جیرفت- 15 سال از نخستین کلنگ احداث موزه بزرگ جیرفت گذشته اما به سرانجام نرسیده و موضوعی که همچنان باعث نگرانی مردم جنوب استان کرمان شده، نگهداری آثار و گنجینه تمدن پنج هزار ساله این دیار در حاشیه رودخانه و مسیر سیلاب است.
کد خبر: ۵۹۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰ 19 April 2018

کشف آثاری خارق العاده از تاریخ کامادای (نام قدیم جیرفت) طی 2 دهه گذشته باعث شد باستان شناسان و تاریخ نگاران جهان در خصوص ادعاهای گذشته خود تجدید نظر کنند چرا که در این منطقه، تمدنی کشف شد که بسیار قدیمی تر و پهناور تر از تمدن بین‌النهرین است.
در اکتشافات جیرفت، نوشته هایی با خطوط ناشناخته به دست آمده که بنا به گفته تاریخ نگاران، این نوشته ها می تواند تمام کتاب های تاریخ جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد و قطعا در چنین شرایطی نابودی این اسناد به نفع کشور متمدن ما نخواهد بود اما ممکن است کشورهای دیگری از محو شدن اسناد تاریخی جیرفت منتفع می شوند.
اما حقیقت این است که هم اکنون وضعیت نگهداری این اسناد، در شهرستان جیرفت بسیار نگران کننده است چون هر لحظه امکان دارد رودخانه کنار موزه، طغیان کرده و تمام آثار تمدن تازه کشف شده جیرفت را نابود کند.
تمدنی که از لحاظ مادی، بی نهایت ارزشمند بوده و نشانه های رمز آلود آن گویای حقایقی از دوران هزاره سوم قبل از میلاد است به گونه ای که امروز بیشتر مورخان و کارشناسان معروف دنیا بر این باورند که اگر قرار است طی 50 سال آینده اتفاق مهمی در باستان‌شناسی جهان رخ دهد، به یقین آن اتفاق در جیرفت خواهد بود.
حال این سئوال پیش می آید که اگر چنین آثار ارزشمندی در یک نقطه دیگر از جهان کشف می شد، چگونه و در چه مکانی از آنها نگهداری می کردند و حاضر بودند برای حفاظت از آن آثار چقدر هزینه کنند؟!
مسلما برای استحکام، زیبا سازی و امنیت هرچه بیشتر آثار موجود در موزه ها، هر هزینه ای را متقبل می شدند چون به خوبی دریافته اند که این هزینه ها می تواند مردم را از نقاط مختلف جهان به موزه های آنها کشانده و گردشگری آن منطقه را متحول کند.
پس باید قبول کنیم که تخصیص هر میزان بودجه برای احداث یک موزه مستحکم و جذاب، هزینه نبوده بلکه یک سرمایه گذاری با سودآوری طولانی مدت به شمار می رود.
بعد از گذشت 12 سال از کلنگ زنی موزه اصلی جیرفت، نهایتا سال 94 در دولت تدبیر و امید مقرر شد مبلغ 12 میلیارد تومان برای احداث این موزه هزینه شود که امیدواریم تا پایان این دولت اتفاقات خوبی برای حفاظت و نگهداری آثار ارزشمند جیرفت رقم بخورد.
با همه این توضیحات، انتظار می رود هرچه سریعتر برای انتقال اشیا و اسناد تمدن بزرگ جیرفت به یک ساختمان مستحکم در مکانی امن برنامه ریزی و اقدام شود چرا که مکان فعلی نگهداری این آثار نه تنها از امنیت مناسبی برخوردار نبوده بلکه چنین ساختمانی در پایین دست یک سد بزرگ، بسیار خطرناک و نگران کننده است آن هم در شرایطی که مورخان و دانشمندان باستان شناسی جهان، اعتقاد دارند در گذشته، شهر جیرفت به واسطه یک سیل بزرگ و بنیان کن نابود شده است.
از آثار کشف شده در حوزه تمدن جیرفت می‌توان به ظرف ها و پلاک‌های سنگ صابونی با نقاشی های بسیار ظریف از موجوداتی چون عقاب، عقرب و پلنگ اشاره کرد که نظیر آن‌ها در هیچ ‌یک از محوطه‌های باستانی جهان کشف نشده ‌است.
تمدن جیرفت که به گواه باستان شناسان از نخستین تمدنهای بشری و سر منشاء کشف خط در جهان بوده و متاسفانه همچنان این خط ناشناخته، رمز گشایی نشده است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار