مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مرگ یک زن میانسال در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو خبر داد.
کد خبر: ۵۹۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 25 April 2018

دکتر شفیعی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بر اثر بیماری تب کریمه کنگو زن میانسالی فوت کرد؛ گفت: این زن حدوداً ۴۶ یا ۴۷ ساله داشته و در یکی از روستاهای اطراف بافت دامدار بوده است.

وی افزود: این زن دارای سابقه گزش کنه بود که با داشتن علائم به بیمارستان بافت مراجعه کرد و سپس به بیمارستان افضلی پور کرمان منتقل شد.

شفیعی با بیان اینکه بعد از انجام آزمایش و ارسال آن ها به تهران، بیماری تب کریمه کنگو برای وی تشخیص داده شد، تصریح کرد: متاسفانه تجویز دارو و درمان موثر واقع نشد و وی در روز دوشنبه درگذشت.

بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می‌شود، گرچه میزبان اصلی این بیماری حیوانات هستند، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می‌شود.

علائم این بیماری معمولاً ناگهانی است و با تب، درد ماهیچه‌ای، سرگیجه، درد و سفتی گردن، کمردرد، سردرد، اسهال، درد شکمی و چشم‌درد و حساسیت به نور همراه است. علاوه‌بر این، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکمی و گلودرد نیز ممکن است در کنار نوسانات خلق و خو و توهم وجود داشته باشد.

بعد از دو تا چهار روز، این اضطراب و تشویش جایگزین خواب‌آلودگی، افسردگی، سستی می‌شود و فرد دچار درد شکم در ناحیه یک چهارم فوقانی سمت راست می‌شود که اغلب تشخیص بزرگی کبد داده می‌شود.

همچنین ضربان تند قلب، بزرگی غدد لنفاوی و بثوراتی در سطوح مخاطی داخلی مانند دهان و گلو و روی پوست دیده می‌شود، در موارد شدید، بیمار ممکن است بعد از حدود پنج روز دچار نارسایی سریع کلیوی و کبدی یا ریوی شود.

احتمال مرگ ناشی از تب کنگو معمولا در هفته دوم بیماری اتفاق می‌افتد، بهبودی نیز در روز نهم یا دهم بعد از شروع بیماری رخ می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار