مدیرکل عشایری جنوب کرمان:
مدیرکل عشایری جنوب کرمان گفت: خشکسالی 10 هزار و 995 خانوار عشایری را در جنوب کرمان تهدید می کند که نیاز به توجه بیشتر به این قشر پرتلاش را از طرف دست اندرکاران می‌طلبد.
کد خبر: ۵۹۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 16 April 2018

اسلام شاهرخی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: منطقه جنوب استان کرمان شامل هفت شهرستان جیرفت، عنبراباد، کهنوج، منوجان، قلعه گنج و فاریاب است و عشایر جنوب با دارا بودن قریب به یک میلیون چهارصد هزار راس دام سبک و سنگین در گستره این هفت شهرستان پراکنده بوده واصولا کوچ رو هستند و عموما تابستانها در مناطق ییلاقی سردسیر و معتدل و زمستانها در مناطق گرمسیر اسکان دارند.

مدیرکل عشایری جنوب کرمان افزود: اقتصاد جامعه عشایری جنوب کرمان تنها از محل تولیدات دامی تامین می‌شود که کوچکترین ضربه ناشی از خشکسالی و بلایای طبیعی می‌تواند ضربه جبران ناپذیزی بر پیکره این قشر زحمت کش وارد کند که این موضوع به هیچ وجه قابل جبران نیست.

شاهرخی تصریح کرد: همه مسئولان باید همت کنند تا یک مطالعه دقیق جهت توانمند سازی جامعه عشایر جنوب متناسب با فرهنگ بومی منطقه صورت بگیرد. البته این اداره کل با وجود تمام مشکلات پیش رو تلاش می‌کند تا با مطالعه دقیق نسبت به توانمند سازی خانوارهای عشایری جنوب کرمان قدم بردارد.

مدیرکل عشایری جنوب کرمان درادامه گفت: با توجه به فرهنگ غنی عشایر جنوب کرمان می‌توان در حوزه گردشگری هم از توان و ظرفیت بالقوه عشایر در نقاط منطقه جنوب استفاده کرد و از نزدیک با رسم و رسوم این قشر زحمت کش آشنا شد.
شاهرخی بیان کرد: در صورتی که ما بتوانیم از برنامه‌های اصلاح نژاد دام به صورت مطالعه شده و دقیق استفاده کنیم و از دامهای پر بازده مثل دامهای شیری، گوشتی و کرکی استفاده کنیم و همچنین مدیریت مراتع و ایجاد بازارچه‌های عرضه محصولات عشایری را در دستور کار قرار دهیم، قطعا اقتصاد جامعه عشایری متحول می‌شود که این موضوع علاوه بر مطالعه دقیق نیاز به بودجه و عزم جدی مسئولان و خلاقیت و همکاری قشر دانشگاهی دارد.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار