننده گرمایش جهانی است.

رئیس اداره شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور به پیامدهای گرمایش زمین اشاره و اظهار کرد: تغییر الگوها و مقدار بارش در سراسر جهان از جمله این پیامدها است، ضمن اینکه باید در نظر بگیریم وقتی الگو سامانه ها به هم بخورد تبخیر نیز بیشتر شده و رویه سطحی خاک خشک می شود و در نتیجه به سمت کویری شدن پیش می رویم.

وی حقیقت ناهنجاریهای دمایی را در بدترین حالت موجب افزایش ۴.۵ درجه ای دما در کره زمین دانست و بیان کرد: بالا آمدن تراز آبهای دریا و طوفانهای حاره ای شدیدی از جمله مضرات این ناهنجاریهای دمایی است و اگر چاره ای برای کمتر شدن گازهای گلخانه ای نکنیم باید منتظر پیامدهای این تغییر اقلیم باشیم.

وی با اشاره به اعطای مجوز راه اندازی ایستگاه هواشناسی در جوادیه فلاح رفسنجان، به رونمایی از سامانه تهک در رفسنجان پرداخت و گفت: کار بر روی این سامانه را از سال ۹۳ شروع کردیم برای اولین بار سامانه خودکار تهک را راه اندازی کردیم و برای اولین بار در کشور این سامانه در رفسنجان رونمایی شد.

حقیقت تصریح کرد: این سامانه در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات را بدست کاربران کشاورزی می رساند و این سامانه در همه زمینه ها می تواند کمک حال کشاورز باشد.

رئیس اداره شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور عنوان کرد: کشاورز با ثبت نام رایگان در این سامانه می تواند اطلاعات هواشناسی و توصیه های هواشناسی را داشته باشد. در واقع در این سامانه پیش بینی های هواشناسی را به صورت توصیه هایی که برای کشاورز قابل فهم باشد را داریم.

وی تأکید کرد: با توجه به اقلیم های متعدد استان کرمان باید امکانات و تجهیزات هواشناسی استان افزایش یابد و باید به سمت گسترش شبکه در استان باشیم.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار