مدیرکل محیط زیست کرمان:
مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت :تالاب جازموریان در این استان حدود 25 درصد از ریزگردهای داخلی کشور را تولید می کند که 8.9 درصد از ریزگردهای ان بر اثر رگه های معدنی متروکه و درحال بهره برداری است.
کد خبر: ۵۹۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 22 April 2018

رضا جزینی زاده  با اشاره به اینکه هم اکنون 29 کانون عمده تولید ریزگرد داخلی را شناسایی شده است، افزود: نخستین آسیب محیط زیست پس از خشکسالی، خشک شدن تالاب ها بوده و خشک شدن تالاب جازموریان به عنوان بزرگترین تالاب استان کرمان، موجب بروز ریزگردها شده است.
وی بیان کرد: امروز تالاب جازموریان به طور کامل خشک شده است زیرا حق آبه ها از سدها رها نشده و بارندگی یک سال گذشته استان کرمان دربرخی مناطق در حد صفر بوده است.
جزینی زاده گفت: برای حفاظت از تالاب ها نیاز به اقداماتی از جمله مدیریت منابع آبی، مدیریت کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، با توجه به نیاز کشور و میزان آب مصرفی به طور علمی است که تاکنون در استان کرمان انجام نشده است.
جازموریان که روزگاری یکی از بزرگ ترین تالاب های کشور بود و موجب طراوت هوا و محل امنی برای انواع پرندگان مهاجر در شرق کشور و استان کرمان بود براثر کاهش بارندگی و حق آبه های زیست محیطی، افزایش دمای هوا و برداشت بی رویه از منابع آبی این استان ، اینک به برهوتی بی آب و علف تبدیل شده است.
نخستین تهدید تالاب ها در استان کرمان شاخص تغییر اقلیم و خشکسالی است و این تهدید بسیاری از دستگاه ها از جمله محیط زیست و منابع طبیعی را طی سالیان گذشته به طور متناوب درگیر کرده است.
جازموریان در گذشته ازجمله مناطق بکر طبیعی کشور محسوب می شد و حوضه آبریز جازموریان متشکل از تالاب، باتلاق و مراتع اطراف آن در 2 استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد.
حدود 80 درصد از مساحت این تالاب در جنوب شرقی استان کرمان قرار دارد.
تالاب جازموریان، حوضه ای آبریز و دریاچه ای به همین نام در جنوب شرق ایران است که دشت های حاصلخیز قلعه گنج و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود.
پوشش گیاهی این منطقه را در اصطلاح محلی 'جاز' می نامند و کثرت آن را 'موریان' می گویند که به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.
مردم جنوب کرمان، مدت هاست به تدبیر مسئولان کشور و استان برای احیای تالابی چشم دوخته اند که سال ها زیستگاه پرندگان، منبع تامین علوفه جنوب و شرق کشور و عامل تنظیم اکوسیستم منطقه بود که به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی رویه از منابع آبی خشک شده است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار